Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LocoNet van Hans de Loof

Gestart door INFO, 02 maart 2007, 17:48:51 PM

Brunel

Aan de discussie heb ik inmiddels geen boodschap meer, wel aan ervaringen van gebruikers van de Loconet componenten van Hans de Loof, zoals Ren?. Zijn er nog meer mensen die de componenten op hun modelbaan in gebruik hebben?

n/a

citaat:
Geplaatst door Brunel

Aan de discussie heb ik inmiddels geen boodschap meer, wel aan ervaringen van gebruikers van de Loconet componenten van Hans de Loof, zoals Ren?. Zijn er nog meer mensen die de componenten op hun modelbaan in gebruik hebben?



Op de vereniging waar ik lid van ben, hebben we twee digitale banen (H0 en N) met een Intellibox. We gebruiken de LocoIO's van Hans voor de retourmelding en het aansturen van lichtseinen. Als stroomdetectors gebruiken we ook de schakeling van Hans. Dat werkt allemaal perfect. Volledig storingsvrij. Ik kan het iedereen aanraden die een centrale met Loconet heeft. De paar keer dat ik een vraag had, kreeg ik binnen een dag een mail terug van Hans met de oplossing.

De Locoservo heb ik ook gebouwd. Werkt ook als een zonnetje. Die gaan we gebruiken voor overwegbomen en andere bewegende dingen op de baan.

vr.gr.
Gert Klein

Modelspoorclub Veenendaal: http://www.modelspoor.nl

INFO

Helaas heb ik wederom moeten vaststellen dat Hans de Loof, niet bereid is om naar zijn klanten/gebruikers te luisteren. Ondanks het feit dat hem het op een presenteerblaadje wordt aangeboden. Dit was niet de eerste keer dat Hans door mij op dit probleem werd gewezen. Dat er niet zoveel mensen zijn die er een klacht over hebben is niet zo verwonderlijk, want niet iedereen schrijft zijn eigen software, en weet dus ook niet wat er wel of niet goed werkt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

René

Op mijn bijn heb ik 4 Loconet IO's in gebruik. Twee voor terugmeldingen en 2 in een bedieningspaneel. Bij dat paneel worden de poorten gebruikt voor het bedienen van wissels, het weergeven van de stand van de wissels, het terugmelden van bezet en gereserveerdstatus van blokken (middels Koploper) en als "van-naar" melding (in feite terugmelder) voor Koploper.
Zoals al eerder gezegd levert dit geen enkel probleem op. Ik ben er wel tevreden over.

Bij het lezen van de opmerking dat het niet goed werkt bij zelfgeschreven software krijg ik dan ook de indruk dat het ook wel eens daar aan zou kunnen liggen.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

INFO

Rene, ik heb de indruk dat je absoluut niet weet waar het hier overgaat.

Ik zal het je nog eens stap voor stap uitleggen.

Teneerste zeg ik niets over het wel of niet goed functioneren van de LocoIO of wat voor andere LocoNet toepassingen van Hans de Loof.

Wat ik aangeef is dat de software welke Hans voor het configureren van de LocoIO heeft geschreven niet goed werkt. Hans geeft daar zelf bij aan dat via de Intellibox en de RS232C aansluiting geen adressen uitgelezen kunnen worden.

Ten tweede geef ik aan dat de informatie niet goed wordt verwerkt door de Software die door Hans wordt aangeboden onder de naam LocoHDL.

Ten Derde geef ik aan dat als ik andere software gebruik, mijn eigen dus, of als ik een stukje gereedschap gebruik, de informatie wel degelijk in de communicatie buffer van de pc ontvangen wordt.

Dit sluit dus uit dat er iets mis is met die kant van het verhaal.

Deze informatie komt dan ook perfect binnen in mijn eigen software. Terwijl dat in de software van Hans fout loopt.

Dus het is dus niet zo dat het in mijn software niet goed loopt zo als jij nu suggereert.
Dus wel goed blijven lezen aub. En mij geen dingen in de schoenen proberen te schuiven.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Mag ik me er ook eens tegenaan bemoeien?
kijk, inhoudelijk heb ik weinig inzicht in de materie waar het hier over gaat. Maar ik zie wel wat onzuiverheden in de discussie.
Wim Ros (INFO) praat hier op zijn welbekende ongeschoren manier, en dat is jammer. Het zou iets subtieler kunnen.

Aan de andere kant zie ik dat Hans niet inhoudelijk ingaat op het probleem wat Wim naar voren brengt, en dat is ook jammer. Hij roept alleen maar dat hij geen zin heeft om op deze manier te discussieren, maar daar los je een probleem niet mee op. Het zou Hans sieren als hij een soortgelijke analyse loslaat op de berichtencommunicatie als Wim heeft gedaan, om pas daarna te concluderen dat alles goed is (of niet).

De melding van enkele gebruikers dat het systeem goed werkt zegt mij ook niet veel. Het kan voor de argeloze gebruiker best lijken dat een systeem goed functioneert, terwijl er inwendig het nodige fout gaat.

tonycabus

Daar heb ik dus niets meer aan toe te voegen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Brunel

Niet Tony?
Volgens mij speelt hier op de achtergrond wat oud zeer tussen twee heren, waarvan ik me afvraag wat de rest van het forum daarmee te maken heeft. Maar ik kan me vergissen.

Schiespoor uit Schiedam gebruikt het complete arsenaal spullen van Hans de Loof ook en naar ik begrijp probleemloos en met groot enthousiasme.
Natuurlijk kan het voor de liefhebber boeiend zijn een techniek of programma uit te pluizen, maar er zijn wel meer apparaten en programma's met foutjes waarvan je in de praktijk niets merkt. Vandaar dat ik wilde weten of de vermeende foutjes ooit praktisch problemen hebben opgeleverd. Is dat niet het geval, dan gaat het advies van INFO om het systeem van Hans de Loof niet te gebruiken veel te ver.

INFO

Brunel,

Het is niet ondenkbeeldig dat dit problemen geeft, maar niet iedere gebruiker zal dit kunnen herkennen.
Het onterecht goedkeuren van een foutief loconet bericht is daar 1 van. Dit kan onbedoelde instellingen tot het gevolg hebben.

Rene geeft aandat hij iedere verandering die hij aanbrengt per boodschap moet doen, en soms meerdere malen.

Nog even voor Hans:
dit zijn de gegevens van de test PC:

Naam van besturingssysteem   Microsoft Windows XP Home Edition
Versie   5.1.2600 Service Pack 2 Build 2600
Fabrikant   Microsoft Corporation
Systeemnaam   MEDION
Systeemfabrikant    MEDIONPC
Systeemmodel   MS-7091
Systeemtype   Op x86 gebaseerde pc
Processor   x86 Family 15 Model 4 Stepping 3 GenuineIntel ~3192 Mhz
Processor   x86 Family 15 Model 4 Stepping 3 GenuineIntel ~3192 Mhz
BIOS-versie/datum   Phoenix Technologies, LTD 6.00 PG, 27-1-2005
SMBIOS-versie   2.3
Map van Windows   C:WINDOWS
Systeemmap   C:WINDOWSsystem32
Opstartapparaat   DeviceHarddiskVolume1
Landinstelling   Nederland
Hardware Abstraction Layer   Versie = "5.1.2600.2180 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158)"
Tijdzone   West-Europa (standaardtijd)
Totaal fysiek geheugen   1.023,48 MB
Beschikbaar fysiek geheugen   454,73 MB
Totaal virtueel geheugen   2,00 GB
Beschikbaar virtueel geheugen   1,96 GB
Ruimte voor wisselbestand   2,40 GB

Denk persoonlijk snel genoeg. [;)]

Comport drivers zijn de drivers die Hans zelf bij de Setup bijvoegd.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Heren,

Nog even een update vanaf deze zijde.

Een andere PC gepakt, een al wat oudere met windows ME en met een Intel Celeron processor 800MHz.

Maar daar is het leed nog groter, daar missen zelf hele stukken van de LocoNet boodschappen. Dus daar gaat een deel van de informatie domweg verloren. Dat geeft inderdaad geen foutmelding, maar goed is het zeker en vast niet. Dus Hans DeLoof er is nog werk aan de winkel.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

SuSke

Mijn God,
We spreken over het missen of een vertraging van hoeveel infopakketjes per seconde??
In een transmissiesnelheid van enkele 1000en pakketjes per seconde (baudrate 9600 - 15000 en nog wat).

Tel eens uit hoeveel cm je loc heeft afgelegd tussen het laatste goede en eerste goede ontvangen pakketje als hij er zopakweg 10 mist en ga dan zeuren of er iets aan de hand is.

Die vliegt niet tegen een snelheid van 120km/u (=3333cm/s)over de baan maar met een veel lagere snelheid.

Ik wordt wel gek van dat mierengen**k en dan prijs ik mij gelukkig dat ik analoog rijder ben.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

INFO

Frans, als ik je een hint mag geven, als je ergens geen verstand van hebt, bemoei je er dan niet mee, en blijf analoog rijden, en reageer dan hier niet. Dan blijft het hier gewoon gezellig.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

René

Als het enkel over het configureren van de IO gaat zie ik het niet als een probleem als dat niet ineens goed gaat. Het verdient dan wel geen schoonheidsprijs maar als het goed is doe je dat configureren niet zo vaak.

Het botweg afkraken van het programma en de persoonlijke aanval geven mij niet de indruk dat het hier gaat om kritiek die als doel heeft tot een beter resultaat voor ons allemaal te komen. Ik zie dan ook niet waarom een vete(?) hier uitgevochten moet worden.
Met jullie gezamelijke kennis moet het toch mogelijk zijn om tot een oplossing te komen. Dat moet via PM toch mogelijk zijn, zeker als je over over je ego heen kunt stappen.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

INFO

Rene met mijn ego is niets mis. |Gezamelijke kennis ok, maar dan moet de andere partij wel genegen zijn iets aan te nemen. En wie heeft het hier nu over een vete, ik niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

SuSke

citaat:
Geplaatst door INFO

Frans, als ik je een hint mag geven, als je ergens geen verstand van hebt, bemoei je er dan niet mee, en blijf analoog rijden, en reageer dan hier niet. Dan blijft het hier gewoon gezellig.



Als ik hier alle miserie lees, dan is mijn zin om digitaal te gaan rijden wel over.

Als ik dan op zo'n manier beantwoord wordt, dan stel ikmij vragen over jou persoonlijkheid, maar dat zal dan wel aan de moerdijk liggen zeker, want ik heb wel goeie ervaringen met noorderburen.

Als je denkt dat ik er niets over weet, verklaar je dan nader waarom die 'domme' opmerking niets ter zake doet. Alle info over digitaal spreekt over transmissie van datapakketten via je centrale, boosters en decoders aan een grote snelheid. Als ik jou reactie fout interpreteer dan denk ik dat er grote kemels staan in alle documentatie die je vindt over digitaal rijden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.