Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

ik zoek.

Gestart door ysbeer, 02 maart 2007, 14:35:00 PM

ysbeer

Ik rij nog altijd voor 90 procent analoog.
Ik heb echter toch wel enkele dcc digitaal loks.
In het automatische systeem zou het bijzonder handig zijn als ik electrisch kon bepalen of een lok analoog of digitaal is.
Zo kan de automaat de juiste voeding inzetten.

Mijn vraag is bestaat er een schema of een koopmodule (of wat dan ook)om electrisch uit te zoeken of een lok digitaal is (voorzien van decoder).
Iets gaan inbouwen in analoge loks is niet de oplossing
wim ysbeer

INFO

Een magneetje misschien?? Iets anders is er niet.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door INFO

Een magneetje misschien?? Iets anders is er niet.





Was ik al bang voor,bedankt.
Reed en reflex is te plaats gebonden,

wim ysbeer

Frank_N

Hoi Wim, Veel over digitaal weet ik niet maar is het misschien een idee om je blokken uit te rusten met bv. 2 x om bistabiele relais, die je vervolgens vanuit de digitale centrale automatisch de digitale spanning op een blok laat zetten zodra er een digitale lok aankomt?
Zodra de trein dan in zijn geheel in het volgende blok is aangekomen kan de digitale centrale het relais weer omzetten zodat de analoge spanning weer beschikbaar word. Tenzij de volgende trein natuurlijk weer een digitale is, dan blijft de situatie zoals die was.
Het is maar een gedachte, mogelijk dat je er wat aan hebt.

Groetjes Frank.
Groet van Frank

INFO

Volgens mij was de vraag hoe herken ik een digitale lok op mijn ANALOGE baan, er is dus nergens sprake van een digitale centrale. Dus Frank jouw verhaal is niet van toepassing.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Ysbeer,

Waarom is dat te plaatsgebonden? Dat snap ik niet, je meld aan het eerstvolgende blok via een relais of het een analoge lok is of een digitale. Als het een analoge lok is blijft alles bij het oude.
Als het een digitale is zet je er een remsignaal op afhankelijk van je seinstand. Dit kan een tegengepoolde gelijkspanning zijn, daar remmen de meeste DCC decoder gewoon op. Bij het verlaten van het blok reset je het geheel.
Dus als je alleen je digiloks van een magneet voorziet, ben je volgens mij het mannetje.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

citaat:
......je meld aan het eerstvolgende blok via een relais of het een analoge lok is of een digitale. Als het een analoge lok is blijft alles bij het oude.....



Dat is nou precies wat ik bedoel, alleen zou ik de bestaande stroomdetectie gebruiken in plaats van reedjes.

Groet van Frank
Groet van Frank

INFO

Frank,

En dat zou ik nu juist niet doen, want dan is er weer geen onderscheid tussen een analoge en digitale lok, en daar gaat het nu juist om.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N


citaat:
...Een magneetje misschien?? Iets anders is er niet.....



Vandaar mijn idee, met excuses als ik het niet goed formuleer.

Groet van Frank
Groet van Frank

ysbeer

Mijn baan bestaat uit een computerprogramma (eigenbouw)
De computer kiest uit 18 programmas willekeurig een route.
De computer kiest daarna uit 14 opstelsporen een vertrekspoor.
Aan de hand van wat voor lok er op dat spoor staat kiest de comp de geschikte voeding (uit 8 stuks)(1 stuks digitaal)
Tot nu toe houdt de computer,als een boekhouder,bij wat waar staat.
En vooral waar een digitale lok staat.
Dat werkt goed alleen als je ergens een lok weg pakt,dan enz....
vandaar mijn zoeken.
Reed contacten gaat wel maar ook niet perfect.
Ik zoek door(en denk door)wie weet.
Bedankt alle.

wim ysbeer

hobbyist

Als ik me niet vergis, is de vraag van Wim ( ysbeer) , een methode te vinden om te zien of de loc een decoder heeft zonder de kap er af te nemen. Als dat zo is, denk ik, dat je dan de decoder moet uitlezen. Bij analoge treinen zal dat niet lukken. Zo, n schakeling voor het uitlezen staat op de site van MRDIRECT.

INFO

Leon,
Alleen zal dat in vol bedrijf niet werken. Dat is een schakeling die bedoeld is voor het programmeren van een decoder. En dat gebeurd op een lagere spanning dan de normale rijspanning.

Er zijn wel methodes denk ik, maar dat gaat geld kosten en veel denk werk.

LocoNet, en Lissy van Uhlenbrock, werkt dan ook voor de analoge lok.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door hobbyist

Als ik me niet vergis, is de vraag van Wim ( ysbeer) , een methode te vinden om te zien of de loc een decoder heeft zonder de kap er af te nemen. Als dat zo is, denk ik, dat je dan de decoder moet uitlezen. Bij analoge treinen zal dat niet lukken. Zo, n schakeling voor het uitlezen staat op de site van MRDIRECT.


Ik kan het niet vinden leon,help mij eens.

wim

INFO

Zoek maar niet verder de oplossing van Leon gaat toch niet werken.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

hobbyist

info, daar staat niet bij dat hij een schakeling zoek om mee te sturen, enkel om te weten te komen of een loc een decoder bevat en daar is deze schakeling toch wel goed voor. Ze leest toch de cv uit en daar voor heb je toch geen dure apparaten voor nodig om te zien of de loc al dan niet gedigitaliseerd is. Als je eenmal weet wat het decoder adres is kun je het best aan de onderkant van de loc opschrijven.