Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Inbouw-ervaring ESU-decoders en andere

Gestart door LokSound, 27 januari 2005, 01:17:11 AM

Leendert

citaat:
Geplaatst door Aart-Jan Strijker

citaat:
Geplaatst door Aart-Jan Strijker

Hmm, helaas nog niet opgelost. Uiteindelijk stopt de lok toch met de kap erop (al duurde het wel even)...[|)]
Dit weekend maar -es verder testen.[^]



Heb intussen wat experimenten gedaan. Ik zie de overbelasting nog niet erug en de lok rijdt prima. Wat heb ik gedaan?  [;)]

Ik heb ontstoor condensatoren (de standaard "bruine druppels") tussen massa en beide aansluitingen aan het motorschild gemaakt plus tussen de twee aansluitingen op het motorschild. Dit heb ik afgekeken van de inbouw van M?rklin decoders (M?rklin Magazine).

Het register CV61 "gereset" met waarde 21, waardoor de decoder opnieuw de temperatuur gaat vaststellen voor de overbelasting (tip van de Uhlenbrock website voor een ander type decoder)

Het register CV56 (EMK spanning motor) op waarde NUL gezet. [8D]

Voorlopig rijdt-ie nog steeds z'n rondjes [:)]



Ik heb inmiddels 20 loc's omgebouwd met de 76200. Bij 16 werkt het goed en 4 exemplaren knipperen er soms vrolijk op los. Het terugzetten van de waarde CV61 (dat zet de temperatuurwaarde van het afschakelen) geeft effect (althans bij mij) zolang de spanning op de baan blijft. Het lijkt wel of de waarde van CV61 'vergeten' wordt. Ik heb overigens alleen de 'standaard' bruine druppel tussen de blauw en groen laten zitten. Bij het 'overschrijven' van CV61 lijkt dit ding geen effect te hebben, ten positieve noch ten negatieve.

Leendert

Ik heb een aantal loc's omgebouwd met ESU decoders. Voortreffelijk, wat een genot. Ik gebruik de M* 5 sterrenmotor. Van de 10 omgebouwde loc's lopen er 8 als een zonnetje[:D] en 2... als ik het woord 'stofje' op mijn zolder fluister (je raadt nooit waar mijn baan ligt....), dan stoppen de loc's. Ik zou graag een experimenteren met een grote(re) condensator over de voeding. Dan zal vast de garantie verlopen, maar over welk punt sluit ik dat aan? Is parallel schakelen aan de (welke is dat?) SMD condensator een optie. Bij de TAMS werkte dat ook. Toegegeven, het is geen vergelijk, want wat heb ik een spijt dat ik die dingen ooit gekocht heb[V], als de dat vergelijkt met de rij-eigenschappen van de ESU, maar dat is iets anders). Ik rij overigens Marklin C-Rail, dus het verhaal van het stofje is wel wat bizar.
Groet,
Leendert

Break302

Hallo Leendert

Als u in de mogelijkheid bent om eens naar de MFX decoder te kijken dan is het goed te zien waar op de Lokpilot 2 die condensator moet komen.
Het rijgedrag ten opzichte van gevoeligheid van stroomafname is merkelijk beter dan bij de gewone lokpilot.
Dit is eigenlijk raar dat ESU dit niet toe past op alle decoders, voor de omvang of groote moeten ze het niet laten want dat valt best mee.
Jos

n/a

citaat:
Geplaatst door Leendert

Ik heb inmiddels 20 loc's omgebouwd met de 76200. Bij 16 werkt het goed en 4 exemplaren knipperen er soms vrolijk op los. Het terugzetten van de waarde CV61 (dat zet de temperatuurwaarde van het afschakelen) geeft effect (althans bij mij) zolang de spanning op de baan blijft. Het lijkt wel of de waarde van CV61 'vergeten' wordt. Ik heb overigens alleen de 'standaard' bruine druppel tussen de blauw en groen laten zitten. Bij het 'overschrijven' van CV61 lijkt dit ding geen effect te hebben, ten positieve noch ten negatieve.




Hallo Leendert,

Wat ik zie is dat de waarde in CV61 wordt vervangen door de nieuwe temperatuur waarde waarbij de decoder afschakeld (73 graden). Niet gedacht dat de decoder deze waarde "kan verliezen". Hmmm, interessante gedacht... [8)]

Heb je ook iets gedaan met CV56 gedaan? Zodra ik deze terugzet op de deafult waarde (64) gaat de decoder in korte tijd afschakelen (te heet). [xx(]

Bedankt voor je reacties.[:)]

tonycabus

Ik had die vraag ook al gesteld maar de Loksound3 is er blijkbaar niet voor voorzien. Hij is helemaal ingekapseld in krimpkous en als je dat eraf doet ben jej je garantie kwijt...
Zou met elke dekoder moeten kunnen h??

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Leendert

citaat:
Geplaatst door Break302

Hallo Leendert

Als u in de mogelijkheid bent om eens naar de MFX decoder te kijken dan is het goed te zien waar op de Lokpilot 2 die condensator moet komen.
Het rijgedrag ten opzichte van gevoeligheid van stroomafname is merkelijk beter dan bij de gewone lokpilot.
Dit is eigenlijk raar dat ESU dit niet toe past op alle decoders, voor de omvang of groote moeten ze het niet laten want dat valt best mee.
Jos




Hallo Jos,

Ik heb de MFX decoder bekeken en hij 'lijkt' heel erg op de ESU, ook qua componentenopstelling. Er zit echter een connector op en wellicht wat onderdelen voor het geluid. Ik heb gekeken in een MFX V160. De condenstatoren zijn identiek, dus daar zit het verschil niet in.
Ondertussen viel me wel iets anders op. Op de ESU's zit een sticker met een nummer erop. Bij de 2 loc's die snel uitvallen, staat een ander nummer dan op 3 willekeurige loc's met ESU's die wel goed lopen. Het is nog even te vroeg voor conclusies (ik moet de anderen ook nog maar even openschroeven) maar het zou natuurlijk ook nog iets anders als probleem kunnen zijn.
Groet,
Leendert

Leendert

citaat:
Geplaatst door Leendert

Ik heb een aantal loc's omgebouwd met ESU decoders. Voortreffelijk, wat een genot. Ik gebruik de M* 5 sterrenmotor. Van de 10 omgebouwde loc's lopen er 8 als een zonnetje[:D] en 2... als ik het woord 'stofje' op mijn zolder fluister (je raadt nooit waar mijn baan ligt....), dan stoppen de loc's. --- KNIP KNIP --
Groet,
Leendert


Met terugwerkende kracht ben ik het toch niet met mezelf eens. Ik heb de decoder uitgebouwd en de loc eens kritisch bekeken. Het blijkt vooral hierin te liggen, dat het middencontact niet goed wordt doorgezet. Met andere woorden: de ESU valt hier niets te verwijten, het is gewoon een slechte stroom aanlevering en dus niet een kwestie van een stofje... De ESU nu ingebouwd in een ander: en hij rijdt als een zonnetje [^]. Dus min conclusie is: niks mis met de LocPilot v 2.0.
Groet,
Leendert

Leendert

citaat:
Geplaatst door Aart-Jan Strijker

Hallo Leendert,

Wat ik zie is dat de waarde in CV61 wordt vervangen door de nieuwe temperatuur waarde waarbij de decoder afschakeld (73 graden). Niet gedacht dat de decoder deze waarde "kan verliezen". Hmmm, interessante gedacht... [8)]

Heb je ook iets gedaan met CV56 gedaan? Zodra ik deze terugzet op de deafult waarde (64) gaat de decoder in korte tijd afschakelen (te heet). [xx(]

Bedankt voor je reacties.[:)]


Aart-Jan,
Ik heb de CV56 teruggezet op 0 en het knipperen is inderdaad over. Ik weet niet precies overigens wat nou het effect is. Het EMK wordt op 0 gezet, maar geen idee wat dat nu voor effect heeft. Het lijkt er op dat de loc minder langzaam wil rijden. Dus bij de minimale stap lijkt hij een iets hogere snelheid te hebben dan wanneer die waarde op 64 staat. Kan jij aan mij - ik ben maar een eenvoudig mens - uitleggen wat deze waarde nu doet en of mij waarneming correct kan zijn?
Groet,
Leendert

LokSound

Tony,

doe die krimpkous eraf.
Hou ze erbij !!!

en doe je test.

Als je de decoder kapot doet.... dan zorg ik wel voor de garantie.
Uiteindelijk moet iemand het testen. Jij lijkt me de goede persoon. (LIJKT ... lees: ZIJT; dus: jij zijt de goede persoon... niet dat andere dat niet zijn, maar ik ken niet iedereen ....)


Dus test maar, want een oplossing is goed voor elkeen.
Desgevallend sturen we een testverslag naar ESU, zou kunnen ze de decoder ook verbeteren.

mvg,

patrick

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Ik had die vraag ook al gesteld maar de Loksound3 is er blijkbaar niet voor voorzien. Hij is helemaal ingekapseld in krimpkous en als je dat eraf doet ben jej je garantie kwijt...
Zou met elke dekoder moeten kunnen h??

Tony




LokSound

Normaal zijn alle MFX-en gemaakt bij ESU.
De MFX-en met 8-polige plug zijn ECHTE ESUs; dwz LokSound of LokPilot.
De MFX-en met die 21-potige steekplug zijn ESUs in opdracht voor M?rklin. Naar hun wensen gemaakt en door M?rklin voorzien van geluid.

als dat kan helpen...;


Patrick


citaat:
Geplaatst door Leendert

citaat:
Geplaatst door Break302

Hallo Leendert

Als u in de mogelijkheid bent om eens naar de MFX decoder te kijken dan is het goed te zien waar op de Lokpilot 2 die condensator moet komen.
Het rijgedrag ten opzichte van gevoeligheid van stroomafname is merkelijk beter dan bij de gewone lokpilot.
Dit is eigenlijk raar dat ESU dit niet toe past op alle decoders, voor de omvang of groote moeten ze het niet laten want dat valt best mee.
Jos




Hallo Jos,

Ik heb de MFX decoder bekeken en hij 'lijkt' heel erg op de ESU, ook qua componentenopstelling. Er zit echter een connector op en wellicht wat onderdelen voor het geluid. Ik heb gekeken in een MFX V160. De condenstatoren zijn identiek, dus daar zit het verschil niet in.
Ondertussen viel me wel iets anders op. Op de ESU's zit een sticker met een nummer erop. Bij de 2 loc's die snel uitvallen, staat een ander nummer dan op 3 willekeurige loc's met ESU's die wel goed lopen. Het is nog even te vroeg voor conclusies (ik moet de anderen ook nog maar even openschroeven) maar het zou natuurlijk ook nog iets anders als probleem kunnen zijn.
Groet,
Leendert


tonycabus

Dank je Patrick!
Ik bouw hem terug in in een ander machientje (Roco 5939) en houd je op de hoogte.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a


citaat:

Aart-Jan,
Ik heb de CV56 teruggezet op 0 en het knipperen is inderdaad over. Ik weet niet precies overigens wat nou het effect is. Het EMK wordt op 0 gezet, maar geen idee wat dat nu voor effect heeft. Het lijkt er op dat de loc minder langzaam wil rijden. Dus bij de minimale stap lijkt hij een iets hogere snelheid te hebben dan wanneer die waarde op 64 staat. Kan jij aan mij - ik ben maar een eenvoudig mens - uitleggen wat deze waarde nu doet en of mij waarneming correct kan zijn?
Groet,
Leendert



Leendert, sorry voor mijn late reactie. [8)]

Als je de waarde van de EMK spanning ophoogt zie je dat de motor heel moeizaam loopt (lijkt wel of er een tegenpool actief wordt). Volgens mij heeft die EMK waarde te maken met de pulsbreedte of frekwentie van de spanning die op de motor wordt gezet en die wordt gebruikt om de "cruise control" te laten werken. Ik heb intussen de waarde ook weer iets hoger gezet om de rijeigenschappen bij lage snelheden goed te houden en da's goed gelukt. Zodra ik de waarde op de default waarde zet krijg ik binnen 5 minuten een "oververhitte" decoder... [B)]
Het is even uitproberen geweest om de maximale snelheid en minimale startsnelheid goed te krijgen om vervolgens de afrem en optrekvertraging realistisch te kijken. Ik ben er tevreden mee. Ik ga ook nog een andere kleine lok met (SFCM) ombouwen met deze decoder omdat het met een HAMO magneet en Lenz LE103 decoder echt niet wil rijden...

Leendert

citaat:
Geplaatst door LokSound

Tony,

doe die krimpkous eraf.
Hou ze erbij !!!

en doe je test.

Als je de decoder kapot doet.... dan zorg ik wel voor de garantie.
Uiteindelijk moet iemand het testen. Jij lijkt me de goede persoon. (LIJKT ... lees: ZIJT; dus: jij zijt de goede persoon... niet dat andere dat niet zijn, maar ik ken niet iedereen ....)


Dus test maar, want een oplossing is goed voor elkeen.
Desgevallend sturen we een testverslag naar ESU, zou kunnen ze de decoder ook verbeteren.

mvg,

patrick

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Ik had die vraag ook al gesteld maar de Loksound3 is er blijkbaar niet voor voorzien. Hij is helemaal ingekapseld in krimpkous en als je dat eraf doet ben jej je garantie kwijt...
Zou met elke dekoder moeten kunnen h??

Tony






Tony en anderen,

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de krimpkous rondom de condensator verwijderd. Over de bestaande condensator heb ik een elco van 470 uF/63V gezet bij een loc die storingen geeft (het 'stofjes' beeld). Het geeft een behoorlijke verbetering, maar niet voldoend om te zeggen dat het zonder problemen gaat. Wat me verder opvalt (maar ik kan het niet verklaren) is dat het wisselen van de rijrichtng nu niet altijd goed gaat. De verlichting wisselt niet (voor/achter), maar als ik 1 van de functies F0-F2 gebruik, dan werkt het zaakje weer. Verwijder ik de condensator, dan gaat het weer vlekkeloos, behalve die stofjes dan...

Kortom: dit is voor vervuilde wielen/slepers ook niet de ideale oplossing. In dezelfde loc een Uhlenbrock 76500 gebouwd en het loopt helemaal OK, dus zonder extra schone wielen of sleper.

groet,
Leendert

tonycabus

Leendert, en Patrick,
Ik heb met 2000?F/25V direkt achter de gelijkrichter geprobeerd en kon over 10 ? 12 cm volledig ge-isoleerd spoor raken zonder vliegwiel in de lok, tot ik de rails eens poetste met een petroleumderivaat (stijl SR24) en toen was het uit!
Ga nu de rails en wielen behoorlijk (zodra MSM38 van mijn kant klaar is, heb nog wat werk) met alcohol poetsen en laat het jullie weten.
Ook andere rails ga ik eens proberen (ordinaire, deed test op Roco-line proefovaaltje).

Ook probeer ik eens alleen de 5V voor de processor te bufferen om het verschil te zien.
De enen doen het zus, de anderen zo...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

quf

Tony,

Gewoon een vraag, als je nu eens een C over de motorklemmen plaatst. Dan verknoei je wel uw pulsvorm op de klemmen van uw motor, maar niet deze van de stuurcommando's, en die klemmen zijn ook gemakkelijker bereikbaar. Het zal in dat geval mischien wel een bipolaire elco moeten zijn, en die zijn wel prijzig. Of is zoiets al geprobeerd, en heb ik er over gekeken?

Groeten

Frank