Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Dubbel ontwikkelingen

Gestart door Peter, 15 maart 2007, 18:13:57 PM

diesels

citaat:
Geplaatst door Tom

Ik vind wel dat je gelijk hebt.
Vooral als student is het soms frustrerend om al die nieuwe modelen te zien uitkomen.
Hulpmiddel hierbij is volgens een bepaalde periode en plaats te rijden, of zoals ik mijn aankopen te baseren op een doel.
Maar dan nof is het soms moeilijk.
Wij hebben in Belgie toch een soort organisatie, febelrail dacht ik, kan die niets doen?


Het klopt dat er (niet alleen voor studenten) teveel uitkomt momenteel dan dat goed voor je portemonaiie is.

Maar dat heeft toch helemaal niks te maken  met het onderwerp, dubbelontwikkelingen? Voor de portemonaiie zijn dubbelontwikkelingen toch _juist_ niet erg, want wie koopt er nou twee dezelfde locs van twee verschillende fabrikanten???

janjozef

citaat:
Met elkaar praten betekent niet automatisch dat er prijsafspraken worden gemaakt. Ik denk niet dat de EU ervan zal wakker liggen dat modelfabrikanten onderling uitmaken welke modellen ze wel of niet op de markt zullen brengen. Waar de EU el van wakker ligt als ze afspreken dat er voor een bepaald model niet meer of niet minder dan een bepaald bedrag wordt gevraagd.



Het is juist dit soort afspraken dat maakt dat je kunt vragen wat je wilt dus voor de eu totaal niet toegelaten

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

modelbaanHO

Tenzij ik je verkeerd begrijp Jan, ligt de EU helemaal niet wakker van de prijs die door en fabrikant wordt gevraagd voor een model. De Belgische wet verbied dat je onder de kostprijs verkoopt, maar er zijn voor de meeste producten geen maximumprijzen vastgesteld. Ook de EU bepaalt geen maximum prijzen. Het is aan de fabrikant om de prijs te bepalen, en dat zal hij moeten doen in functie van de marge die hij voor een bepaald model wil halen. Is de prijs te hoog dan zal hij de vooropgestelde verkoop niet halen. Wanneer een fabrikant een model uitbrengt dat door niemand anders wordt geproduceerd dan kan hij natuurlijk proberen om duurder te verkopen. Maar dat had ik reeds geschreven: meerdere uitgaven van eenzelfde model zullen de fabrikanten verplichten om zowel de kwaliteit hoog en de prijs binnen redelijke grenzen te houden.
(edit: typfouten)
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

Daar zit voor ons het enige grote voordeel.
Als de fabrikanten met z'n allen hetzelfde model op de markt willen brengen, moeten ze een betere kwaliteit EN een goedkopere prijs hebben, anders wordt het niets.

De EU bestraft enkel prijsafspraken (cartelvorming) maar niet de maximumprijzen of zelfs minimumprijzen.

Het niet mogen verkopen onder kostprijs is ook niet helemaal waterdicht, want een handelaar mag beslissen een aantal van z'n goederen goedkoper aan de man te brengen om een bepaald marktaandeel te verwerven. Hij moet alleen zorgen dat hij op het einde van zijn boekjaar geen verlies gemaakt heeft dat ??n op ??n terug te koppelen valt op zijn lage verkoopsprijzen. Je voelt zo aan je kleine teen dat die situatie mits een goede boekhouder snel aan te passen is voor de fiscus en/of de EU.

Mijn besluit, laat ze met z'n allen maar alle modellen uitbrengen die er zijn, dan hebben wij alle keuze en beslissen wij wat en waar en wanneer we onze wagens en locs kopen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.