Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Inbouw-ervaring ESU-decoders en andere

Gestart door LokSound, 27 januari 2005, 01:17:11 AM

n/a

Hallo iedereen,

Heb een probleem met een Uhlenbrock 76200 decoder.

Ik bezit enkele oude M?rklin loks die ik uitgerust heb met kleine decoders of die zelf reeds een Delta of M?rklin-decoder bezaten. Maar na aankoop van drie Roco-toestellen met lastregelaars en hun voortreffelijk rijgedrag ben ik van plan gelijkaardige decoders op die M?rklins te steken. De 76200 leek me bijzonder aangewezen, te meer dat hij verdere mogelijkheden biedt (geluid of lissy).

Ik heb al zo'n decoder in een E-lok gemonteerd, en BR 04 (M?rklin 3049), met succes. Ik wil nu de Delta van BR S 3/6, de stoomlok van de Rheingold, vervangen en heb de 76200 gemonteerd zoals ik dat met de vorige gedaan had. Na alle nodige parameters in DCC-protocol te hebben ingevoerd weigert echter de lok te bewegen. De motor ronkt maar doet niets. De lichten branden keurig in de rijrichting.

Ik ben geen specialist en ken weinig van elektriciteit en elektronica. Ik heb geen enkel condensator (behalve die zwarte) weggehaald. Die "bruine druppels" zijn er nog steeds. Ik durf die niet te verwijderen daar ik niet precies weet waarvoor ze dienen en niet zeker ben ze terug te kunnen solderen eens verwijderd.

Kan iemand me helpen meer inzicht in de zaak te krijgen ? Ik zou het erg appreci?ren.

Bij voorbaat dank,
Jean-Pierre

Break302

citaat:
Geplaatst door amelchon
Ik ben geen specialist en ken weinig van elektriciteit en elektronica. Ik heb geen enkel condensator (behalve die zwarte) weggehaald. Die "bruine druppels" zijn er nog steeds.


Dag Amelchon

Begin al eens met het verwijderen van die (bruine druppels) condensators die verbinding maken tussen de massa en de twee koolborsteltjes !
Dat verschild van lok tot lok , sommige hebben alleen een tussen de twee kooltjes staan en die mag blijven zitten !

Groetjes Break302 Jos

n/a

citaat:
Geplaatst door Wim

Voor dit type decoder en voor dit type motor is het van belang dat de condensatoren (bruine druppels) blijven zitten, en dat er in de toevoerleidingen een spoel wordt opgenomen. Het verwijderen van deze onderdelen zal leiden tot het niet goed functioneren van de decoder.

Wim



erik de noorman

Dan maakt hij waarschijnlijk ergens kortsluiting.
Ik laat altijd die bruine druppels zitten zonder probleem.

Als je een nieuw draadje aan de sleper hebt gesoldeerd kijk dan of het goed is geisoleerd van de massa van de lok.
Of soms raakt zo'n bruine druppel de lokomotiefkast en heb je ook
korstsluiting.
Reset de decoder ook eens en programeer opnieuw.

Erik

n/a

Dag Jos, Wim en Erik,

Vooreerst, dank voor jullie reactie.

Ik heb de procedure van Jos toegepast en de 2 "druppels" verwijderd. Dat gaf geen enkele verbetering. De motor bleef ronken en werd zelfs warm.

Dan heb ik de 2 "druppels" opnieuw gesoldeerd zoals Wim het aanbeveelt, zonder verdere verbetering. Heb eveneens zorgvuldig nagekeken of niets in contact raakte met het chassis of met een andere element. Met de 76200 zitten alle draden reeds gesoldeerd aan de decoder, zodat ik alleen maar aan het andere uiteinde hoef te solderen. Dat vergemakkelijkt een heel stuk het werk.

Ik heb eveneens een reset van de CV's gedaan zoals Erik het voorstelde. Dan krijgt de locomotief het adres 1, maar dat bleek nog steeds geen verschil op te leveren.

Al die zaken heb ik achtereenvolgens verricht om bij elke stap te kunnen nagaan of er iets ingrijpends veranderde. Niet dus.

Ik begrijp er niets van. Ik heb nu de oorspronkelijke Delta-decoder er terug ingestoken, wat heus moeilijker was dan de 76200, en nu rijdt die loc perfect. Jammer genoeg in Motorola-protocol en zonder lastregeling.

Zou mijn decoder defect kunnen zijn ? Hoe kan ik dat nagaan (ik heb geen bijzonder elektrische apparatuur ter beschikking). Is het misschien aangewezen om de 76200 in een andere loc te proberen ? Toch heel eigenaardig ! Er moet ergens een conflict optreden, neen ?

Nogmaals bedankt,
Jean-Pierre

Break302

Dag Jean-Pierre

Zijd ge voor 100 % zeker dat ge alles goed aan gesloten hebt !
Want dat die motor warm wordt is welduidelijk dat deze onder spanning komt te staan !
Nu moet deze decoder wel zelf voor een magneet zorgen door stroom op het veld spoel te zetten !
De draadjes die van de kooltjes komen dienen samen te blijven en ge?soleerd te worden, anders werkt er niks !

groetjes Break302 Jos

Leendert

citaat:
Geplaatst door amelchon

Dag Jos, Wim en Erik,

Vooreerst, dank voor jullie reactie.

Ik heb de procedure van Jos toegepast en de 2 "druppels" verwijderd. Dat gaf geen enkele verbetering. De motor bleef ronken en werd zelfs warm.

Dan heb ik de 2 "druppels" opnieuw gesoldeerd zoals Wim het aanbeveelt, zonder verdere verbetering. Heb eveneens zorgvuldig nagekeken of niets in contact raakte met het chassis of met een andere element. Met de 76200 zitten alle draden reeds gesoldeerd aan de decoder, zodat ik alleen maar aan het andere uiteinde hoef te solderen. Dat vergemakkelijkt een heel stuk het werk.

Ik heb eveneens een reset van de CV's gedaan zoals Erik het voorstelde. Dan krijgt de locomotief het adres 1, maar dat bleek nog steeds geen verschil op te leveren.

Al die zaken heb ik achtereenvolgens verricht om bij elke stap te kunnen nagaan of er iets ingrijpends veranderde. Niet dus.

Ik begrijp er niets van. Ik heb nu de oorspronkelijke Delta-decoder er terug ingestoken, wat heus moeilijker was dan de 76200, en nu rijdt die loc perfect. Jammer genoeg in Motorola-protocol en zonder lastregeling.

Zou mijn decoder defect kunnen zijn ? Hoe kan ik dat nagaan (ik heb geen bijzonder elektrische apparatuur ter beschikking). Is het misschien aangewezen om de 76200 in een andere loc te proberen ? Toch heel eigenaardig ! Er moet ergens een conflict optreden, neen ?

Nogmaals bedankt,
Jean-Pierre




Jean-Pierre,
Voor zover ik het op afstand kan zien: het klinkt alsof je de draad van de spoel niet hebt losgesoldeerd en geisoleerd. Feitelijk zitten er twee spoel op de veldmangneet. Deze worden ieder met een eigen draad aangesloten op bijvoorbeeld de delta decoder. En vervolgens gaat van beide spoelen een draadje naar het aansluitschild. Bij gebruik van de 76200 is het de bedoeling dat die draadjes losgesoldeerd en geisoleerd worden van het schild, maar wel met elkaar verbonden blijven. Zo ontstaat feitelijk een veel sterkere magneet, door de 2 witte draden van de 76200. Daarmee ontstaat dus eigenlijk een gelijkstroom motor en worden op het schild dus alleen nog maar de blauwe en de groene draad aangesloten.
Helpt dit?

Groet, Leendert

n/a

Dag Leendert,

Hoe zo, losgesoldeerd ? Ik moet ze integendeel aan elkaar solderen en isoleren. Ik heb ooit, bij een van mijn pogingen, die twee koperen draadjes los laten zitten en er werkte hoegenaamd niets meer. Maar zodra ik ze aan elkaar soldeerde, reed de locomotief opnieuw feilloos.

Neen, ik heb alle raadgevingen gevolgd. Sindsdien heb ik nieuwe decoders gekocht en ze werken, wat de geplaatste betreft dan toch, allemaal perfect. Ik vermoed dus dat de betrokken decoder een defect heeft en heb die ondertussen naar Uhlenbrock teruggezonden. Nu wachten wat ze mij gaan vertellen.

Toch bedankt voor het antwoord. Doet altijd plezier te weten dat je  kunt rekenen op anderen.

Met gedecodeerde groetjes,
Jean-Pierre

Leendert

ESU lotgenoten,

Weten jullie het nog: de alergische reactie van de LokPilots op het fenomeen stofje ? [}:)] Op de site: http://www.lokwelt.de staat onder 'Electronic' en dan het item 'Pufferung des ESU-LokPiloten' een uitstekende tip om de Alzheimer van de LokPilot V1 EN V2 op te lossen. Ik heb dit geprobeerd voor de LokPilot V2's en ik ben er enthousiast over. Let wel dat je je garantie verspeelt om moment dat je dit aanbrengt, maar who cares? Kortgezegd is het een condensatortje van ca. 470 uF/16 volt, 2 schottky diodes (BAT54) en 1 weerstandje van 100 Ohm over de SMD condensator aanbrengen en klaar is Kees, althans, als je zo heet[:D]. Misschien dat zelfs een kleinere elko volstaat, maar ik ben hier tevreden mee, en ruimte was in de V160 niet echt een probleem. Ik heb de diodes en de weerstand in een krimpkous ondergebracht en 'opgebonden' op de elko. En vervolgens met een stukje dubbelkleef aan het chasis vereeuwigd. En zo is het Alzheimer-effect van de LokPilot met dit pilletje voorgoed genezen.

Groet,
Leendert

tonycabus

Daarmee is het fenomeen in de Loksound echter niet opgelost...
Patrick stond me toe het uit te proberen, maar zelfs met 10000?F boven op de lok ging het nog niet goed. Maar ik wil nog wel eens iets anders proberen. Alleszins werkt de module van Lenz wel goed, maar dat is een h??le andere techniek!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Leendert

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Daarmee is het fenomeen in de Loksound echter niet opgelost...
Patrick stond me toe het uit te proberen, maar zelfs met 10000?F boven op de lok ging het nog niet goed. Maar ik wil nog wel eens iets anders proberen. Alleszins werkt de module van Lenz wel goed, maar dat is een h??le andere techniek!



Tony,
Ik ben zelf ook tamelijk lang aan het kl** geweest met grote codensatoren rechtstreeks over de SMD condensator, inderdaad ook met de grote jongens. De lok begint dan aardig op een Zeppelin te lijken, maar da's een heel ander onderwerp. Kennlijk zit de crux van de oplossing in een condensator die vooral niet te groot is qua capaciteit (zo ergens tussen de 470 en de 1.000 uF) en de 2 schotkey diodes en de weerstand. Bij het 'zomaar' toevoegen van de condenstor had ik last van vage dingen op de decoder zoals bv. het soms niet meer willen keren. Maar met deze toevoeging loopt het bij mij, althans: bij mijn lok [:D], weer als een zonnetje. Maar ik houd me graag aanbevolen voor meer informatie / oplossingen. Want als ze rijden, vind ik de ESU's een uitstekend rijgedrag laten zien. Ik had trouwens ook een MFX ding wat ook een beetje Alzheimerig deed, en ook daar hielp het.

Groet,
Leendert

tonycabus

De oplossing met weerstand en diodes wordt ook door ZIMO voorgesteld, Leendert. Dat is ook de meest logische. de diode met weerstand in laadrichting voorkomt afslaan van de booster door de kortstondige stroompiek bij het opladen, de andere laat de condensator toe zijn lading aan de schakeling te leveren. Ik heb door diverse andere bezigheden die nog niet kunnen proberen, maar ga dit gauw eens doen. Een simpele condensator toegevoegd over afvlakcondensator direkt achter de gelijkrichter gaf soms rare effekten (lok rijdt met knipperend achterlicht bvb).
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

citaat:
Geplaatst door Leendert

ESU lotgenoten,

Weten jullie het nog: de alergische reactie van de LokPilots op het fenomeen stofje ? [}:)] Op de site: http://www.lokwelt.de staat onder 'Electronic' en dan het item 'Pufferung des ESU-LokPiloten' een uitstekende tip om de Alzheimer van de LokPilot V1 EN V2 op te lossen. Ik heb dit geprobeerd voor de LokPilot V2's en ik ben er enthousiast over. Let wel dat je je garantie verspeelt om moment dat je dit aanbrengt, maar who cares? Kortgezegd is het een condensatortje van ca. 470 uF/16 volt, 2 schottky diodes (BAT54) en 1 weerstandje van 100 Ohm over de SMD condensator aanbrengen en klaar is Kees, althans, als je zo heet[:D]. Misschien dat zelfs een kleinere elko volstaat, maar ik ben hier tevreden mee, en ruimte was in de V160 niet echt een probleem. Ik heb de diodes en de weerstand in een krimpkous ondergebracht en 'opgebonden' op de elko. En vervolgens met een stukje dubbelkleef aan het chasis vereeuwigd. En zo is het Alzheimer-effect van de LokPilot met dit pilletje voorgoed genezen.

Groet,
Leendert



Even oud draadje weer in gang zetten [:D]

@Leendert
Zou je mij even een afbeelding kunnen bezorgen aan welk componentje ik dat bij de V2 moet aansluiten? Voor een V1 is het duidelijk te zien op de site maar op een V2 zit dat groot zwart blokje er niet meer op (of niet zo groot)
Ik frustreer mij dood aan mij stotterende loc's en ik dacht dat het aan de baan lag (ik maar kuisen als gek [:(])

Alvast bedankt
Peter