Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

rivariossi orient express rijtuigen

Gestart door treinvirus, 27 februari 2007, 21:19:03 PM

treinvirus

eerst vervuld met vreugde en daaarna met immense droefheid heb ik de ganse namiddag  kommentaren gelezen in enkele forums waaronder het forum van RMF (sujet orient-express jouef)en het forum LR  PRESSE waar de nieuw uitgebrachte sets hr4010 en hr4020 van rivarossi-jouef -hornby vergruisd werden door al de leden. Het blijken simpelweg kopies van vroeger gemaakte modellen met al de fouten ervan en nieuwe fouten zoals onjuiste belettering,onjuiste nummering, onjuiste draaistellen en kleuren (het dak van sommige wagons is zelfs cr?mekleurig en niet wit), onjuiste samenstelling van de sets en hornby zou beter terug naar de originele fotos van de rijtuigen hebben gekeken en de historici en experten ter zake geraadpleegd hebben in plaats van dan dergelijke - vergeef mij het woord door de  besprekers gebruikt- rommel voor hoge prijzen op de markt te brengen om blijkbaar zo snel mogelijk veel winst te realiseren. Volgens de kommentaren zijn de wagons niet allen van het zelde tijdperk en kan je er geen korrekte treinsamenstelling mee realiseren! Ze ogen wel mooi en daarmee is alles blijkbaar gezegd! jammer , jammer ik had er zo naar uitgekeken! dergelijk slecht nieuws wou ik toch met andere liefhebbers delen vooraleer ze overgaan tot aankopen, ik besteed mijn centen toch liever aan realistischer produkten.
treinvirusV
 

FREMO e.V. - afd Belgiƫ

Hallo Dirk Allaer,

Wat "zij" schrijven over deze wagen set uitgave is ook van toepassing op onze markt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de zo gezegde "Belgische uitgaven" van Vb. Fleichmann of M?klin (en andere marken). Deze zijn ook belangen niet het evenbeeld, van het voorbeeld op schaal 1/1.

Ik weet, dat er zeker 4 ? 5 (TRAM/RMA/JOUEFF/RIVAROSSI/...) verschillende "moellen" bestaan, van verschillende wagonlits rijtuigen. Deze werden steeds verder verkocht, soms gekopieerd en verbeterd, maar toch blijven het uitzonderlijke modellen.

Al de kritiek, dat wordt tentoon gespreid over deze modellen, komt van mensen die deze wagens zeer weinig gezien hebben, of de laatste versie gezien hebben of gefotografeerd.
Als je weet dat sommige van deze wagens nu meer dan 80 jaar oud zijn, dan moeten de kenners onder de kritiek gevers reeds voorbij de 90 jaar oud zijn (geheugen?). En dat zijn dus geen forum leden en weinigen die een computer kunnen gebruiken (uitzonderingen bevestigen steeds de regel).

Als algemene regel zou ik dus maar de hulden middenweg nemen in dit geval. Ik ben een in het archief gedoken en heb volgende gegevens overgenomen. Wel voor periode II/IIIa,treinsamenstelligen .
***********************************************************************
Vertrek vanuit/d?part de Paris (F):
FP Paris-Istanbul
WR Paris-Triest
WL #1 Paris-Triest
WL #2 Calais-Triest
WL #3 Calais-Istanbul
WL #4 Paris Istanbul
WL #5 Paris-Athene
WL #6 Paris-Bukarest
WL #7 Paris-Brig
FD Paris-Istanbul
F Paris-Postumia

Vertrek vanuit/d?part de Brig (CH):
FP Paris-Istanbul
WR Paris-Triest
WL #1 Paris-Triest
WL #2 Calais-Triest
WL #3 Calais-Istanbul
WL #4 Paris Istanbul
WL #5 Paris-Athene
WL #6 Paris-Bukarest
FD Paris-Istanbul
F Paris-Postumia

Vertrek vanuit/d?part de Triest (I):
FP Paris-Istanbul
WR Triest-Istanbul
WL #3 Calais-Istanbul
WL #4 Paris Istanbul
WL #5 Paris-Athene
WL #6 Paris-Bukarest
FD Paris-Istanbul
F Paris-Postumia (tot Postumia enkel, reisweg / trajet Triest - Zidani-Most)

Vertrek vanuit/d?part de Zagreb (JU):
FP Paris-Istanbul
WR Triest-Istanbul
WL #3 Calais-Istanbul
WL #4 Paris Istanbul
WL #5 Paris-Athene
WL #6 Paris-Bukarest (vanaf/ a partie de Vinkovci met een extra/une voiture extra F-wagen, Vinkovci-Bukarest)
FD Paris-Istanbul

Vertrek vanuit/d?part de Belgrado (2 treinen/splitsing ? s?paration=2trains!):

1ste deel/1i?re partie; vertrek vanuit/d?part de Belgrado:

FD Paris-Istanbul
WL #7 Berlin-Istanbul (4 dagen regime/Week)
WL #6 Prague-Istanbul (4 dagen regime/Week)
WL #5 Oostende-Istanbul (3 dagen regime/Week)
WL #4 Paris Istanbul
WL #3 Calais-Istanbul
WR Triest-Istanbul
FP Paris-Istanbul

Vertrek uit /d?part de Nisch (..):
FP Paris-Istanbul
WR Triest-Istanbul
WL #3 Calais-Istanbul
WL #4 Paris Istanbul
WL #5 Oostende-Istanbul (3 dagen regime/Week)
WL #6 Prague-Istanbul (4 dagen regime/Week)
WL #7 Berlin-Istanbul (4 dagen regime/Week)
FD Paris-Istanbul


2de deel/2i?me partie: vertrek vanuit/d?part de Belgrado (JU):
Post (=JZ -Joegoslavische spoorwegen wagen) reisweg / trajet Belgrad-Guevgueli
F Belgrad-Athene
WL #5 Paris-Athene
WL #9 Wien-Athene (4 dagen regime/Week)
WL #6 Berlin-Athene (3 dagen regime/Week)
WR Belgrad-Ristovatz
AB (JZ- o? GR-wagen) reisweg / trajet Belgrado-Athene
C (JZ- o? GR-wagen) reisweg / trajet Belgrado-Saloniki
AB (JZ- o? GR-wagen) reisweg / trajet Mailand-Sofia

Vertrek vanuit /d?part de Nisch (..):
F Belgrado-Athene
WL #5 Paris-Athene
WL #9 Wien-Athene (4 dagen regime/Week)
WL #6 Berlin-Athene (3 dagen regime/Week)
AB (JZ- of GR-wagen) reisweg / trajet Belgrado-Athene
C (JZ- of GR-wagen) Belgrado-Saloniki

Vertrek vanuit /d?part de Saloniki (GR):
F Belgrado-Athene
WL #5 Paris-Athene
WL #9 Wien-Athene (4 dagen regime/Week)
WL #6 Berlin-Athene (3 dagen regime/Week)
WR Saloniki-Athene
AB (JZ- of GR-wagen) reisweg / trajet Belgrado-Athene

Verklarende uitleg / Explication / Erkl?rung:
Alle wagen vermeld zijn steeds CIWL rijtuigen, tenzij anders vermeld, haakjes (nationale maatschappij).
F: Bagagewagen / Fourgon pour Bagages / Gep?ckwagen
FD: Bagage-/Douche wagen / Fourgon pour Bagage /Douche / Gep?ckwagen mit Duscheinrichtung
FP: Bagage-/Postwagen / Fourgon pour Bagages /Postes / Gep?ckwagen mit abgeschlossenen Postabteilen
WL: Slaapwagen / Voiture lits / Schlafwagen
WR: Restaurantwagen / Voiture restaurant / Speisewagen
AB: Zit wagen 1./2. Klasse / Voiture salon 1./2. classe / abteilwagen 1./2. Klasse.
C: Zit wagen 3. Klasse / Voiture en 3i?me classe / abteilwagen 3te Klasse.
Post: Postwagen / Voiture pour la Poste / Postwagen.

Gegevens overgenomen uit het boek ?Internationale Luxusz?ge, Albert M?hl, E.K.-Verlag Freiburg:
Treinsamenstelling(en) van de *Simplon-Orient-Express* epo II / III, verzameling Commaul.

***************************************************************************
Je kan dus een realistische samenstelling maken met bovenstaande gegevens.

PS; De daken van deze wagens waren beige/wit als zij uit algemene revisie kwamen. Eens in bedrijf, achter stoomlocs, waren die daken grijs of donkergrijs of zwart. De zijwanden van deze wagens werden wel onderhouden, de daken werden niet onderhouden, dus een lichte patinering en je hebt prefect uitziende wagens.

Mvg
Herman


     
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

treinvirus

bedankt voor al  de inlichtingen! zal er nu toch nog eens over nadenken , loont toch misschien wel de moeite!
vele groeten