Inbouw-ervaring ESU-decoders en andere

Gestart door LokSound, 27 januari 2005, 01:17:11 AM

n/a

citaat:
Geplaatst door Davy
...en een stuk of vijf delta met faulhaber, klokanker of motor met vliegwiel. Die ik goedkoop heb kunnen kopen. Waaronder drie waar het licht van de loc gewoon brandt als hij stilstaat. Al kan je het licht wel niet uitschakelen en die gewoon bij rijstap 1 of 2 zachtjes wegrijden.

Heb zo ook een paar Delta's met Faulhaber, Davy (voor ong. 1/3 vd nieuwprijs nieuwwaardig op de kop getikt) - een paar uitvoeringen van de Wurtembergische C ofte BR 18.1 stoomloc.
Rijden soepel, maar NADEEL: g??n lastregeling in de Delta uitvoering. Dus komen er t?ch andere decoders in, waarschijnlijk ESU's.

Peter.

PS heb ook zo'n model van Roco (ook tweedehands gekocht) maar d?n nogal wat liever de zware robuuste M? uitvoeringen...

LokSound

AANBOD!

Af en toe lezen wij op dit forum, dat men zoekt naar specifieke geluiden om in een LokSound decoder in te laden.

Heel wat geluiden tref je onder: //www.loksound.de.
Zoek je typisch Belgische? aanvragen via mailto:support@loksound.be

Wie een loc met LokSound heeft, kan steeds een ander geluid laden in zijn decoder. Dit duurt max. 5 minuten. Daarvoor heb je de LokProgrammerBox nodig.
Elke dealer dewelke over een LokProgrammerBox beschikt, kan dit voor je doen. Beschikt je dealer daar niet over dan kan je altijd zelf deze set kopen. Da's anderzijds ook interessant om je CV waarden aan te passen. Ook voor Uhlenbrock, Lenz, ... edm.

Maar (en wij laten je vrij!!!), wens je deze niet te kopen? Stuur dan een mailtje naar mailto:support@loksound.be; waarin je meldt welke LokSound erin zit en welk geluid je in de plaats wenst. Wij "laden" 1 x gratis een ander geluid in die LOC. (Je betaalt alleen de verzendkosten). Wij wijzingen geen cv's.

NIETS opsturen zonder ons eerst te contacteren via E-MAIL!!!
Daarna stuur je je loc met een copie van die e-mail...


Veel [:)]SOUND-genot[:)]!

Patrick
LokSound Benelux+France

n/a

Sympathiek aangeboden, Patrick.
Ik heb de LokProgrammer zelf wel, maar het geluid van een NMBS reeks 55 zou me kunnen interesseren (zie ook onderstaande).

Verder met wat testresultaten:

citaat:
Geplaatst door Spoor_H0

citaat:
Geplaatst door svvander

Mijn vraag is nu, hoe zit het met de afrem-eigenschappen van deze loc?
Ik heb al veel gemerkt dat loc's zonder permanent magneet heel brut en direct stoppen, zelf met afremvertraging. Is dit ook het geval in jouw test, Peter?
Ik geef maar een stom, maar realistisch voorbeeld. Een loc komt aan een blok, voor een sein en moet afremmen. Bij de loc met permanent magneet bolt deze mooi uit, zoals in het echt en stopt iets voor het sein. Bij die zonder, remt deze ofwel veel te vroeg af of rijdt er een stuk voorbij...

Hallo Sven,
Zowel de 75200 als de 76200 decoder zijn volgens de handleiding compatible met de M? Bremsstrecke (72441 seinmodule), die een negatieve gelijkspanning op het blok gaat zetten bij onveilig sein.
In theorie kan dit kloppen, omdat de veldspoel dus inderdaad bekrachtigd kan blijven. Dit itt een Delta decoder - zo'n loc stopt abrubt, zoals je beschrijft.
Ik ga proberen het met de genoemde loks, het komende weekeind uit te testen (ik heb zo'n seinmodule wel niet, maar ken het schema - ik ga met een DPDT schakelaar mijn testovaaltje laten omschakelen tussen digitaal en negatieve gelijkspanning) - ik houd je op de hoogte.
Peter


Voil? mensen zowel de Uhlenbrock 75200 als de 76200 remmen mooi af volgens de ingestelde afremvertraging, als ik omschakel van digitaal naar negatieve (- op de puntcontacten) gelijkspanning, op een teststuk rails. Ze trekken ook mooi langzaam op bij het terugkomen van het digitale signaal.
Extra opmerking: met een positieve gelijkspanning lukt het ook - alleen werken dan de functies, die met hun gemeenschappelijke niet aan 'common plus' (oranje draad bij Motorola decoders, blauwe draad bij DCC) aangesloten zijn, maar aan 'locmassa', niet (logisch). Maar het afremmen/optrekken werkt eveneens.

Tevens getest met een M?rklin loc (NMBS reeks 55 met hoogvermogen-aandrijving) - die doet dat uiteraard ook. Dit maar om te vergelijken. Eveneens een Roco loc voor M?rklin, met standaard decoder ingebouwd - werkt perfekt.

Deze laatste blijkt vermoedelijk een ESU multiprotocol locdecoder te bezitten, want ondanks dat de beschrijving zegt dat de loc alleen op Motorola gebruikt mag worden, reageert de loc onveranderd verder bij omschakelen van mijn IB op DCC. Het remmen/optrekken met gelijkspanning lukt overigens in beide protocols.

Welk type ESU decoder het dan betreft, weet ik niet (maar zal heel recent zijn want het betreft een nieuwe loc, BR 117 van de DB) in ieder geval rijdt de loc perfekt, zonder te haperen, op een lang recht stuk testspoor van oude M?rklin M rails - slechts een beetje "opgefrist" met een railgum.

By the way: de BR86 uitgerust met de 76200 decoder rijdt nu stiller dan de (splinternieuwe!) M?rklin NMBS reeks 55 met hoogvermogen-aandrijving, z?ker op lage snelheden. Zegt toch 't een en ander over de kwaliteit van de Uhlenbrock 76200 zeker in combinatie met slechts een driepolig anker - motor!

Wordt vervolgd met testen met een BR86 met, zoals gezegd, oa ESU decoders met
a) HAMO magneet en driepolig anker - ESU LokPilot
b) hoogvermogen magneet en vijfpolig anker - ESU LokSound
c) TAMS LD-W-2 (veldspoel en driepolig anker)
maar ben ganse week in NL voor het werk dus zal op zijn vroegst voor volgend weekeind zijn.


Peter

n/a

citaat:
Geplaatst door Break302
Wat de vraag van Tony betreft denk ik dat hij de CV 57 bedoeld, het geen fantastisch werkt op de Lokpilot 1 maar spijtig genoeg op de 2 verdwenen is.[:(]
Daarmee was het mogelijk de lok met gelijk welke snelheid altijd op de zelfde plaats te laten stoppen met de digitale stop blokken 72441 van M?rklin.[8)]
Dat vond ik nu juist het mooiste van deze decoder, en dan gooien ze dat er toch wel af zeker. Allee ze spreken er toch niet meer van in de CV's. Ik heb eigelijk nog niet geprobeerd hoe deze decoder op die blokken reageerd ![:D]


Dit gaat inderdaad over CV57, die op de 51600 in te stellen was, en op de 52600 niet meer.
Weet alleen niet of Tony dit bedoelde - 't is te zeggen misschien bedoelde hij wel of de nieuwste ESU decoders 52601 (DCC dan, bij multiprotocol werkt het sowieso) op een gelijkspanning konden afremmen.

Handleiding 51600:
"Eine neue Funktion verbirgt sich hinter der CV 57 (ESU Bremsmodus): Damit kann ein Weg eingestellt werden, den die Lok vom Anfang des Bremsabschnitts bis Zum Halt zur?cklegt. Damit ist es m?glich, unabh?ngig von der Geschwindigkeit der Lok immer genau vor dem roten Signal zum Stehen zu kommen. Der LokPilot berechnet dann, wie stark die Lok bremsen soll.
Je gr?sser der Wert in CV 57, desto l?nger der Bremsweg.  ...."

In de handleiding van de 52600 (bekeken via de ESU site) staat hier niets meer over vermeld - daar vind je de info terug die Wim Ros hierboven aangaf, verder niets.

Peter

n/a

Beste mensen,

Heeft iemand ervaringen met de lokdecoder Uhlenbrock 76200? Ik heb deze in een M?rklin BR81 (DELTA) ingebouwd en gebruik Lenz als centrale eenheid op mijn M-rails. Nu loopt het lokje prima maar na een paar minuten stopt deze waarbij de lichten in een duidelijke regelmaat blijven knipperen. Ik moet de spanning van de rails halen en daarna rijdt de BR81 weer. De FAQ bij Uhlenbrock geeft ook geen uitsluitsel wat het knipperen nu eigenlijk betekent..
Het mooie van deze decoders is dat je gewoon de veldspoel kunt laten zitten en dat de decoder zowel DCC als Motorola verstaat. Alleen dit irritante probleempje nog... [;)]
Ik heb de onstoorcondensatoren van anker naar chassis verwijderd (en ook geplaatst), helaas geen effect. De onstoorcondensator tussen de beide polen op het anker heb ik laten zitten (volgens de handleiding).
Heeft iemand nog een suggestie voor me [?]


Deze posting heb ik ook gedaan op http://www.modelspoor.nl/phpbb/viewtopic.php?p=1623#1623. Davy raadde me aan dit ook hier te posten omdat Spoor_HO wat testen met deze decoder had gedaan. Ik heb de threat gelezen maar kwam nog niet op een antwoord.
Heeft iemand een antwoord[?]

Groeten,
Aart-Jan

n/a

Hallo Aart-Jan,

Ja ik heb inderdaad wat ervaringen met deze lokdecoder, maar tot nu toe alleen maar goede.
Moet ik wel zeggen dat ik geen enkele ontstoor-condensator en/of smoorspoel in de lok heb laten zitten - dit is ook alleen maar nodig wanneer er een zodanige vonkvorming vanwege het draaiende anker optreedt dat dit het digitale signaal gaat verstoren zodat de decoder "het noorden kwijtraakt".
Ik heb de decoder tot nu toe alleen maar in locs met nieuwe dan wel heel goed schoongemaakte motoren ingebouwd.
Misschien ligt daar je probleem? Hoe oud is je BR81? Heb je het motortje gedemonteerd, de collectorplaatjes van het anker schoongemaakt met wasbenzine of een teflon-borsteltje, of een stukje railgum? Zijn je koolborstels niet te versleten, of verzadigd met olie, zodat je rondvuur op je collector krijgt? Ik vraag maar wat - misschien zijn deze zaken allemaal perfekt in orde - maar je verhaal komt op mij over als dat op ??n of andere manier je decoder ergens door verward dan wel overbelast geraakt.
Ik heb getest met de IB met zowel DCC als Motorola, en op de M?rklin 6021, maar niet met een Lenz centrale. Die heb ik niet - misschien zou het daar nog aan kunnen liggen?

Groeten,
Peter

n/a

Bedankt voor je tips Spoor_HO. De lok is eigenlijk nieuw, toch alles even langs gelopen. Kwam toch wat vervuiling al tegen.
Wim Ros wist in ieder geval te vertellen dat het knipperen van de lichten een overbelasting betekend van de decoder (temperatuur). Toch weer interessant om te weten he?! [^]
De decoder wordt inderdaad erg heet. Ik heb de laatste ontstoor condensator ook eruit. Nu rijd de lok al een tijdje rond zonder kap en dat gaat (nog) goed. Schijnbaar zit er dus toch ergens een kortsluitlekstroompje als de kap geplaatst wordt...[}:)] nog geen idee waar maar daar kom ik ook wel weer achter...[8D]. Heel vreemd wat met kap rijd de lok ook uitstekend [:0]. (Eventjes dan)

Bedankt voor de tips!
Aart-Jan

n/a

Hmm, helaas nog niet opgelost. Uiteindelijk stopt de lok toch met de kap erop (al duurde het wel even)...[|)]
Dit weekend maar -es verder testen.[^]

n/a

Aart Jan,...
Dan ben je iig al verder dan mij [^] .
Gezien mijn duits behoorlijk krom is kom ik niet helemaal 100% uit de beschrijving die erbij zit (76200). Misschien als iemand hier zo vriendelijk wilt zijn iet in het nederlands op te krabbelen liefst met foto's erbij dan ben ik jullie voor eeuwig dankbaar.[:D]

alvast mijn dank,..

marc

n/a

In het kort (heel kort) [:)] Aansluitingen van de Uhlenbrock 76200.

- De ontstoorcondensatoren (3x "bruine druppels" lossolderen van het motorschild.
- De ontspoorspoel verbonden met het sleepcontact verwijderen.
(Als blijkt na inbouw dat de lok onregelmatig rijdt, danwel plotseling van richting veranderd, kun je een "bruine druppel" solderen tussen de blauwe en groene aansluiting, waar-ie standaard bij M?rklin ook zit. En twee ontstoorspoelen (van 10 micro Henri) plaatsen tussen blauwe en groen en hun aansluiting op het motorschild.
- De twee witte draden van de decoder verbinden met de twee contactpunten van de veldspoel (meestal bovenop de veldspoel)
- De derde draad van de veldspoel lossolderen van het motorschild, draadeinden isoleren en wegwerken (de twee dunne koperdraden moeten met elkaar verbonden blijven).
- De blauwe en groene draad van de decoder verbinden met de twee polen op het motorschild.
- De grijze en gele draad verbinden met voor- en achterlicht (voor richtingsafhankelijk schakelen van de verlichting). Wil je dit niet dan kun je de twee draden met elkaar doorverbinden (bijv: op de decoder)
- De rode draad van de decoder direct verbinden met het sleepcontact. (als je goed kunt solderen en je hebt een klein vermogen soldeerbout met een mooi smal puntje dan kun je dit ook direct op de decoder doen)
- de bruine draad verbinden met het chassis, bijv: aan een soldeeroog die verbonden is met ??n van de schroeven van het motorschild.

Fertig... ehh klaar! [:)]

Ik heb wat foto's gemaakt Mail me maar

erik de noorman

Hallo,

Heb het zelfde probleem gehad. Het probleem zat hem aan het soldeeroog(bruine draad) dit kan de lockast raken. Gewoon een isoleertape plakken tussen de lockast en het soldeeroog.

Erik

n/a

Bedankt voor de tip, ik ga er vanavond direct naar kijken![:)]

D_Loc

citaat:
Geplaatst door Spoor_H0
Ik heb de LokProgrammer zelf wel, maar het geluid van een NMBS reeks 55 zou me kunnen interesseren

Een beetje late reactie, maar ik heb een soundbank (loksound2) voor de reeks 55 gemaakt en is te downloaden vanaf de yahoo site (net nog gechecked, ze staan er nog). Ik heb deze zelf nog niet getest. Zie ook de topic over Loksound reeks 55/CFL 1800.
Je kan evt. ook je eigen soundbank maken door gebruik te maken van de geluiden die te vinden zijn op mijn website http://home.zonnet.nl/achtien

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

LokSound

Voor zij die geen Duits spreken... zoals ik!!!

De nieuwe handleidingen van LokSound mfx, LokPilot mfx en Lokpilot v2 zitten op www.loksound.be in 't Nederlands.
Franse versies volgen. (Lokpilot Version 2 en fran?ais bient?t).


groeten,

Patrick

n/a

citaat:
Geplaatst door Aart-Jan Strijker

Hmm, helaas nog niet opgelost. Uiteindelijk stopt de lok toch met de kap erop (al duurde het wel even)...[|)]
Dit weekend maar -es verder testen.[^]



Heb intussen wat experimenten gedaan. Ik zie de overbelasting nog niet erug en de lok rijdt prima. Wat heb ik gedaan?  [;)]

Ik heb ontstoor condensatoren (de standaard "bruine druppels") tussen massa en beide aansluitingen aan het motorschild gemaakt plus tussen de twee aansluitingen op het motorschild. Dit heb ik afgekeken van de inbouw van M?rklin decoders (M?rklin Magazine).

Het register CV61 "gereset" met waarde 21, waardoor de decoder opnieuw de temperatuur gaat vaststellen voor de overbelasting (tip van de Uhlenbrock website voor een ander type decoder)

Het register CV56 (EMK spanning motor) op waarde NUL gezet. [8D]

Voorlopig rijdt-ie nog steeds z'n rondjes [:)]