Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

fototoestellen & cameras enz....

Gestart door loebaske, 12 maart 2007, 22:12:35 PM

loebaske

Voila :D, hier kun je alles kwijt over digitaal fototoestel of camera.8D en laat gerust je moeiste opname hier achter, tal van forum leden zullen het fijn vinden om te genieten van jou moment opname.
Ikke

Havoc

Heb dit al eens in een andere thread gepost, maar ik vind digitale fotografie maar niets. Het enige voordeel is dat je wat sneller je resultaat kan bekijken. Maar meestal valt dat dik tegen.
- zeker niet zo scherp als traditioneel fotograferen. Op een monitor ziet het er verschrikkelijk uit, en een 50x70 durf ik daar niet van maken.
- donker, precies de middeleeuwen.
- als je dat op een dvd zet en op een tv laat zien is het nog erger! Nog donkerder en nog onscherper. Als je dat vergelijkt met een dia is het om te janken. Dat is geen vooruitgang, maar tientallen jaren terug in de evolutie.
- geen dynamisch bereik. Het verschil tussen onderbelicht en overbelicht is zo klein dat je buiten in de zon bijna geen foto kan maken zonder problemen.
- kleuren zijn een ramp. Vroeger was er wat verschil tussen de merken film, maar nu...

Aan enkele van die dingen is met de pc nog wel iets te verhelpen, maar de tijd die je daarmee verspilt kan je evengoed gebruiken om op je klassieke foto's te wachten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Johan, ik weet niet met wat voor digitale camera je hebt gewerkt, maar van al je bezwaren herken ik helemaal niets.
Sinds ik een digitale camera bezit heb ik nooit meer een dia gemaakt. En die van mij is toch maar 2 megapixels, maar ik ben heel tevreden met de resultaten.Je moet er inderdaad geen afdruk van een halve vierkante meter van willen maken, maar voor een plaatje op een monitor is het ruim voldoende.

n/a

Johan,

Hier moet ik Klaas toch volkomen gelijk geven.
Bezit zelf een Canon EOS 350D en de resultaten zijn gewoon schitterend.
Als je nu naar de foto's,geplaatst in een ander item, van Erwin kijkt zegt dat toch ook genoeg.

Spoorse

Roderik

citaat:
Geplaatst door Locorail


Bezit zelf een Canon EOS 350D.


Voor het geld dat je daar moet aan geven, MOETEN het wel goede foto's zijn.[:I]

Ik kan Havoc wel volgen. Als je een kwalitatieve foto wil nemen, grijp dan niet in de vrouw haar handtas naar je miniscuul klein digitaal kodakske die je in steraanbeiding kocht of dat toestel dat digitaal 10x kan zoemen. Ik heb ook een digitaal toestel en vind het voldoende voor wat ik er moet mee doen. Voor de techneuten: FujiFilm S5000 met breedhoeklens.

Maar Havoc, bekijk het van de positieve kant: analoge toestellen zijn vandaag de onderkant van de fotografie-ladder. Je vindt overal prachtige oude fototoestellen voor een appel en een ei. Prachtige onverslijtbare juweeltjes.
Ik kocht een tijdje terug op een rommelmarkt een echte groot-negatief Hazelblad voor ocharme 25 euro (!!!!!!). En de verkoper zei dat hij niet kon verstaan waarom ik dat zo "een koopje" vond, "Daar neem je toch geen foto's meer mee!".
Toen ik tien jaar geleden nog studeerde, stond de digitale fotografie in zijn kinderschoenen en kostte zo'n Hazelblad in tweedehands zo'n honderden euro! Dat was de Rolls-Royce onder de fototoestellen!
Maar man! Daar kan je pas foto's mee nemen !! Als je dan je negatieven binnen levert bij de fotograaf, dwing je pas respect af! Die mensen hun hart bloeit open. Eindelijk eens iets anders dan Nonkel Fons die een 50x70-afdruk wil maar slechts foto's neemt op 1Mb om plaats op zijn "kaartje" te sparen.

Het is gegaan met fotografie zoals met zovele goede dingen: het was PERFECT en daarom is het veranderd.
Always be modelling!

janjozef

Als je weet dat Gevaert al geen foto filmpjes meer maakt dan begrijpt iedereen toch dat de anderen zullen volgen, en het resterende aan zulk een prijzen zullen verkopen dat ge moet digitaal fotograferen. Of dat zo goed ik wet ik niet maar je mag nog een duur digitaal fototoestel kopen na 100 filmpjes getrokken en ontwikkeld te hebben heb je de prijs er al uit

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Heb zelf een heel goedkoop digitaal toestel, vorig jaar gekocht bij het Kruidvat voor 129 euro. Olympus Camedia C-170. Megapixels 4.0 met zoom. Maakt mooie foto's (een aantal stonden al op het forum) Is zeer klein en handig. (past in de bovenzak van mijn hemd) Wat wil je nog meer.
Met vriendelijke groeten
Peter

Tom

citaat:
Geplaatst door Peter

Heb zelf een heel goedkoop digitaal toestel, vorig jaar gekocht bij het Kruidvat voor 129 euro. Olympus Camedia C-170. Megapixels 4.0 met zoom. Maakt mooie foto's (een aantal stonden al op het forum) Is zeer klein en handig. (past in de bovenzak van mijn hemd) Wat wil je nog meer.


Die hebben wij ook thuis, maar heb jij ook als je inzoomt dat de foto's minder scherp zijn?
Tom

Peter

Zet het als je inzoomt een op een poot of zo. Inzoomen is vergelijkbaar met een telelens. Doordat je het beeld dichterbij trekt, vergroot je ook eventuele trillngen van je hand. In mijn digitale filmkamera zit daarom een stabilisator. Deze houd je beeld meer stabiel. Om dit met een fototoesel te vermijden moet je eigenlijk een kleinere sluitersnelheid hebben (1/250 of 1/500 of nog beter) Op ons toestelletje heb je dat niet. Als je echt dichbij wil gaan, kan je beter de Macro funktie inschakelen voor dichtbij-opnames
Kijk maar eens naar mijn foto's in het draadje "mijn baan"
Met vriendelijke groeten
Peter

Frank_N

Citeer......heb jij ook als je inzoomt dat de foto's minder scherp zijn?.../quote]

Ik heb een Camedia 220 zoom. Als je ver wil inzoomen (bij gebruik van de macro-stand)kan je de camera beter op een statief zetten, dat leverd beslist een beter resultaat. Iets "even snel" fotograferen met een compacte digitale camera gaat blijkbaar niet. Ergens anders op het forum liep er al een draadje over, weet niet meer waar.
Frank

Edit: Peter was me voor.......
Groet van Frank

Gerolf

Ik ben content met mijn toestelleke, ook al weet ik dat er v???l betere zijn. Met mijn Nikon Coolpix kan ik goeie macro's maken - op statief, natuurlijk - en dat is voldoende voor mijn huidige werkzaamheden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Wel ik gebruik een Canon 300D, altijd in raw formaat. Zelfs op poot met zelfontspanner zijn de foto's minder scherp dan met mijn oude RT op 1/15' en 200 iso diafilm uit de losse hand...

Ik zal eens enkele staaltjes hier zetten om te illustreren wat ik bedoel.

Ik was aan het uitkijken naar een macrolens. Maar tot nu toe wil ik het geld er niet aan geven. Het nut ervan is toch nihil als je geen detail kan zien.

Ik zou er zelfs niet mee inzitten om een nieuw toestel te kopen als dat het probleem zou oplossen. Maar van wat ik tot nu toe gezien heb en gehoord van bvb de Nikon D200 houdt me tegen.

citaat:
Ik kocht een tijdje terug op een rommelmarkt een echte groot-negatief Hazelblad voor ocharme 25 euro (!!!!!!). En de verkoper zei dat hij niet kon verstaan waarom ik dat zo "een koopje" vond, "Daar neem je toch geen foto's meer mee!".


Amaai! Toen ik begon uit te kijken naar mijn eerste toestel was zo'n Hasselblad een kleine auto waard. Als ik me goed herinner 250000bef voor de kast alleen. Dan moest je nog een Zeiss lens ervoor kopen. Nog eens zoveel kwijt. Waar vind je zo'n dingen?

In dezelfde trend zijn de LCD tv's te plaatsen. Amaai, is dat rommel. Iedere keer als ik in een winkel kom waar die dingen hangen dan sta ik versteld dat ze daar geld voor durven vragen. Als je niet recht voor de tv zit, dan zie je zo de kleuren afwijken. Donkere vlakken achter de presentator (bvb in een praatshow met publiek dat achter de presentator zit en minder verlicht is) dat wordt gewoon een vlekkerige ruis. En die ruis varieert nog naar gelang de kijkhoek. Kleuren vloeien in elkaar. En van het verbuik zullen we maar zwijgen (het is iets beter dan plasma's).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loebaske

Yes, we zijn vertrokken, is maar goed dat ikke een nieuwe topic heb gestart, je kan hier ook alles kwijt [:)]
en zo blijven de andere topics ongestoord en zonder afwijking verder lopen.....
Laat hier ook eens je beeldjes zien.....

Gerolf

citaat:
Geplaatst door loebaskeLaat hier ook eens je beeldjes zien.....
Mijn beeldjes hebben al eens in MSM gestaan - vanuit een Nikon Coolpix 4800 om precies te zijn ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

laurens66

citaat:
Geplaatst door Tom

citaat:
Geplaatst door Peter

Heb zelf een heel goedkoop digitaal toestel, vorig jaar gekocht bij het Kruidvat voor 129 euro. Olympus Camedia C-170. Megapixels 4.0 met zoom. Maakt mooie foto's (een aantal stonden al op het forum) Is zeer klein en handig. (past in de bovenzak van mijn hemd) Wat wil je nog meer.


Die hebben wij ook thuis, maar heb jij ook als je inzoomt dat de foto's minder scherp zijn?



Omdat je alleen maar digitale zoom hebt en geen optische zoom.
Digitale zoom op de camera heeft geen nut, kun je op de PC ook inzoomen achteraf.

Optische zoom is mooi.

Zelf vind ik analoge foto's mooier kwa afdrukken.

Zelf heb ik een Minolta XG voor compact gebruik en een Minolta Z20 voor wat betere foto's.

Verder staat er nog een Dynax 7D.