fototoestellen & cameras enz....

Gestart door loebaske, 12 maart 2007, 22:12:35 PM

tonycabus

Die 13 kon idd een stuk scherper, je merkt direkt dat het ding 'vol open' staat en dus totaal geen scherptediepte (of is het dieptescherpte?) heeft. Meer licht helpt, de diafragmaopening gaat dan een stuk kleiner worden. Een nadeel van de meeste digitale camera's trouwens, behalve de semiprof-reflexen waar je zelf nog wat te zeggen hebt. Persoonlijk heb ik een Kodakske van 4Mp waarop enkele basismodi instelbaar zijn (in de kataloog stond 'volledig instelbaar', ikke onnozele geluufde da en kocht het[:(] gelukkig niet te duur) maar wonder boven wonder, met juiste instelling van de kleurtemperatuur, voldoende licht, gebruik van statief EN zelfontspanner kom ik toch nog tot redelijke foto's voor MSM. Maar niks vergeleken bij een Prof Canon van 'slechts' 3Mp reflex met een ?cht objectief.
Wat het dynamisch bereik betreft, daar kan ik Johan alleen maar in bijspringen. De meeste foto's zijn ?f verzopen ?f verbrand.
Vaklui weten wat ik bedoel: in lage lichten kan je niks meer onderscheiden, en in hoge lichten ook niet. En ruis bestrijden ze in de echte professionele 'ruggen' met Peltier-elementen om de CCD dicht bij de 0?C te houden. En die belichten (met studioflitsers, 3000 tot 10000 Watt/sec (joules) VIER keer: ??nmaal rood, ??nmaal blauw en tweemaal groen. Da's de moeilijkste kleur.
Het betere werk: de +/- 36 X 36mm CCD wordt met piezo-motoren in een groter raam van 6X6 verschoven (in elke hoek) en er wordt ZESTIEN keer geflitst (met die karrevracht energie) om ook maar iets behoorlijks te kunnen ervan printen. Met Rodenstock-objectieven die speciaal werden ontworpen voor digitale fotografie (verbeterd op vlak van lichtsterkte, scherpte en vignettering, of ook met luchtfoto-objectieven).
En daarmee is het kringetje rond: de meeste CCD's zijn niet gevoelig genoeg, het toestel diafragmeert automatisch om je een pleziertje te doen (dieptescherpte, weet je nog?) maar trapt gelijk weer op je tenen door ontoelaatbaar lange belichtingstijden. En dus willens nillens bewegingsonscherpte.
Mijn Kodakske heeft een 'sport'-stand, die ik gretig gebruik als ik 'uit de hand' fotografeer. Ik moet het ding wel wat langer laten focussen maar de foto is dan wel redelijk van scherpte. Misschien een tip, moest jouw toestel ook zo'n functie hebben: gebruiken!!
Ondertussen is wel zowat de hele klassieke fotobranche op haar gat (tegen wie zeg je het!) terwijl daarmee de mooiste resultaten werden behaald. Het bewijs? Wil je een fatsoenlijke digitale foto afgedrukt zien, dan gebeurt dat met een van mijn geesteskinderen: de digitale vergroter op lichtgevoelig papier!! Vergeet die inkjetprut maar, de zilverbromide-proc?d?s zijn goedkoper in consumables met beter resultaat, maar wel duurder in apparatuur. Van een goede file kan je daarvan z??r behoorlijke afdrukken verwachten met detail in de hoge zowel als in de lage lichten (rekening gehouden met het Schwarzschild-effekt van fotopapier) mede doordat het papier nu ook gevoeliger is voor donkergeel/oranje. Die basiskleur gaven ze vroeger aan de negatieffilms (masker) om toe te laten in de donkere kamer t?ch met een zwak schijntje donkergeel licht te kunnen werken.
Maar aangezien 'digitaal' papier alleen maar op de rol in de 'vergroter' (lees: belichter) gaat en vandaar naar de processor (dat is ook nog een verhaal op zich, door de toegenomen gevoeligheid van het papier!!) gebeurt dit alles in het volstrekte donker. Met als voordeel het verdwijnen van de kleurenfilters voor het 'masker' van de film en het doka-licht, waardoor het papier een nog breder gamma kon krijgen.
Fuji heeft wel een barri?re doorbroken door CCD's te ontwikkelen met zeshoekige pixels, waardoor de oppervlakte van elk pixel groter wordt en dus ook de gevoeligheid.
Euhhhh...... wat was mijn vak nu ook weer?[:p]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Blausee-Mitholz

citaat:
Geplaatst door 13erke

Een opname uit mijn eos 400 d (canon)




Geachte,
U heeft een prachtige camera en een prachtige lok in model [8D]
Ik heb uw exif eens bekeken, dit betreft dus geen tijd opname.

File Name
    IMG_0075.jpg
Camera Model Name
    Canon EOS 400D DIGITAL
Shooting Date/Time
    11-3-2007 18:00:17
Shooting Mode
    Macro( Close Up )
Photo Effect Mode
    Off
Tv( Shutter Speed )
    1/400
Av( Aperture Value )
    6.3
Metering Mode
    Evaluative
Exposure Compensation
    0
ISO Speed
    400
Lens
    18.0 - 200.0 mm
Focal Length
    200.0 mm
Image Size
    640x427
Image Quality
    Fine
Flash
    Off
White Balance
    Auto
AF Mode
    One-Shot AF
Parameters
    Tone Curve         Standard
    Sharpness level    3
    Color tone        Normal
Color Space
    sRGB
Color Matrix
    129
Noise reduction
    Off
File Size
    172KB
Custom Function
    C.Fn:00-0
    C.Fn:01-0
    C.Fn:02-0
    C.Fn:03-0
    C.Fn:04-0
    C.Fn:05-0
    C.Fn:06-0
    C.Fn:07-0
    C.Fn:08-0
    C.Fn:09-0
    C.Fn:10-0
Drive Mode
    Single-frame shooting
Owner's Name
    unknown
Camera Body No.
    xxxxxxxxx

Met een sluitertijd van 1/400 en diafragma van 6.3 is de scherpte diepte lang niet optimaal.

*-Zet de camera eens op statief
*-kies voor 100 ISO
*-gebruik de zelfontspanner
*-zet de camera op diafragma voorkeuze en kies een diafragma tussen de 16 en de 22 of zet de camara op sluitertijd voorkeuze en draai de sluitertijd zover omlaag dat de bijbehorende diafragma tussen de 16 en 22 is. (U krijgt zeer trage sluitertijden van groter dan 1 seconde tot mogelijk 30 seconden)

Een voorbeeld van een tijdopname waarbij de scherpte/diepte optimaal benut wordt. Een sluitertijd van 20 seconden met een diafragma van 22
Een oplettende lezer ziet dat  ik 1 stop overbelicht heb. Dat heeft mijn cam blijkbaar nodig om een goed belicht tijdopname te maken bij deze lichtomstandigheden.



Met bijbehorende exif:

File Name
    CRW_9395.CRW
Camera Model Name
    Canon EOS 10D
Shooting Date/Time
    25-1-2007 2:23:08
Shooting Mode
    Shutter Speed Priority AE
Tv( Shutter Speed )
    20
Av( Aperture Value )
    22
Metering Mode
    Evaluative
Exposure Compensation
    +1
ISO Speed
    100
Lens
    28.0 - 80.0 mm
Focal Length
    54.0 mm
Image Size
    3072x2048
Image Quality
    RAW
Flash
    Off
White Balance
    Auto
AF Mode
    AI Focus AF
Parameters
    Contrast          Normal
    Sharpness         Normal
    Color saturation  Normal
    Color tone        Normal
Color Space
    sRGB
File Size
    5771KB
File Number
    193-9395
Custom Function
    C.Fn:01-4
    C.Fn:02-1
    C.Fn:03-0
    C.Fn:04-0
    C.Fn:05-0
    C.Fn:06-0
    C.Fn:07-0
    C.Fn:08-0
    C.Fn:09-0
    C.Fn:10-0
    C.Fn:11-0
    C.Fn:12-1
    C.Fn:13-0
    C.Fn:14-0
    C.Fn:15-0
    C.Fn:16-0
    C.Fn:17-0
Drive Mode
    Self-Timer Operation
Owner's Name
    Johan de Reuver
Camera Body No.
    XXXXXXXXX

Naast de zelfontspanner maak ik nog gebruik van de functie "spiegel opklappen" C.Fn:12-1

U kunt dus veel meer uit uw Canon 400D halen.

Mvg, Johan.

P.s. ik heb onze serie nummers maar even van xxxxxxx voorzien, daar heeft een ander niks mee nodig [:D]

Willems

Uw foto's zijn toch niet gemaakt met uw telefoontoestel mag ik hopen,ik heb met 5 megapixels foto's gemaakt die zijn uitvergroot tot Ao en ze zijn haarscherp ,vol kleur en niet donker,wat overigens afhankelijk is van de juiste instelling en belichting.
En dan heb ik alleen maar een sony powershot.
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

Havoc

Neen, dat is allemaal met een Canon 300D. En daar in Leuven (en Maldegem ook trouwens) staat de lichtbalans steeds op auto. Trouwens al die foto's zijn met buitenlicht gemaakt. En aan de witbalans kom ik eigenlijk niet aan (tenzij in musea waar je niet mag flitsen en verschrikkelijk kunstlicht is).

Diafragma niet verder open dan f9.0. Dus zou de scherpte toch iets beter moeten zijn.

En wat de opname van het station van Leuven betreft, dat is automatisch programma, geen opnamecorrectie.

citaat:
Een voorbeeld van een tijdopname waarbij de scherpte/diepte optimaal benut wordt. Een sluitertijd van 20 seconden met een diafragma van 22


Zelf hier zie je dat eigenlijk enkel het front van de meest links loc haarscherp is.

citaat:
De meeste foto's zijn ?f verzopen ?f verbrand.
Vaklui weten wat ik bedoel: in lage lichten kan je niks meer onderscheiden, en in hoge lichten ook niet.


Het is zo erg dat je eigenlijk geen foto meer kan nemen die correct belicht is ?n waar er relief in de hemel te zien is. Als je dat wil, dan moet je 2 foto's namen, eentje correct belicht en eentje onderbelicht en dan de 2 op elkaar plakken. Wees nu serieus, als je dat moet doen met een paar honderd vakantiefoto's...
Met vakantie voor onbepaalde duur.