Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bouw Type 97

Gestart door treinvirus, 26 januari 2005, 22:34:35 PM

treinvirus

Het huidige model van Roco ?s Br 93 is niet het juiste basismodel voor een NMBS type 97 volgens Matti (die beloofd heeft om een artikel hierover te maken), wel een Roco Br 93 van de ?BB  : deze heeft reeds zwarte wielen en de juiste waterbakken .Nu heb ik al een roco (jawel, misschien weeral te vroeg gekocht zoals mij overkomen is met het type 98, op basis van een Fleischmannmodel dat ik al gekocht had, voor het ombouw artikel in mod.sp.magaz. verscheen en natuurlijk was dat het verkeerde model met de rode wielen en de derde koplamp!) Nu ben ik toch verwondert dat er een verschil zou zijn tussen het duitse model (ouder Br 93 model) en het obb model daar beide in dezelfde katalogus  van 87/88 dezelfde waterbakken lijken te hebben. Is er wel een verschil?
Ik herhaal nog een vraagje dat mij sterk bezighoud: wanden van motorwagens lijken mij niet zo moeilijk te maken als ze recht zijn, maar hoe maak je in godsnaam een dak dat gebogen is en dan nog voor- en achteraan een helling heeft (zoals de types 43 enz)? kan dat ook in plasticard? dien je een dak van een wagon als basis te nemen (die zijn echter niet lang of breed genoeg) Dank voor raad
Treinvirus
 

matti

De oude Duitse versie is inderdaad ook geschikt voor ombouw tot een 97 , enkel wanneer de watertanks aan de onderzijde naar binnen toe afgerond zijn en niet aansluiten op de loopplank, zoals deze die NU in de Roco catalogus staat, zijn niet echt geschikt omdat het heel veel werk vraagt om dit te veranderen . De ?BB versie is enkel interesanter vanwege die zwarte wielen, ook niet echt eenvoudig te veranderen anders . Dat artikel komt er aan, Beloofd, ik vraag enkel wat geduld er zijn nog een 10tal wachtenden voor u . [:(]

        [8]

erik de noorman

Hallo.

Een ijzeren buis of houten ronde stok zoeken met de juiste diameter.
Het te vervormen stuk uit plastic card snijden. De ijzeren buis of stok boven een gasvuur verwarmen. Het stuk plastik card rond de buis of stok draaien tot de gewenste vorm is bereikt en indien nodig
het proces herhalen. Ik heb zo het dak gevormd (bolvorm) van mijn HO frituur.

Erik

treinvirus

Matti
ik weet niet of ik het juiste model Br93 heb, de waterbakken hellen vooraan wel naar beneden, ik wacht wel af. Ik hoop dat als er een artikel verschijnt het toch klaar en duidelijk zal zijn.Dat is de enige kritiek die ik heb: als je geen expert bent, alle onderdelen van een lok niet kent en geen tijd hebt om veel fotomateriaal op te sporen blijf je wat in de kou staan. BV de ombouw van de fleischmannlok naar type 98. Ik citeer: er dienen meerdere leidingen weggesneden daar de duitse lok er goed was van voorzien o a op de ketel. Men vraagt zich dan wel af welke leidingen, ik kon het toch niet zo goed zien op de foto's (waarom geen tekening?) en ben bang er teveel of te weinig te verwijderen en ben dan ook nog niet aan de lok begonnen.Of het artikel over de engelse bouwdoos type 45: de ventilatoren zijn niet juist maar het is simpel om de schepens-ventilatoren zelf te maken: coctailprikker,bicbuisje en twee stukjes plasticard (hoe groot? hoe kleven?ik heb nog nooit dergelijke ventilatoren in het echt gezien,weer geen klein tekeningetje met afmetingen).Of nog hoe een eenbenige pantograf maken uit een andere:24 keer het artikel en de kekening bekeken en nog niet gesnapt.Het is waarschijnlijk beter bij een club te horen en te discuteren met andere leden of hun fotomateriaal te bekijken, maar niet iedereen kan dat doen, oa ik. Meer gedetailleerder beschrijvingen alleen voor lokomotieven ombouwen (iets langere artikels) zou ik en mogelijks andere lezers zeker apprecieren.Voor de rest niets dan lof. Een vraagje ik heb al een lok BR 17 (S10) roco gekocht omdat ik meen dat daar een type 60 (60.007, 6007)kan uit gemaakt worden mits verwijdering van de windleiplaten en toevoegen enkele onderdelen (ook leidingetjes wegsnijden?). Weet iemand of dat klopt? misschien dus nog een suggestie voor een ombouwartikel. A propos het ware nuttig een lijstje te publiceren van alle (duitse? of andere)reeds in Ho bestaande loks die in aanmerking komen voor ombouw, dan zou het mogelijk zijn om ze aan te kopen als men ze toevalling op een beurs of zo tegenkomt in afwachting van een latere ombouw.Alvast bedankt voor al de reeds verkregen informatie via het forum .
Treinvirus
 

janjozef

Ook ik vind het een probleem er is nergens veel informatie te vinden over stoomlocs. Het is gewoon een kwestie van alles wat je over stoomloc's leest bij te houden op de duur krijgt ge dan wel iets over elke loc.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Dag,

Treinvirus, in een tijdschrift heeft eens de overeenkomst gestaan tussen Duitse loks en Belgische.

Wat die ombouw betreft van uw S10.  Idd een HL60 is de Belgische ombouw van een S10, maar er is wel veel meer werk aan.  Onderandere de volledige voorkant moet ook veranderd worden.

Roland

Break302

Hallo.

Even ter info, die Roco br 17 is een S10.1 en daarom een type 61[:D]
De S10 is inderdaad het type 60 en de S10.2 het type 62. Deze laatste twee zijn te erkenen aan de aandrijving op de eerste as, zoals het prijzige M?rklin / Trix model. Dit model bestaat trouwens ook voor de N liefhebbers [:)]

janjozef

dat heeft ooit in een oude spoorwegjournaal gestaan ou een moeten opzoeken wanneer het was, weet alleen niet wanneer het te doen, misschien morgenvroeg
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Dit soort vragen kan helpen om de artikels in ons lijfblad een stuk beter en duidelijker te maken.
Het is vaak zo dat degene die het artikel schrijft z? vertrouwd is met de materie dat hij details, die minder ingewijden niet kennen, over het hoofd ziet.
Persoonlijk vind ik dat een blad niet betuttelend mag overkomen, maar goeie raad kost niets, hoogsten een paar lijntjes tekst en een foto m??r.
Al moet ik toegeven dat de meeste artikelen wel erg duidelijk zijn.
Ik doe dus een oproep aan de lezers om de optie "lezersbrieven" ook daadwerkelijk te gebruiken. Ook d??r dient die voor! En het forum natuurlijk!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Tony voor lezersbrieven moet ge postzegel plakken op een brief d.w.z naar de depost voor postzegels daarna naar de brievenbus om te posten, dat komt er nooit van bij mij
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Een lezersbrief via E-mail, kan dat dan niet?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

treinvirus

beste vrienden,in het bijzonder break302 en rpg
bedankt voor de reacties.Ik had inderdaad al uitgevist dat er type 60,61 en 62 mogelijk waren daar ik het tweede deel van phil dambly heb. Dat is ook het enige boek dat ik bezit. Maar dat de voorkant volledig diende te worden bewerkt is mij ontgaan. Er zijn wel twee cylindervormige strukturen aan te brengen bovenaan,vooraan op de ketel die dan met leidingen dienen te worden verbonden met een soort compressor of zoiets aan de zijkant, de windleiplaten zijn weg te zagen en er dient nog iets geplaatst boven op de ketel voor het machinistenhuis (stoomfluit?).Ik dacht dat dat alles was buiten de kleurwijziging (groen, zwart etc.) Misschien toch eens een eenvoudig schema van een stoomlok in MSM met de naam van al de zichtbare onderdelen de types van deze onderdelen en hun werking. Verder zou er inderdaad iemand van de redactie misschien regelmatig een klein rubriekje dienen te maken na wat opzoekingswerk in de litteratuur van telkens een type van lok die kan omgebouwd worden. Toch een leuke suggestie niet? De meest bekende loks voor ombouw werden reeds vermeld in een andere rubriek in het forum (type 25, 26 enz).kan ook nog iemand zeggen welke de beste kits zijn Pbmessingbouw of Jocadis (men zegt dat de motors bij locadis maar flauw zijn van kwaliteit?), kwaliteit afwerking ? bouwplan?
groetjes treinvirus
 

Break302

Hallo .

Die twee cylinder vormen vooraan op de ketel zijn de ACFI water voorverwarmers, de welke het water voorverwarmen voor het de ketel ingaat. Stomers met deze instalatie hadden dus een pomp in plaats van de gekende injecteurs die boven de vuurhaard deur stonden.
Wat de kleur betreft is dat groen zwart voor de 60 / 62 maar voor de 61 is dat niet zeker wegens de korte inzet periode.
Wat betreft die kits van PB en Jocadis, de eene is van witmetaal en de andere van messing dus voor de beginner zou ik zeggen .Probeer eerst een een witmetalen al voor een messing model te maken want dat is iets heel anders[:D]
Wat de aandrijf motors aangaat dacht ik dat ze momenteel allen geleverd worden zonder motor waar door ge zelf de aandrijving moet kiezen.
Hier zou ik U aanraden een Port Escap aandrijving in te bouwen, dat loopt gelijk een horloge.
Voor de rest hangt dan alles af van de stroom afname, want daarzonder loopt zelf de beste motor niet. [;)]

matti

Treinvirus,

Ik heb uw reactie met aandacht gelezen en ik zal er rekening me proberen te houden . Wat uw Br 93 betreft, die waterbakken lopen allemaal af naar voren toe, als ze onderaan een rechte hoek vormen met het platvorm dat om de ketel heen loopt (de voetplaat) heb je de juiste . Als er een afronding tussen zit heb je de verkeerde . Een overzicht van Duitse modellen in Belgi? , ik zal het eens opzoeken en er een aparte rubriek op dit forum aan vuil maken .

                 [8]

treinvirus

Matti, ik denk dat ik de juiste waterbakken heb maar ik wacht toch het artikel met de fotos af alvorens hoera te roepen. Bedankt niet alleen door mij maar ook in naam van enkele vrienden die eveneens met spanning afwachten en die trouwens de hoop uiten dat, nu het blad meer verschijnt, er regelmatig een artikel komt over het (om)bouwen van andere loks naar belgische modellen en die vooral ook geintresseert zijn in mogelijke zelfbouw van  motorstellen a la type 45 van olaerts enz). Ik weet dat er vele buitenlandse types geweest zijn bv de badische type IV en type VI die in belgie gecirkuleert hebben (volgens het boek van Dambly) en ik het er vele gekocht meestal liliput maar de vragen die ik mij dan altijd stel zijn: hernummering loks naar belgische nummers en welke? herschildering en zo ja in welke kleuren? Ook is het dikwijls een probleem om de tenders die er mogelijk bijhoren juist te nummeren. Ik denk bv aan de raad die ik kreeg voor de bouw van het type 61 van Jos Gillard( en waarvoor ik uiterst dankbaar ben) op basis van de roco S10. Hij stelde daarbij een tender van Fleischmann (type p8) voor. Volgens mij reden deze loks met meerdere tenders (type 34 , 36 enz en is het niet strikt noodzakelijk er een tender van P8 Fleischmann achter te hangen .Echter lijkt het mij niet te achterhalen bij welke tender dan wel welk nummer hoort. Er is dus inderdaad nog stof genoeg voor artikels.
groetjes Treinvirus