Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Inbouw-ervaring ESU-decoders en andere

Gestart door LokSound, 27 januari 2005, 01:17:11 AM

n/a

En, Wim, al een decoder van Patrick vastgekregen [;)]
Want als jouw ervaringen met ESU nu beter zijn [:D]

Enfin ben benieuwd [:)]

Peter

n/a

citaat:
Geplaatst door Spoor_H0

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Peter,
Is de nieuwe U. 76200 werkelijk stiller dan de oude 75200?
En de rijeigenschappen? Ik heb momenteel enkel ervaring met de 75200.
Erik


Ja Erik ik heb de indruk dat de 76200 wat stiller is. Maar M?rklin loks van verschillend type verschillen z? al in geluid - ik heb een tijdje terug 5 dezelfde M?rklin locs gekocht uit startsets (BR86 Delta met telex-koppeling - bekend om zijn niet te fameuze rijgedrag) - ik ben momenteel bezig om ze als volgt uit te rusten:

1) voorlopig de Delta decoder - nadien een vijfpolig anker, 'hoogvermogen' permanentmagneet en een ESU LokSound3
2) hierin komt een Uhlenbrock 75200 (heb daar nog paar van, moeten ook gebruikt worden)
3) hierin komt een Uhlenbrock 76200
4) hierin komt een TAMS LD-W-2 (Motorola, maar simuleert zelf 28 rijtrappen)
5) hierin moet een Viesmann 5247 komen (ook voor de allstrom-motor, met lastregeling) maar die heb ik nog niet in mijn bezit



Hier ben ik met mijn eerste resultaten voor wat betreft de 1 op 1 vergelijking met BR86's:

1) BR86 Telex met oorspronkelijke Delta decoder met functie:

* loc begint te rijden op rijtrap 3 (Intellibox) maar versnelt verder met een schok bij rijtrap 4
* kruipen niet mogelijk
* relatief veel lawaai
* eens op snelheid rijdt de loc mooi constant (vlak)
* met de vinger proberen tegen te houden: loc zakt direkt in snelheid (uiteraard geen lastregeling op een Delta)

2) BR86 Telex met Uhlenbrock 75200 decoder - F1 Telex v??r, F2 Telex achter, F4 uitschakelen optrek- & afrem-vertraging - Motorola (te programmeren op analoog of digitaal):
* loc begint te rijden op rijtrap 2 (Intellibox) met de standaardinstellingen voor min snelheid
* kruipen goed mogelijk maar niet stil
* lawaai minder maar toch nog aanwezig
* met de vinger proberen tegen te houden: loc compenseert merkbaar - effect van de lastregeling duidelijk zichtbaar

3) BR86 Telex met Uhlenbrock 76200 decoder - F1 Telex v??r, F2 Telex achter, F3 rangeersnelheid, F4 uitschakelen optrek- & afrem-vertraging - multiprotocol (automatische herkenning van analoog, Motorola of DCC) - Susi interface voor Lissy feedback of Uhlenbrock Sound Module:
* loc begint te rijden op rijtrap 1 (Intellibox) met de standaard instellingen
* kruipen zeer goed mogelijk, en stil (je 'hoort' zachtjes het zingen van de HF aansturing) - zelfs zodanig dat dit in bepaalde gevallen z?ker een M?rklin hoogvermogen-aandrijving met vijfpolig anker en bijpassende decoder 60901 h??l dicht gaat benaderen - de ?ne "60902 loc" is ook niet altijd de andere, qua geluid - daar zit ook nog wel wat verschil op
* eens op snelheid is er weer ietsje meer geluid, maar niet te vergelijken met de Delta en toch nog beter dan met de 75200 - de 'silent drive' HF aansturing heeft duidelijk zijn invloed
* met de vinger proberen tegen te houden: loc compenseert vrij sterk (t? sterk zelfs bijna - dit is in te stellen met de CV's)

Tussentijdse conclusie:
Gezien de prijs van deze decoders (ik vond de 75200 voor 25 Euro, en de 76200 voor 30 Euro) is de 76200 zijn 30 Euro dubbel en dik waard: g??n permanent magneet nodig, multiprotocol (dus zelfs oudere HAMO's met veldspoel 'gestuurd' door diodes ipv HAMO magneet zijn om te bouwen en via DCC te sturen, op deze manier) en met Susi interface voor uitbreiding met bv. geluid.

Wordt vervolgd met de TAMS LD-W-2, eventueel nog met de Viesmann 5247 decoder, maar z?ker nog met een ESU decoder (al dan niet LokSound) met enerzijds HAMO magneet en driepolig anker, en anderzijds 'hoogvermogen'magneet en vijfpolig anker.

Peter

dieseltje

Allez Peter,

Ge gaat me toch nie vertellen dat ge gene Zimo decoder gaat proberen zeker ???  Of houd ge het beste voor het laatste [:)][:)][:)]

Benny[;)]

n/a

Awel da mocht ge nog nie verklappen he [:D] [:D] ja dat kan ik ook nog doen echter het ging mij nu in eerste instantie even om een alternatief voor M?rklin decoders. Of dat nu mbv Motorola- of multiprotocol-decoders gebeurt - een Zimo is natuurlijk zuiver DCC.
Voor mensen met IB geen probleem, echter wel voor mensen met Delta of 6021 centrale.

Groetjes,
Peter

tonycabus

Ik zet me ook eens aan het testen zodra ik kan (bruintje is chronisch ziek [:(] )

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Peter,

Klasse hoor die test. Ik neem er mijn pet voor af.

Groeten,
Davy

tonycabus

Inderdaad, die test verdient alle lof, Peter!
Dat was ik ff vergeten te zeggen (doodmoe zeker weer...[xx(])

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Met plezier mannen - ervaring die je zelf opdoet kan voor een ander ook nuttig zijn om te weten he.

Ik merk aan sommige reakties (niet hier op het forum, maar elders) dat 'verstokte M?rklin-isten' denken dat alleen maar een M?rklin decoder (Delta of wat dan ook) w?rkelijk compatibel is met een M?rklin loc - graag toon ik hier aan dat het ook (en vaak zelfs b?ter) ?nders kan.

Peter

n/a

Nou ik ben een verstokte Marklinist, maar ik heb nooit een delta decoder gekocht. Deze biedt te weinig voor het geld dat ze er voor vragen.

Maar sinds ik digitaal rij heb ik nooit meer een delta loc gekocht met driepolige motor. Al heb ik wel een aantal delta locs. Drie met driepolige motor en een stuk of vijf delta met faulhaber, klokanker of motor met vliegwiel. Die ik goedkoop heb kunnen kopen. Waaronder drie waar het licht van de loc gewoon brandt als hij stilstaat. Al kan je het licht wel niet uitschakelen en die gewoon bij rijstap 1 of 2 zachtjes wegrijden.

svvander

Ja Peter,

Dit is echt wel een goed initiatief. Zoals je wel al zal weten, ben ik nog steeds op zoek naar de goedkoopste, doch het beste alternatief. (Dus prijs/kwaliteit primeert).
Ik had mijn M?rklin-loc's laten ombouwen met Viessman lastgerelegde decoders (die zowel DCC/als Motorola-systemen herkent). Hiervoor moest ik dan ook de motors laten ombouwen naar hoogvermogen motors.
Deze loc's rijden echt wel heel goed. Is een plezier om mee te spelen! [:)] Zal ook te maken hebben door de goede installatie ervan.

Nu, als ik het goed begrijp, heb je bij de 76200, al geen permanent magneet nodig (dus wat betekent dat de motor niet hoeft omgebouwd te worden). Dan is dit echt wel een goed alternatief.
Bij de Viessman-decoders die ik kocht, is dit niet mogelijk (wel eigenlijk, maar ten koste van de rij-eigenschappen). De prijs was (want nu dus niet meer), maar ?25. Nu kosten deze al zeker ?34...

Mijn vraag is nu, hoe zit het met de afrem-eigenschappen van deze loc?
Ik heb al veel gemerkt dat loc's zonder permanent magneet heel brut en direct stoppen, zelf met afremvertraging. Is dit ook het geval in jouw test, Peter?
Ik geef maar een stom, maar realistisch voorbeeld. Een loc komt aan een blok, voor een sein en moet afremmen. Bij de loc met permanent magneet bolt deze mooi uit, zoals in het echt en stopt iets voor het sein. Bij die zonder, remt deze ofwel veel te vroeg af of rijdt er een stuk voorbij...

Groeten,


Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Een vraagje aan Patrick:
Nu eens iets anders, niet echt over inbouw:
Hoe zit dat met de herkenning van een asymmetrische DCC-spanning bij ESU? Zijn er CV's voorzien voor de afrem- en optrekfunctie bij detectie van zo'n signaal?

Dank bij voorbaat voor je antwoord!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Break302

Hallo.

Ik heb nog geen ervaring met de 76200, maar met de 75200 heb ik drie slechte ervaringen .
Bij deze decoder soldeerden de draden (witte) zichzelf los van de decoder bij veel langzaam rijden en zeer langzaam vertrekken tot dat zelf de diode's van de decoders loskwamen.
Daarentegen in eenlok van de 35.. reeks van marklin (analoog 5**) loopt deze (wel niet veel) nog steeds zonder probleemen.
Wat de vraag van Tony betreft denk ik dat hij de CV 57 bedoeld, het geen fantastisch werkt op de Lokpilot 1 maar spijtig genoeg op de 2 verdwenen is.[:(]
Daarmee was het mogelijk de lok met gelijk welke snelheid altijd op de zelfde plaats te laten stoppen met de digitale stop blokken 72441 van M?rklin.[8)]
Dat vond ik nu juist het mooiste van deze decoder, en dan gooien ze dat er toch wel af zeker. Allee ze spreken er toch niet meer van in de CV's. Ik heb eigelijk nog niet geprobeerd hoe deze decoder op die blokken reageerd ![:D]

n/a

Tony, Break,

Misschien dat dit jullie vragen beantwoord
CV51 Brems Modus Bestimmt, welche Bremsstrecken zugelassen sind 4
Bit Funktion Wert
0 M?rklin Brems Modus
M?rklin Brems Modus ausgeschaltet 0
M?rklin Brems Modus eingeschaltet 1
1 Zimo Brems Modus
Zimo Brems Modus ausgeschaltet 0
Zimo Brems Modus eingeschaltet 2
2 nicht belegt
3 Lenz Dc Brems Modus
Lenz Brems Modus ausgeschaltet 0
Lenz Brems Modus eingeschaltet 1

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


Break302

Hallo Wim.

Keuze genoeg, maar die aparte afstelling voor de rem afstand zit er blijkbaar niet meer op [}:)]

Jos.

n/a

citaat:
Geplaatst door svvander

Mijn vraag is nu, hoe zit het met de afrem-eigenschappen van deze loc?
Ik heb al veel gemerkt dat loc's zonder permanent magneet heel brut en direct stoppen, zelf met afremvertraging. Is dit ook het geval in jouw test, Peter?
Ik geef maar een stom, maar realistisch voorbeeld. Een loc komt aan een blok, voor een sein en moet afremmen. Bij de loc met permanent magneet bolt deze mooi uit, zoals in het echt en stopt iets voor het sein. Bij die zonder, remt deze ofwel veel te vroeg af of rijdt er een stuk voorbij...

Hallo Sven,

Heb aantal dagen met griep te bed gelegen [xx(] , vandaar nu pas reaktie.
Zowel de 75200 als de 76200 decoder zijn volgens de handleiding compatible met de M? Bremsstrecke (72441 seinmodule), die een negatieve gelijkspanning op het blok gaat zetten bij onveilig sein.
In theorie kan dit kloppen, omdat de veldspoel dus inderdaad bekrachtigd kan blijven. Dit itt een Delta decoder - zo'n loc stopt abrubt, zoals je beschrijft.
Ik ga proberen het met de genoemde loks, het komende weekeind uit te testen (ik heb zo'n seinmodule wel niet, maar ken het schema - ik ga met een DPDT schakelaar mijn testovaaltje laten omschakelen tussen digitaal en negatieve gelijkspanning) - ik houd je op de hoogte.

Het frappante is, dat in analoog gebruik, een motor met veldspoel geen remmende werking tgv magnetisme heeft, en een motor met permanentmagneet juist wel. Veel M? locs met omschakelaar liepen altijd een (kortere of langere) afstand uit, terwijl een gelijkstroomloc daarvoor een vliegwiel nodig had.
Leve de (digitale) vooruitgang
[:D] .

Peter