Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Sporenplan Iverans

Gestart door SuSke, 14 maart 2007, 17:49:05 PM

SuSke

Hier is het dan - het eerste deel van een mogelijke baan die ik denk te leggen.

Ik zou zeggen, vuur maar af.

Bovenbaan op +1,35m
IMGhttp://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spoorplannen/layout61-bovenbaan-V2.jpg/IMG

Schaduwstation op +0,70m
IMGhttp://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spoorplannen/layout61-schaduwstation.jpg/IMG

Tussen het schaduwstation en de bovenbaan moet nog een laag komen om de beide uiteinden van de bovenbaan op een willekeurige manier aan te sluiten op het schaduwstation. Daar wordt nog aan gewerkt.

Even bijkomende info:
afmetingen kamer: 4,00x3,20m
afmetingen baan: 3,50x2,70m - voorzien van een centrale "technische" opening (onder het resterende dorp)

H0-2 rail
analoog met behulp van Dinamo/Koploper of Rail IO/Miracos.
tijdperk voornamelijk IVb en begin V - dus diesels en e-locs
personentreinen met halteplaats voor IR/L - doorgangstation voor ICR/IC
goederentreinen zowel in doorgang als rangeer


edit: sporenplan terug on-line gezet (hopelijk iets duidelijker te volgen nu) met enkele kleine wijzigingen ter hoogte van de loc-loods en het industriecomplex.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

#1
[:0] Wat een plan!
Eerste indruk is zeker niet slecht ...

Enkele bedenkingen:
- Het lijkt wat druk in de bovenbouw. Zijn er rustpunten voorzien?
- Is heel de baan vanuit elk oogpunt te zien of zijn er visuele blokkages ingebouwd? (dat komt het drukke bovenzicht tegemoet)
- Aan je locloods zijn twee afstelsporen enkel bereikbaar vanuit de loods zelf. Is dit de bedoeling?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#2
Hallo Frans,

Je ontwerp ziet er smakelijk uit! Lekker veel afwisselend verkeer mogelijk. Waar ik mijn twijfels heb is de bereikbaarheid voor werken vanuit je opening in het midden. In een ander topic (en eigen ervaring) heb ik gezien dat een halve meter zoeen beetje het maximum is wat je kan behappen [:I]

groeten van Frank
Groet van Frank

ERVIN

#3
Amaai, daar is over nagedacht, hier ga je uren en uren rijplezier aan beleven, niet alleen kan je hier druk reizigersverkeer over laten bollen, maar ook de goederen worden hier blijkbaar niet vergeten, prachtig ontwerp Suske, en hou ons goed op de hoogte tijdens de bouw h?, want dit smaakt naar meer, veel meer!!!!![:p][;)]

SuSke

#4
bedankt al voor de snelle reacties.

@Frank
De baan wordt op blokkeerbare wielen gezet zodat ze tijdens de opbouw zo'n beetje alle kanten van de kamer kan zien. Normaal is elk stukje te bereiken binnen een 55cm van de randen en vanuit het "centrale" luik. Dat luik is eventueel nog anpasbaar in functie van de complete scenery.

@Gerolf
De bedoeling is dat het personenverkeer en doorgaand goederenverkeer (lange stammen) automatisch over de buitenkant blijven lopen en rust vinden in het schaduwstation (of over een paradebaan een etage lager tegen de rand van de baan).
Mijn activiteit zit hem in het binnenroepen van bepaalde stammen op het ontvangstspoor en dan te verdelen en naar het industriepark te brengen.
Het sporenplan in het industriepark is gebaseerd op de beruchte "timesaver".
De "woonwijk" zijn eigenlijk een rij arbeiderswoningen met een verdieping en zadeldak. Sommige daarvan zijn reeds onteigend en wachten op de sloop voor nieuwe industrie of uitbreiding van het goederencomplex. Die dienen eigenlijk een beetje als scheiding, maar ook niet te veel of de toeschouwers zien niks meer van het industriegedeelte.

Het stukje boven de goederen loods zit me ook nog altijd dwars. De diesels zouden daar moeten gaan tanken, dus er moet een mogelijkheid zijn om een paar ketelwagens neer te poten, een opslagtank en een pompstation. Die hoek zal waarschijnlijk nogsterk veranderen.

Het geheel is inderdaad misschien nog te druk, en dan zijn er al een heleboel dingen afgesmeten wegens te weinig plaats.

@Ervin
Ik blijf nog wel even verder puzzelen want moeder de vrouw heeft eerst andere prioriteiten gesteld, zo staan er nog eerst enkele andere werken op het lijstje voor ik mag beginnen bouwen.
Maar niets belet me om verder te dromen en tot iets moois te komen.
Je zal er zeker nog meer van horen in dit draadje

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Frank_N

#5
Frans,

Is het misschien een idee om "timsaver" en je station te wisselen van plaats? Je kan dan denk ik iets ruimere boogstralen toepassen, je perronsporen kunnen dan recht worden en je zou de de huizen kunnen laten vervallen. Het station heeft dan aansluiting op de weg, volgens mij leverd dat wat meer rust op in je prachtige ontwerp.

Groet van Frank
Groet van Frank

Gerolf

#6
citaat:
Geplaatst door SuSke

Ik blijf nog wel even verder puzzelen want moeder de vrouw heeft eerst andere prioriteiten gesteld, zo staan er nog eerst enkele andere werken op het lijstje voor ik mag beginnen bouwen.
Bedank je vrouwtje maar. Je hebt een mooi plan, maar verder puzzelen is ook een leuke bezigheid, ?n op termijn kostenbesparend.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

#7
Dag Sus(ke),

Het is idd. een heel mooi plan ! Veel rij en rangeermogelijkheden.

Met welk programma heb je dit plan getekend ? Mij lijkt de binnenbocht links bovenaan een beetje aan de krappe kant, zeker met meegebogen wissels erin, maar dat kan gezichtsbedrog zijn.

Ivm met de opmerking van Gerolf dat 2 opstelsporen alleen maar bereikbaar zijn vanuit de lokloods zou je kunnen oplossen door een lokloods te nemen met slechts 2 sporen.

Alhoewel ik het op mijn eigen baan ook heb gedaan zijn kopsporen in een schaduwstation niet aan te raden. Wat ik wel heb voorzien is een 'uittrekspoor' waar treinen die ik op die afstelsporen wil zetten eerst op binnenrijden, dan achteruit naar een kopspoor rijden en zo met de lok vooruit klaar staan om opnieuw te worden ingeschakeld. Kan je niet naar een 2de niveau afdalen om daar ook opstelsporen te maken ?
 
Groetjes,
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Greg

#8
Amaai, een indrukwekkend plan.
Ziet er naar uit dat je er veel plezier kan aan beleven[:)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

SuSke

#9
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
[br[... maar verder puzzelen is ook een leuke bezigheid, ?n op termijn kostenbesparend.



Er zal nog aardig gepuzzeld worden Gerolf, want dit is nog maar de 6e mogelijke inplanting van de baan. We zijn er dus echt nog niet. [:)]

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

#10
citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

Dag Sus(ke),

Het is idd. een heel mooi plan ! Veel rij en rangeermogelijkheden.

Met welk programma heb je dit plan getekend ? Mij lijkt de binnenbocht links bovenaan een beetje aan de krappe kant, zeker met meegebogen wissels erin, maar dat kan gezichtsbedrog zijn.

Ivm met de opmerking van Gerolf dat 2 opstelsporen alleen maar bereikbaar zijn vanuit de lokloods zou je kunnen oplossen door een lokloods te nemen met slechts 2 sporen.

Alhoewel ik het op mijn eigen baan ook heb gedaan zijn kopsporen in een schaduwstation niet aan te raden. Wat ik wel heb voorzien is een 'uittrekspoor' waar treinen die ik op die afstelsporen wil zetten eerst op binnenrijden, dan achteruit naar een kopspoor rijden en zo met de lok vooruit klaar staan om opnieuw te worden ingeschakeld. Kan je niet naar een 2de niveau afdalen om daar ook opstelsporen te maken ?
 
Groetjes,




Hallo Luc,

Het plan is getekend in AutoCad met de technische fiche van de wissels naast de pc. Bij het omzetten naar jpg verliest het blijkbaar wel wat van z'n kwaliteit.
De bochten linksboven (en rechtsonder) zijn in derdaad zeer krap, maar dat is het gevolg van de beschikbare boogwissels op een spoorwissel te maken met 59mm parallelafstand.

De locloods zal inderdaad gedecimeerd worden tot op 2/3 van z'n capaciteit om een bijkomend omloopspoor te creeren. De 3 stelsporen boven moeten ook een andere layout krijgen ivm het tanken van de diesels.

De kopsporen in het schaduwstation zijn zeer specifiek bedoeld voor de trek-duw treinen en de stellen (826 en 806).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

depovero

#11
Dag SuSke,

Amaai, als je je met je baan zou beginnen te vervelen, dakani!

Betreffend de locloods, twee ideetjes:
 - actuele loods voor 2 locs, rechts ervan, omloopspoor voor diesels, op de sporen links een tweede dubbele loods. Maar, waar dan de watertoren zetten?
 - de driesporige loods naar links verplaatsen - parallel met het hoofdspoor, dan zou je watertoren gemakkelijker gezet kunnen worden. Wie weet, kan je dieseldepot hierdoor een ander inplanting hebben.

Dit zijn 'zien'-ideetjes, daar ik het niet heb uitgetekend. Het is middagpauze, bij Fluxys.

Ik hoop dat ik hiermee je loks niet iverans laat rijden. Gna, gna, gna

Zuccezz,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

SuSke

#12
Er is eigenlijk nog een bijkomend probleemke.

Ik ben namelijk in het bezit gekomen van een onderstopmachine van Liliput MET een motor, een draisine en het obligate hersporingsrijtuig. Verder staat de hersporingskraan ook nog te wachten bij tufken, en die moet ik ook wel ergens een plaatske geven, want dat is te interessant om niet te gebruiken.

Ge ziet, er moet nog gepuzzeld worden en ik vrees dat er wat gesnoeid zal worden in het goederencomplex
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

depovero

#13
Dag Suske,

En als je nu je spoor links van de locloods behoudt voor je hersporingstrein, de loods - met 2 of 3 sporen - rechts hiervan en 1 of twee sporen voor je diesel-emplacement (zelfs 1 om in diesel te bevoorraden), zou het dan beter kunnen uitkomen?

Shuffled is met de sporen (virtueel dan wel) [:p]

Laat iets weten, of het al dan niet een goed spoor is

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

SuSke

#14
citaat:
Geplaatst door depovero

Dag Suske,

En als je nu je spoor links van de locloods behoudt voor je hersporingstrein, de loods - met 2 of 3 sporen - rechts hiervan en 1 of twee sporen voor je diesel-emplacement (zelfs 1 om in diesel te bevoorraden), zou het dan beter kunnen uitkomen?

Shuffled is met de sporen (virtueel dan wel) [:p]

Laat iets weten, of het al dan niet een goed spoor is

Denis



We zijn aan 't puzzelen met de gegeven mogelijkheden en het ziet er naar uit dat het toch nog iets gaat worden. [;)]

Ik wil het industrieterrein ook iets strakker (logischer) maken zonder evenwel het spel-element van de timesaver te verliezen.

Ik houd jullie op de hoogte. [:D]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.