Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Sporenplan Iverans

Gestart door SuSke, 14 maart 2007, 17:49:05 PM

SuSke

#15
Ik heb ondertussen nog wel verder gewerkt aan verbeteringen aan het ontwerp van Iverans versie 6.1 naar aanleiding van deopbouwende kritieken die ik hier mocht ontvangen maar, ik ben er nog niet helemaal uit. Toch niet getreurd, een up-date van die versie komt later nog in dit draadje [:)].

Maar om een beetje scherp [}:)] te blijven toch nog even getracht een andere lay out op papier (electronisch papier dan toch [8D])te zetten. Basis was een rondgaande baan met een breedte van om en bij de 50cm. Een andere uitdaging om toch weer dat station met z'n perronlengtes van 2,20m te kunnen plaatsen. Maar om aan het raam te kunnen moest ik afstappen van de rondgaande baan en werd het dus een geplooid hondenbeen.

Hierbij dus de resultaten van Iverans versie 7.1.

Geniet er van en deel jullie commentaren met de hele bende hier.

Bovenbaan - zichtbaar gedeelte:


Bovenbaan - verborgen gedeelte:


Paradebaan - zichtbaar en verborgen gedeelte:


Schaduwstation:


Een kleine verduidelijking:
Grootte kamer: 4,00x3,20m
Plan voorzien van 1 centrale dubbelsporige klimspiraal: dalend spoor 591mm radius ? 2,7%, stijgend spoor 650mm radius ? 2,5%.
Klimspiraal voorzien van de nodige aftakingen op de verschillende niveau's.
Rechterdeel voorzien van een montageopening onder het stationsplein.

Dikkere blauwe lijnen zijn zichtbaar, dikkere groene zijn verborgen.
Spoorbeddingen zijn aangegeven, wegen en een poging [:D] tot scenery.

Kleinste radius op zichtbare gedeelten: 484mm
Sporen: Tillig H0 Elite code 83

Hoogtematen zijn gegeven boven de vloer.
Perronlengten zijn ook aangegeven.

Geniet ervan. [;)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jean

#16
Ik heb even naar het verlaten stationnetje gezocht, maar niet gevonden....[8D]

Groeten,
Jean

Kiwi_Ed

#17
Dag Frans,

Ziet er weer netjes uit, ware kunst van het schrappen denk ik. Dit plan is een stuk rustiger en denk ik gemakkelijker te behappen.

Zie nog niet helemaal hoe het paradespoor komt te liggen op deze baan. Als ik de plannen over elkaar heen leg (lang leve de digitale wereld [:D]) dan ligt het paradespoor voor het grootste gedeelte onder je bovenbaan. Begrijp ik daaruit dat je je baan op twee niveaus (dus inclusief scenery op het onderste niveau) gaat bouwen?
 

Jurgen

#18
Volgens mij is het zoals Kiwi_Ed zegt, er zit ergens een probleem in je plan.
Ik probeer een beetje het plan te volgen en probeer me voor te stellen hoe de treinen zouden rijden. Maar ik rijd helemaal verloren aan je klimspiraal. Ook de paradebaan zie ik nog niet meteen geplaatst in je baan. Het kan natuurlijk ook aan mijn inbeeldingsvermogen liggen.
Ook in het schaduwstation staan 2 lijntjes die volgens mij niet helemaal juist lopen. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

SuSke

#19
Het is inderdaad een baan in 3 verdiepingen [:I]. Het schaduwstation, de paradebaan en de bovenbaan liggen alle 3 exact boven elkaar en vertrekken uit dezelfde piraal en komen er elke keer weer in toe [;)].

De 2 lijnen die zo uit het schaduwstation komen zijn de aansluitingen van het etalagerek - treinen in volle lengte op en af de baan krijgen [:p].

De spiraal stijgt wijzerszin, en ik begrijp dat het een beetje moeilijk te volgen is [B)], daarom staan er enkele niveau's bij.
Een poging om een en ander uit te leggen [^]:

Als je uit het schaduwstation komt (+600) draai je 1 voledige en een 3/4 toer (+775) daar kan je dan de paradebaan op ofwel gewoon verder stijgen naar de bovenbaan.

Op de paradebaan kan je kiezen ofwel terug naar het schaduwstation via de weg waarlangs je gekomen bent, via een omweg met een stukje tegenspoor [8D], ofwel naar de aansluiting op +900. De kruising aan de rechterzijde is eigenlijk geen kruising (deel +800 is verborgen). De kruising bovenaan is een brug [:o)].

Ondertussen is de stijgspiraal gewoon verder geklommen naar datzelfde niveau +900 en klimt ze verder naar niveau +1000 en +1100. Daar had voor de goede orde een onderbreking moeten getoond worden aan de linkerkant van de stijgspiraal [V].

Op niveau +1175 kan je dan terug kiezen, ofwel de verborgen bovenbaan, ofwel verder klimmen naar +1225, waar je weer moet kiezen. Daar kan je het enkelspoor op ofwel rechtdoor de grote brug over en het station binnen.
Gelijk welke van deze 3 opties je neemt, de trein komt elke keer op een andere plaats op de bovenbaan. En weerom kan je kiezen langs welk spoor je de trein terug naar het schaduwstation laat vertrekken, al dan niet met een ommetje via de paradebaan.

Oef, het staat erop [|)].

Het is inderdaad veel rustiger op de bovenbaan, hoewel ik toch een beetje m'n industrieterrein met z'n rangeermogelijkheden mis.
Kan dat misschien inbouwen in het paradestuk [:D]. Moet ik eens nakijken voor versie 7.2 [:I].

De besturing van deze baan zal in ieder geval ook wel een vette kluif worden, vermits ik in geen geval digitaal ga rijden(moet dan zo'n 30 locs ombouwen [B)]). Misschien dan toch een stukje Koploper met Dinamo ????
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Kiwi_Ed

#20
Dag Frans,

Dat maakt een heel stuk duidelijk! Het plan wordt alleen maar mooier, vindt het altijd erg leuk om meerdere keuzes te hebben voor de weg die je een trein wil laten lopen.

Het bouwen in meerdere verdiepingen vind ik ook erg mooi uitgewerkt. Je bovenste laag is een mooi hoogte om bij te staan en de paradebaan is fijn om gewoon lekker bij te zitten en treintjes voorbij zien gaan. Heb zelf ook met dit idee lopen spelen, maar was bang dat de hoogte tussen de verschillende niveaus te klein zou worden, waardoor het onderste niveau teveel op een donkere kist zou gaan lijken. Maar jou hoogte verschillen lijken me op zich wel prima te doen. Ben benieuwd of er meer mensen zijn op dit forum die daar ervaring mee hebben??

Wat betreft je besturing, ik las laats op deze website http://www.wimgiel.nl/ een stuk over het 'van meekeren besturingssysteem' waarbij je gewoon analoog kunt rijden, maar dat wel je treinen in 'goede banen' leidt. Het werkt met treindetectie en is misschien wel interresant om eens naar te kijken (scheelt je heel veel decoders inbouwen...). De website van het systeem is http://www.mecktronics.nl.
 

SuSke

#21
Ik heb inderdaad geen alleenrecht op het idee van een dubbel-dekker of een ontwerp op meerdere niveaus.

Kijk ook eens bij ModelbaanHO (ook werkzaam op dit forum) maar voor de goede orde zijn webstek: http://home.scarlet.be/modelbaanho/Index.htm
Daar vind je ook meer info over het principe van een dubbeldekker.

In verband met het besturen ben ik bezig met een heleboel websites uit te pluizen:
Koploper met Dinamo: http://www.pahasoft.nl/ en http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/
Het reeds veel besproken systeem van Hans De Loof: http://users.telenet.be/deloof/
Modeltech met RailIO en Miracos: http://www.modeltech.be/
TER: http://www.terailways.nl/
en natuurlijk de vermelde Van Meekeren.

Je ziet, nog meer dan genoeg werk voor de boeg
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

#22
Dag Frans,

Het plan ziet er veelbelovend uit. Heel veel rijmogelijkheden.

Op de laatste tekening (onderste niveau) begrijp ik 2 lijnen niet: diegene die helemaal naar de rechterbenedenhoek van de kamer gaat (op 600 mm hoogte) en een soortgelijke lijn die uit je opstelbundel komt en naast je klimspiraal afloopt. Ik zie niet waar die op je andere tekeningen aanluit.

En bedankt om reclame te maken voor mijn website. Het stukje over de dubbeldekker staat onder het menu 'plannen maken -> ruimte' In de tekst, bijna onderaan, staat een link naar de pagina 'op 2 niveaus bouwen'.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

#23
Hallo Luc,
Die 2 "aansluitingen" moeten de rails voorstellen waarop de treinen staan die uit de "vitrinekast" komen. Een volledige trein in ??n keer vanuit de vitrinekast op en af de baan rijden.

Ook gewoon een wild gedacht. De treinen niet mooi in een vitrinekast achter glas, maar elke stam in zijn eigen acryl tube met een echt spoor dat aangesloten kan worden op de baan (idee eigenlijk gezien op Rail 2005 bij Train Safe: http://www.train-safe.de/index.php?section=1
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

#24
Zo'n Train-Safe-achtig systeem wil ik me ook maken. De echte is behoorlijk duur, vind ik: 160 Euro voor een tube van 300cm [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kiwi_Ed

#25
Dag Frans,

Allereerst bedankt voor je lijstje besturingssystemen. Aangezien ik zelf ook herbeginner ben en het liefst analoog rijd zal ik daar zeker baat bij hebben.

Ik bedoelde trouwens mijn vraag over andere 'meerdere-niveau-ers' niet als kritisch of zo, was gewoon nieuwsgierig of er hier anderen waren die het zo doen zodat ik daar wellicht eens een kijkje kon gaan nemen op hun website. Hoop dat je het niet verkeerd opgevat hebt en bedankt voor de link naar ModelbaanHO.

Mooi he, dat trainsafe-systeem...

Heb net ook de site van ModelbaanHO bekeken (werken doen we later wel weer [8D]). Best wel interressant allemaal en denk dat ik mijn plannen nog maar eens ga herzien. Aangezien ik een ruimte van ongeveer 2.90m bij 1.50m heb is een beetje extra rijtijd altijd mooi meegenomen.

Trouwens, ModelbaanHO, je tekening van het bovenste niveau van je baanplan doet het niet.
 

SuSke

#26
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Zo'n Train-Safe-achtig systeem wil ik me ook maken. De echte is behoorlijk duur, vind ik: 160 Euro voor een tube van 300cm [xx(]



Ik heb via via een verwerker van kunststof gevonden in de buurt (Imatex in Schoten), die zelf z'n eigen acrylaatplaten en kleine series maatwerk levert (producties vanaf zo'n 150kg).
Ik ga daar eens mijn licht opsteken na de vakantieperiode of die mogelijk ge?nteresseerd is in een kleinschalige productie van zulke opbergkokers.
Als er dan misschien op het forum nog liefhebbers zijn van een dergelijk opberg systeem kunnen we misschien overgaan tot een groepsaankoop.

Ik laat hierover in ieder geval nog wel iets vallen op het forum (zal dan wel in een ander draadje zijn).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

#27
citaat:
Geplaatst door Kiwi_Ed

...Ik bedoelde trouwens mijn vraag over andere 'meerdere-niveau-ers' niet als kritisch of zo, was gewoon nieuwsgierig of er hier anderen waren die het zo doen...


God, Ed, je moest de lengte van mijn tenen eens kennen [:D][:D][:D]

Maar alle gekheid op een stokje...Ik neem niet zo vlug iets op als beledigend en kan bovendien wel een pakje gezonde kritiek verdragen. Zolang hij maar opbouwend is en de mensen niet afkraakt tot diep in de grond.
"Met zwart schilderen is heel eenvoudig, maar zet daar later maar eens een kleurtje over".

Ik hoop dat je iets hebt aan de links en zoals ik ook ergens iets kunt vinden dat je behaagt in de uitbouw van je modelspoorbaan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

#28
Dag Ed,
Bedankt voor de melding dat een afbeelding op de pagina niet wordt getoond. Dat is ondertussen rechtgezet.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

#29
citaat:
Geplaatst door SuSke

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Zo'n Train-Safe-achtig systeem wil ik me ook maken. De echte is behoorlijk duur, vind ik: 160 Euro voor een tube van 300cm [xx(]



Ik heb via via een verwerker van kunststof gevonden in de buurt (Imatex in Schoten), die zelf z'n eigen acrylaatplaten en kleine series maatwerk levert (producties vanaf zo'n 150kg).
Ik ga daar eens mijn licht opsteken na de vakantieperiode of die mogelijk ge?nteresseerd is in een kleinschalige productie van zulke opbergkokers.
Als er dan misschien op het forum nog liefhebbers zijn van een dergelijk opberg systeem kunnen we misschien overgaan tot een groepsaankoop.

Ik laat hierover in ieder geval nog wel iets vallen op het forum (zal dan wel in een ander draadje zijn).

Hou ons op de hoogte, en start er eventueel een nieuw draadje over [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw