Hellup. Ik ben nieuw en snap het niet.

Gestart door Treinist, 28 februari 2007, 12:11:55 PM

Treinist

Hallo allen;

Even iets over mijzelf voor ik over ga tot de grote vraag.
Mjn naam is Gerrit. Ik ben een trotse vader van twee zonen. De ene is 3 jaar en de andere 8 maanden. Ik ben maanden geleden begonnen met het aanleggen van een baan voor beide jongens.;)

Ik heb het probleem dat ik al tijden probeer een mooi en leuk baanplan uit te werken.
Ik heb al van alles geprobeerd en getekend, maar het wil mij maar niet lukken:I.
De tekenblokkengigant heeft geen blokken meer en ik geen inspiratie. Tevens loopt de prullenbak over van de proppen en een programma voor op de pc draait bij mij niet. Dat ding is uit het jaar kruik:(
Zou iemand hier op dit forum mij willen helpen hiermee?
En wat zijn de praktische zaken waar ik op moet letten?
Want ik heb van modelspoor net zoveel verstand als een stoeptegel van autorijden.
Ik heb Marklin M-spoor en wil tijdperk II gaan rijden.
Het is voor mij allemaal nieuw en ik snap er niets van.

Hierbij een schets van de tafel die ik heb gebouwd.
Het bovenblad is gesloten maar gaten zagen is geen probleem.

imghttp://i161.photobucket.com/albums/t203/Treinist/Mijntafel.jpg/img

Ik wil graag met meerdere sporen gaan werken, waarbij rangeren de hoofdzaak wordt.
Verder wil ik een schaduwstation wat buiten de tafel komt, waar een glasplaat voor gaat komen. Heb ik gelijk een vitrine.
Als het mogelijk is wil ik met drie lagen werken.
Echter moet rekening worden gehouden met het feit dat over de lange kant van de tafel een schuine kap zit.


Ik hoop dat iemand mij uit de brand wil helpen.

dancer

#1
met 3 verdiepingen werken vind ik al "op hoog niveau werken"... maar bon het is wel fantastisch met de verschillende verdiepingen... en het valt ook te zien hoeveel ervaring je hebt (ikzelf zou het om te beginnen niet doen aangezien ik mezelf nog nie tin staat acht voor zoveel werk)..
Aangezien je kids nog jong zijn dan zul je wel zeker en vast heel leuke dingen voor de kids willen uitwerken.... (of speciale wagons of zo dat zij heel tof zouden vinden)
is er een bepaald land dat je wil?  Dutisland?  Belgie?

Treinist

#2
Dag Dancer;

Ik heb dus helemaal geen enkele ervaring. Maar ik wil graag leren.
De periode II die ik wil gaan rijden is WO II heb ik begrepen en het landschap zal een beetje bergachtig worden.
Een speciaal land heb ik niet gekozen omdat in die periode alles wat maar rondreed van verschillende nationaliteiten afkomstig was.

T03

#3
Hallo Treinist,

indien je M-rails hebt van Marklin ga ik ervan uit dat je HO materiaal hebt. Indien dat zo is vind ik de de afmetingen van je tafel groot genoeg voor een enkelsporig traject met locale treinen, beter een kleindere baan die goed oogt als een met rails overladen baan.
Met 2meter als grootste buitenmaat, een 50 cm aftrekken aan de beide uiteinden voor de bogen + nog een bev 20 cm aan beide zijden om een wisel te plaatsen blijft er nog 60cm over, wat niet veel is in HO, ??n loc is al vlug 20cm lang. us wat mij betreft liever een ??nsporige lokale baan op deze oppervlakte.
Indien je toch voor een dubbeltraject wil kiezen zou ik voor N-schaal kiezen. Mijk is uit naar andere site's met plannen, info's ...
Ga is naar de bibliotheek en huur een paar boeken....
Aboneer je op Modelspoormagazine....
Probeer zo veel mogelijk documentatie bijeen te krijgen en ideen op te doen. Ga is naar een expo zoals bev in Oktober te Genk.
Misschien is HOe of HOm wel iets voor jou, een Zwitsers baantje in de bergen of een lokale lijn of een trambedrijf, in die schaal kan je  je krappere bogen veroorloven.

"I have a train riding in my brain"

dancer

#4
er zijn verschillende tanks en dergelijke op de markt indien je iets van de oorlog zelf wil uitbeelden...  Roco heeft zo'n materiaal en Marklin binnenkort ook normaal gezien...  Heel mooi die wagons met tanks erop....

Als je bergen wil kun je best vanuit de open bouwmethode beginnen: verschillende open raamconstructies aan elkaar als basis, en daarop dan de baan opbouwen..dna kun je een prachtig landschap met veel reli?f maken... is natuurlijk wel meer werk dan gewoon een "plank" te gebruiken maar zal veel beter zijn voor als er technisch iets zou moeten worden veranderd of zo...

Veel succes


dancer

#5
je zegt dat je geen inspiratie hebt..ik vind het wel een tof idee om ervoor te zorgen dat je schaduwstation in een vitrine zit...
Ik zou zelf om te beginnen niet te ingewikkeld gaan...en zo bouwen zodat je verder bij kunt bouwen of zo...  3 verdiepen boven elkaar vind ik voor mezelf persoonlijk al veel te veel werk....wat je wel kan doen is in de vorm van een hondbot werken met de 2 hondebot lussen aan beide kanten...tweesporig dan wel...en in het midden een station met vandaaruit een extra spoor dat naar de bergen kronkelt.....net naast het station kun je een rangeerstationnetje uitwerken wie weet... maar als je alls mooi wil doen ehb je best veel plaats nodig...

dancer

#6
ik heb snel met paint een baanplan gemaakt... roze zijn de banan die laag liggen..en donkerpaars is het baantje dat naar de bergen gaat... de lussen kan je best verstoppen in de bergen en je hebt op die manier 3 (of 2) schaduwstations..deze zitten wel niet in de vitrine want ik weet zelf niet hoe je dat met die vitrine gaat oplossen... plaats voor opstelsporen zijn er genoeg... nu moet je zelf zien... sorry de tekening is snel gemaakt want ik zit op het werk en als mijn baas dat zou zien...blijkbaar kan ik de file hie rniet uploaden maar als je je email geeft kan ik dat effe doorsturen...

dancer

#7
ik heb een mailtje gestuurd naaru treinist... met een "paint" file..
Paint is om te beginnen nog redelijk..maar is soms wel irritant..
Voor de rest zou pc Rail van Busch nog goed en goedkoop zijn qua software/cd rom

Treinist

#8
Dag Dancer;
Bedankt voor je baanplan. Ik ga het eens uitleggen en kijken of het allemaal een beetje past.
Inderdaad is paint niet echt een lekker programma om dit in te doen. Heb zelf ook enkele pogingen gedaan maar het ziet er nooit echt 'gelikt'uit.

Ik laat je weten wat de bevindingen zijn.

Treinist

#9
Dag T03;

Bedankt voor je reactie. Ben al een poos druk bezig met lezen van tijdschriften, kopen van boeken en rondhangen op forum's , site's en wat er nog meer aan informatiebronnen zijn. Maar zoals ik al aangaf is mijn  inspiratie niet erg groot [:p] en ben ik totaal nieuw op dit gebied en heb ik een hoop te leren.
Dus vandaar dat ik een beroep doe op de ervaringen van anderen. Want waarom zou ik proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Toch?[;)]

Gerolf

#10
Er is een apart deel van dit forum dat over baanplannen gaat (bij de "praktijk") Daar zijn al diverse plannen geplaatst, misschien kan je daar ideetjes uit "pikken".
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dancer

#11
yeah treinist..
Ik vind de lengte van je baan wel niet echt groot als je echt realistisch wil uitbeelden.. maar op de oppervlakte is er wel plaats genoeg om treinen te laten rijden en te rangeren..dat wel....
Als je wil dat het er meer realistisch uitziet kun je best wagons gebruiken die niet te lang zijn..dan steken ze minder uit bij de krappe bochten (hetgeen ik (en ook anderen) lelijk vind)...
In ieder geval er komt super veel bij kijken.. en alles gaat meestal trager dan men denkt voor de bouw van een baan......
Ik heb onlangs nog toffe magazines 2dehands gekocht: SPOORWEGJOURNAAL.. daar staat veel toffe info ook in.. en natuurlijk MSM is ook aan te raden...
Op internet zijn massa's info...je kan checken op www.marklinforum.nl voor veel marklin info..

HEt beste!

René

#12
Veel kijken naar andere ontwerpen en hoe dat er in de praktijk uitziet kan erg nuttig en handig zijn.
Daarnaast moet je, je realiseren dat al die ervaren mensen ook niet gelijk een baan hebben gemaakt die naar tevredenheid was. Ervaring opdoen is de praktijk is waar het om draait. Zelf bouwen, uitproberen, afbreken, weer opnieuw bouwen enz.... daar doe je ervaring mee op.
Praat met andere hobbyisten over hun ervaringen en ga op beurzen kijken.
Mijn persoonlijke opvatting: hou een baan overzichtelijk. Niet dat alle sporen zichtbaar moeten zijn, maar meer dat je de baan niet te groot maakt en vooral niet te vol legt met rails. Een rangeerterrein bevar aardig wat rails, maar de rest van het landschap is landschap en geen raildepot.

succes
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Treinist

#13
Heb maar weer eens een poging ondernomen. Dit dankzij de paintactie van Dancer. Thnxs. Ik hoop dat jullie het snappen. In mijn hoofd is het redelijk duidelijk maar ik kan me voorstellen dat het vragen oproept.[;)]
Moet eerlijk zeggen dat het er niet heel erg mooi uitziet, maar ja. Het zij zo.

Rood is vlak en blauw is stijgend naar groen het hoogste niveau.


GRAAG jullie kritiek, commentaar etc etc.

Dat rare uitsteekseltje wordt mijn schaduwstation. Dit gaat door de muur heen en wordt tegelijk een vitrinekast. Want waarom al het moois wat ik al heb in het donker zetten en alleen zien als het rijdt? Vind ik zonde.[8D] Hoe ik dat ga doen laat ik jullie weten. Eerst even toestemming voor het maken van de gaten zien los te krijgen van mijn vrouw.


dancer

#14
Cool!!
Je ziet..met paint kun je wel nog toffe dingen doen..maar soms is dit programma natuurlijk nogal irritant....
Het ziet er toch wel origineel uit..
Wat ik niet begrijp is dat rechtsonder de trein naar eht schaduwstation gaat... is dit dan enkel voor goederentreinen?  Want voor passagierstreinen is het wel een rare weg om eerst naar de depot te rijden, daar te stoppen en dan in omgekeerde richting terug rijden om naar het volgende dorp (via de tunnel dan) te rijden...
Ik vind dat het voor een "paint-tekening" er wel goed uitziet...