Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Glastransport

Gestart door Ludwig, 06 maart 2007, 20:25:50 PM

Ludwig

Heb een tijdje geleden enkele wagons voor glastransport van Glaverbel aangekocht .
Kan er iemand mij soms meer info geven aangaande type,tijdperk enz,en wat voor loc ik hier kan bij gebruiken .
Groeten
Ludwig
imghttp://i169.photobucket.com/albums/u212/cotamotorijden/DSC01537.jpg/img
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

guy holbrecht

#1
Ludwig,

Deze Klein Modelbahn wagens zijn van het type Elo (NMBS code 1213B1). Ze werden midden de jaren zeventig (1976)in 100 exemplaren als type Eo gebouwd, vooral voor het transport van kisten met grote afmetingen, meer specifiek voor het vervoer van glas, spiegels, marmer ...Vanaf 1980 sprak men van het type Elo. De wagens zijn voorzien van heugels, zowel vooraan als achteraan. Deze heugels ondersteunen vier over de lengte lopende leibalken waartussen een lading kan gestouwd worden.
Bruikbaar vanaf tijdperk 4, dus volop bij dieseltractie en elektrische tractie. Klein Modelbahn bracht niet minder dan 14 verschillende uitvoeringen van dit model op de markt, waaronder een aantal 'Glaverbel' exemplaren en een exemplaar met dekzeil.
Perfect bruikbaar met een reeks 59 (Roco of M?rklin/Trix)of 60(Klein Modelbahn) of 62(Roco)
Groeten,
Guy

Ludwig

#2
Guy, bedankt voor de reactie.
In je reactie staat alles dat ik wou te weten komen.
Zal in de toekomst je kennis nog wel eens op de proef stellen.[:D]
Ik heb hier nog heel wat materiaal liggen waar ik niet goed van weet in welke samenstelling deze te gebruiken zijn.
Groeten
Ludwig

Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Peter

#3
Ik heb een stuk of acht van die wagens, met en zonder Glaverbel en met dekzeilen. (nee, niet te koop) Vroeger kreeg je ze bij een abo. van Spoorweg journaal, en een paar heb ik gekocht.
Weet niet of ze nog ergens te vinden zijn, maar ik vermoed dat je ze op beurzen nog wel zal tegenkomen
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

#4
Ik ben nieuwe hier op dit forum (ben van Duitsland en bezig met een nederlandse baan), maar heb een vraag over de Glaswagens van Kleinbahn. Ik heb eentje, maar er missen de bielsen om de glasplaten vast te zetten.

Iemand een idee, hoe deze moeten geplaatst werden? Iemand plaatjes van dit wagen in 1:1, misschien met belading?

Beste Dank

Bernd