Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Antwerpen - Centraal

Gestart door Peter, 02 maart 2007, 15:21:11 PM

SuSke

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ook aan de andere kant van de tunnel (aan Antwerpen-Dam) is de helling bijzonder steil. Ik vraag me nog steeds af waarom ze niet onder het Albertkanaal door zijn gegaan om dan pas - minder steil - te gaan klimmen.



Als ze dat gedaan zouden hebben kwam hij terug boven waar hij in de pijp aan het Peerdsbos duikt.
Was misschien wel een mooiere totaaloplossing geweest, maar v?????l te kostelijk. Nu hebben ze er gelijk van geprofiteerd om het station van den Dam ook een beetje op te kallefateren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janjozef

ja ze hebben den Dam opgekallefaterd, en dan weggestokken achter een betonnen pijp, gewoon om te bleiten.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

citaat:
Geplaatst door janjozef

ja ze hebben den Dam opgekallefaterd, en dan weggestokken achter een betonnen pijp, gewoon om te bleiten.
Voila, precies wat ik bedoel.
Technisch gezien een knappe constructie aldaar, maar stedebouwkundig een miskleun.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stefanic

In GVA van vandaag (nog niet online gevonden):
(steno-versie)
1) niveau -2 in dienst op 24/3
2) helling is 3% (30m per Km)
3) Berchem spoor 9&10 kan enkel naar -2 (situatie zo tot eind november)
4) morgen 9/3: test met typ27+6xM6+typ27: vertrek uit stilstand vanop -2 om een antwoord te krijgen op de vraag: gaat dit lukken ??? want een dieselloc (type onbekend, een 62 van Infra?) met 10 wagens geraakt NIET boven!
Opdrukloc (cfr Luik-Ans) gaat niet omdat onderweg op de helling wissels en seinen zitten! Mijn vraag dan al direct: kan een trein dan ook vertrekken na stilstand voor zo'n sein halverwege?
Spannend...

Stefan


Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

quf

citaat:
Mijn vraag dan al direct: kan een trein dan ook vertrekken na stilstand voor zo'n sein halverwege?


Natuurlijk..., iedereen uitstappen en duwen...[:D][:D][:D]

Groeten

Frank

Frans HOOYBERGHS

Het regende, het waaide, het werd heel koud op de Luchtbal. Maar ik heb er wel Eddy Goens (EeSiOn) ontmoet, en het was een aangename kennismaking. Je vindt van Eddy foto's op deze site

http://www.treinfoto2000.be

of

http://www.treinfoto2000.be/EeSiOn/weekendbijlageeddygoens/EddyGoens.htm

en je merkt dan dat hier een "insider" aan het werk is, die veel weet en ziet en ...

Zowel hij als ik (en ook nog ene Willy?) waren natuurlijk komen kijken naar die testtrein. We hebben er veel geduld voor moeten hebben, ondertussen wel bijzondere foto's kunnen maken zoals je hier

http://www.modeltreinacademie.be/index_bestanden/Fotogalerij-ingezonden-foto's/Frans-Hooyberghs/2007/index_bestanden/page0044.htm

en de op de volgende bladzijden kan zien.

Maar ons geduld is beloond zoals je hier

http://www.modeltreinacademie.be/index_bestanden/Fotogalerij-ingezonden-foto's/Frans-Hooyberghs/2007/index_bestanden/page0048.htm

en op de volgende pagina's kan zien.

Ach ja, wat grotere foto's vind je in de fotogalerij van de Modeltrein Academie

http://www.modeltreinacademie.be/index_bestanden/Fotogalerij/index.htm

als je klikt op een foto krijg je meteen een vergroting.

Veel plezier er mee.

PS; als je onze foto's ergens gebruikt (en dat mag!), wees dan wel zo beleefd om naar ons te verwijzen aub.

wimmeke

Ondertussen is de lijnstudiefilm + bijhorendde lijnfiche op PC van werk gezet waar ook de stijgings %(dalings % ) zijn vermeld

Nu daar gaan we :

vanuit Berchem naar 1? wisselstraat  = + (-) 29 % daarna volgen nog stukken van 17 en 5 % tot -2
vanuit Antw luchtbal (Albertkanaal) naar ingang tunnelkokers -(+) 28 % en vervolgens nog minder steile stukken

de max V is 120 km voor zover de HK voldoet aan de nodige remmingsvoorwaarden en die zijn (voor zover ik het nog herinner )

- HK moet minstens geremd zijn in regime P en moet een rempercentage hebben van min 110% ( V beperkt tot 40 km )
- indien geen 50% is de rit verboden

Kwestie van de testen die ze gisteren hebben gedaan
van hen die ik gesproken heb waren ze zeer zwijgzaam (dit kan zowel + / - zijn  ????????????????    hou jullie op de hoogte  



Gerolf

Die procenten: dat zijn promilles, h? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

wimmeke

Ja,  het staat in werkelijkheid onder de vorm  + 29   ;  - 29  
en - 28 ; + 28 naargelang rijrichting vermeld naast rijrichting op de lijnfiche dit promille

(volgens krant vandaag standaard is de zwaarste helling = 2,9 %
wil zeggen dat op 1 km  29 m wordt gestegen / gedaald en de test zouden volgens krant goed verloepn zijn )

Peter

Blijkbaar leest de NMBS ook dit forum, want daarnet reden twee treinen op lijn 52 (Antw.-Boom-Puurs) voorbij, redelijk goed bezet.
Eerst drie gekoppelde "Break" stellen, daarna twee gekoppelde varkensnuitjes. Hunne frank (euro) zal gevallen zijn dat de omleiding via Boom veel korter is dan via Mechelen. Normaal is er op zaterdag en zondag geen verkeer op deze lijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Frans HOOYBERGHS

Vandaag toch nog eens langs Antwerpen-Dam en Luchtbal gepasseerd na de tip van Eddy gisteren dat men nog ritten zou uitvoeren. Op Antwerpen-Dam kwam de trein met bulderende motoren boven, en tot zeker 15 minuten, maar ik denk wel 30 minuten na doorkomst kwamen grote walmen diesel-uitlaatgassen uit de verluchting. Op deze foto

http://www.modeltreinacademie.be/index_bestanden/Fotogalerij/index_bestanden/page0014.htm



zie je hoe de loc vol gas geeft en de TGV tegenkomt. Er zal een tijd zijn dat de ene loc links en de andere (misschien) rechts zal te zien zijn, en er dan een spiegelbeeldfoto kan gemaakt worden.
Voor nog wat meer foto's van vandaag kan je in de fotogalerij van de modeltrein Academie terecht, maar kijk misschien ook eens in mijn eigen fotoalbum op die website, en ontdek een hele rare foto

http://www.modeltreinacademie.be/index_bestanden/Fotogalerij-ingezonden-foto's/Frans-Hooyberghs/2007/index_bestanden/page0053.htm

van een Benelux-trein waar de loc de panto's heeft gestreken. De trein wordt door een 78 getrokken, nadat hij getakeld wordt na een brand. En zo zie je, we kunnen we op onze modelbaan fantaseren over onze treinsamenstellingen, ...

ERVIN

Prachtige foto's Frans.

Bedankt.[;)]

Greg

Mooie foto's Frans, bendakt!![:)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

wimmeke

heb 1190 gisteren weggebracht naar schaarbeek WET die zien we voor het eerst niet meer terug was volledig uitgebrandt (binnen in machinekamer) [:I]


Peter

Volgens het krantje "De (n) Antwerpenaar rijden vanaf 25 maart de treinen door de nieuwe tunnel en zullen de IC/IR-treinen van en naar Brussel stoppen op het nieuwe niveau -2
Het feest voor de opening van de tunnel organiseerd de NMBS en Infrabel wel maar eerst eind april ????

In dezelfde uitgave wordt reklame gemaakt voor de website:
www.felixarchief.be/ava
waarin prachtige foto's te vinden zijn van (onder andere) spoorwegen op Antwerpen-Kiel (periode jaren 30) De afgebeelde foto is in elk gevan al prachtig. Een type 64 of 81 met een goederentrein aan de overweg richting voormalige kazerne op Antw.Zuid
Met vriendelijke groeten
Peter