Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Inbouw-ervaring ESU-decoders en andere

Gestart door LokSound, 27 januari 2005, 01:17:11 AM

LokSound

hallo:),

wij houden op onze technische dienst een bestand bij waarin alle gegevens staan voor inbouw van een ESU-decoder in een loc.
Want soms moet je al iets 'wegnemen' van het binnenwerk om een decoder 'erin' te krijgen.

Anderzijds vraagt elk type motor juist die CV instellingen om perfect te rijden...

Daarom durven we op U een beroep doen.
Heb je een digitalisatie gedaan en wil je deze info DELEN met andere modelspoorliefhebbers... dan kan je mogelijks HIER op dit forum je ervaringen delen.

Ook als je een ombouw hebt willen doen, die echt niet kan...:(
Iedereen is er gebaat bij! (vb: in een HO 3000 van M?rklin krijg je echt GEEN LokSound: te weinig plaats)

Heb je echter vragen... surf dan naar www.loksound.be en klik op Nederlands / helpdesk.... en je weet ons te vinden.

DANK! :)

Patrick

LokSound

VOOR LOKPILOT, zijn veel motor instellingen te vinden op:
www.kos.de/stammtisch/downloads/lopi.pdf
(is een bestand dat constant wordt bijgewerkt!)


Heel interessant!


Patrick

tonycabus

Patrick,
dit lijkt inderdaad nog de beste plek om deze rubriek te plaatsen.
We keken de kat even uit de boom, zie je...
Met alle respekt voor het initiatief zouden we w?l willen voorstellen deze rubriek als een algemene te beschouwen, en niet speciaal toegespitst op ESU.
Zodoende heeft iedereen er wat aan, begrijp je[;)]
Dank voor het initieren van deze draad, en ook voor je begrip
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

LokSound

volledig akkoord !!!
en dank bij voorbaat, want iedereen heeft er baat bij! zijn ervaringe met anderen te delen.


citaat:
Geplaatst door tonycabus

Patrick,
dit lijkt inderdaad nog de beste plek om deze rubriek te plaatsen.
We keken de kat even uit de boom, zie je...
Met alle respekt voor het initiatief zoude we w?l willen voorstellen deze rubriek als een algemene te beschouwen, en niet speciaal toegespitst op ESU.
Zodoende heeft iedereen er wat aan, begrijp je[;)]
Dank voor het initieren van deze draad, en ook voor je begrip


tonycabus

Daar is een forum nu eenmaal voor h??
We zijn wel blij dat we via Patrick info uit de eerste hand hebben, dan hoeft Davy het grote woord niet meer te voeren[:(]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Hi,

Het enigste wat ik altijd heb al ik een Lokpilot ingebouwd heb in een lok, dat ik een nieuw soort stoptrein heb. Hij stopt als hij nog maar denkt dat er een stofje op de rails ligt. Tenminste met de versies die ik tot op heden heb ingebouwd. Stop ik een andere decoder in deze zelfde lok en laat die over hetzelfde stukje spoor rijden, dan rijdt hij zonder te stotteren over de baan.
Ik heb horen verluiden dat dit verbeterd is met de nieuwste versie, maar dat moet ik dan eerst met mijn eigen ogen zien, voor ik weer investeer in ESU decoders. Naar verluid heeft de ESU MFX hetzelfde probleem, afgaande op wat Uhlenbrock hierover vermelde in zijn FAQ.

Decoders welke zonder problemen werken zijn:
Lenz decoders, de cruise control types. www.lenz.com
Zimo MX64 www.zimo.at
DCX51 van CT-Elektronik www.tran.at

Mvg
Wim Ros




www.rosoft.tk


n/a

Wel ik merk dit in de praktijk tot nu toe alleen met LokPilots in (oudere) M?rklin loks (met Hamo magneet, of een oudere M?rklin lok die met een 'hoogvermogen' magneet en vijfpolig anker omgebouwd is).

Waarschijnlijk omdat in deze oudere loks de stroomafname niet (meer) optimaal is.

Vandaar dat ik in die loks, zoals ik al aangaf hier op het forum, liever een Uhlenbrock 76200 decoder bouw, met behoud van de oorspronkelijke veldmagneet.

Maar multiprotocol zowel als DCC LokPilots in Roco loks (tweerail) rijden tot nu toe super - zonder ?nig probleem. Moet ik wel zeggen dat ik tot nu toe alleen Roco draaistel-locs (BoBo en CoCo) op die manier heb zien rijden, en nog geen kleinere rangeerloks.

Ik heb een drietal LokSound3 decoders klaarliggen - neenee z? rijk ben ik niet - nieuw op de kop getikt voor 80 Euro per stuk - (nog geen "mfx'en") waarmee zowel bv. een Roco BR50 met Kabinentender, als een splinternieuwe M?rklin S3/6 (met 5-polig anker en 'hoogvermogen' magneet) "blij gemaakt" moeten gaan worden - van zodra ik hieraan toekom (drukke job) meld ik me hierover z?ker weer.

Want of dat in die Roco gaat lukken - 't is er nog ene zonder decoder-interface, en veel plaats voor bv. een luidspreker, is daar niet voorhanden, zenne!!

Peter


erik de noorman

Peter,

Is de nieuwe U. 76200 werkelijk stiller dan de oude 75200?
En de rijeigenschappen? Ik heb momenteel enkel ervaring met de 75200.

Erik

n/a

citaat:
Geplaatst door Spoor_H0

Wel ik merk dit in de praktijk tot nu toe alleen met LokPilots in (oudere) M?rklin loks (met Hamo magneet, of een oudere M?rklin lok die met een 'hoogvermogen' magneet en vijfpolig anker omgebouwd is).
Waarschijnlijk omdat in deze oudere loks de stroomafname niet (meer) optimaal is.



Peter,
Nog even een aanvulling op het eerdere bericht, de loks waar de Lokpilots waren ingezet, waren hagel nieuwe Roco loks. En deze rijden nog steeds zonder haperen over de baan, maar zodra ik er een lokpilot inzet is het afgelopen met de pret en gaat de lok stotterend over de baan. In mijn vorige bericht ook al aangegeven, misschien dat de laatste versies beter zijn.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


tonycabus

@Wim (Rosoft)
Ik had het ook met een LOKSOUND3 zowel in een nieuwe als een oudere lok. Nauwelijks te merken vuiltjes op de proefbaan veroorzaakten dit "stop&go"-fenomeen. Ook de 5939 uit de Roco startset heeft last van dit euvel!

@Patrick (Loksound)
Waar zit de "massa" van de Loksound3-dekoder ergens? is die aansluitbaar van buitenaf?
De blauwe (common-)draad is de plus, geen probleem, is de "min" dan ??n van de wielkontakt-aansluitingen (voor synchro)?

We zouden eens kunnen proberen een reservoir-elko parallel aan de afvlak-elko te schakelen zodat de dekoder een wat langere "adem" krijgt.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

LokSound

Hallo Wim,

je heb gelijk als je schrijft dat er wel wat 'stop/stof'-problemen waren met LokPilot. En.. ja, vraag bij je dealer maar naar 52600 (ipv 51600-50600 voor DCC ?n motorola) of 52601 (ipv 51601-50601 voor DCC)


Maar ik moet ten stelligste de kritiek van (sorry: jaloerse!!!) Intellibbox tegenspreken op hun site. Indertijd hebben ze zonder toestemming van M?rklin de werking besturing van een 6021 bij het DCC-gebeuren in hun IB gestopt... en alleen de modelspoorliefhebbers waren blij... M?rklin niet.

Nu wil men ook het MFX gebeuren overnemen om mogelijk in de IB te stoppen (kwestie van de modelspoorder te helpen...), maar dat lukt hen NIET en dan... kritiek...! Is ESU even blij zeg...

Wim, ik wil je gerust eens een nieuwe versie LokPilot bezorgen 'op test'.... op voorwaarden: onbeschadigd retour ?n een eerlijke reactie op deze site. graag je mening (zie op onze site //www.loksound.be voor telefoonnummer (helpdesk) voor verdere afspraak). Je mogelijke kritiek zal bijdragen om de decoder (indien nodig) nog te verbeteren.

Patrick
LokSound.be

citaat:
Geplaatst door Rosoft

Hi,

Het enigste wat ik altijd heb al ik een Lokpilot ingebouwd heb in een lok, dat ik een nieuw soort stoptrein heb. Hij stopt als hij nog maar denkt dat er een stofje op de rails ligt. Tenminste met de versies die ik tot op heden heb ingebouwd. Stop ik een andere decoder in deze zelfde lok en laat die over hetzelfde stukje spoor rijden, dan rijdt hij zonder te stotteren over de baan.
Ik heb horen verluiden dat dit verbeterd is met de nieuwste versie, maar dat moet ik dan eerst met mijn eigen ogen zien, voor ik weer investeer in ESU decoders. Naar verluid heeft de ESU MFX hetzelfde probleem, afgaande op wat Uhlenbrock hierover vermelde in zijn FAQ.

Decoders welke zonder problemen werken zijn:
Lenz decoders, de cruise control types. www.lenz.com
Zimo MX64 www.zimo.at
DCX51 van CT-Elektronik www.tran.at

Mvg
Wim Ros




www.rosoft.tk




n/a

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Peter,

Is de nieuwe U. 76200 werkelijk stiller dan de oude 75200?
En de rijeigenschappen? Ik heb momenteel enkel ervaring met de 75200.

Erik


Ja Erik ik heb de indruk dat de 76200 wat stiller is. Maar M?rklin loks van verschillend type verschillen z? al in geluid - ik heb een tijdje terug 5 dezelfde M?rklin locs gekocht uit startsets (BR86 Delta met telex-koppeling - bekend om zijn niet te fameuze rijgedrag) - ik ben momenteel bezig om ze als volgt uit te rusten:

1) voorlopig de Delta decoder - nadien een vijfpolig anker, 'hoogvermogen' permanentmagneet en een ESU LokSound3
2) hierin komt een Uhlenbrock 75200 (heb daar nog paar van, moeten ook gebruikt worden)
3) hierin komt een Uhlenbrock 76200
4) hierin komt een TAMS LD-W-2 (Motorola, maar simuleert zelf 28 rijtrappen)
5) hierin moet een Viesmann 5247 komen (ook voor de allstrom-motor, met lastregeling) maar die heb ik nog niet in mijn bezit

Dit moet dan mooi vergelijkings-materiaal worden - 5 nieuwe locs, dezelfde eigenschappen - ik houd het forum op de hoogte [;)]

Voor wat betreft LokPilot: de meest recente die ik testte in oudere M? loks is de 51600, dus als Patrick beweert dat de 52600 het stotter-probleem niet meer heeft, heb ik goede hoop - w?l ervoer ik dat de 50601 en 51601 DCC decoders het perfekt doen in Roco 2R-locs - Wims ervaringen met de combinatie LokPilot en Roco locs zijn blijkbaar anders - de rails waarop ik die Roco locs heb zien rijden, waren dan waarschijnlijk perfekt proper.

Peter

n/a

citaat:
Wim, ik wil je gerust eens een nieuwe versie LokPilot bezorgen 'op test'.... op voorwaarden: onbeschadigd retour ?n een eerlijke reactie op deze site. graag je mening (zie op onze site www.loksound.be voor telefoonnummer (helpdesk) voor verdere afspraak). Je mogelijke kritiek zal bijdragen om de decoder (indien nodig) nog te verbeteren.




Patrick,

Bedankt voor het aanbod, ik neem de komende week contact met jullie op.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


tonycabus

Even voor de volledigheid: de Loksound 3 die ik mocht proberen was waarschijnlijk ook al een oudere versie. Vandaar mijn vraag aan Patrick of er geen buffer-elco kan aan aangesloten worden. Er zijn merken waarbij dit mogelijk is. Zo valt de voeding van de motor niet helemaal weg en kan hij die paar milliseconden even verder. Ook de decoder zelf blijft dan onder spanning en dat zou de vreugde alleen maar ten goede komen, niet?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

citaat:
Geplaatst door LokSound

Hallo Wim,

Wim, ik wil je gerust eens een nieuwe versie LokPilot bezorgen 'op test'.... op voorwaarden: onbeschadigd retour ?n een eerlijke reactie op deze site. graag je mening (zie op onze site //www.loksound.be voor telefoonnummer (helpdesk) voor verdere afspraak). Je mogelijke kritiek zal bijdragen om de decoder (indien nodig) nog te verbeteren.



Beste Patrick,

Aangezien de helpdesk alleen op maandag tussen 20 en 22 uur bereikbaar is, en ik altijd rond die tijd aan het werk ben, is het een beetje lastig om concact op te nemen met een fax, want die versta ik niet.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk