Uhlenbrock decoder 76200

Gestart door MARKLINRIJDER, 24 februari 2007, 11:52:14 AM

MARKLINRIJDER

Ik heb enkele decoders besteld van dit type.  Kan ik met deze decoder op een analoge gelijkstroombaan rijden?
Volgens de handleiding wel maar.  Ik deed even de test en moest constateren dat dit niet zo was.  Ik heb de decoder in een gelijkstroomlok van ROCO gestopt en aangesloen zonder de twee extra witte draden die normaal naar de veldspoelen gaan.  Digitaal rijdt de lok prima en op conventionele wisselstroom ook maar dus niet op gelijkstroom.  De CV heb ik uitgelezen en juistgezet.  Weet iemand hier meer over?  Wat doe ik fout?  Of wat moet ik doen?

Groetjes,

David

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

MARKLINRIJDER

Ja die staat op drie.  Ik denk te hebben gevonden waar het probleem zit.  Deze decoder is enkel ontworpen om een allstroommotor van marklin te besturen.  De 76400 is eigenlijk voor de gelijkstroommotor.  Of zit ik fout.

Groetjes,

David

INFO

Nee, dat heeft er geen bal mee te maken. De decoder herkend het signaal wel of niet, wat er aan de motorsturing hangt zal de decoder een worst zijn. Rijdt de decoder wel op digital? Op de tweerailbaan?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

MARKLINRIJDER

De decoder rijdt wel tweerail digitaal maar dus niet tweerail analoog.
De decoder rijdt ook drierail digitaal en drierail analoog.
De CV 51 staat op 3
CV 29 bit 2 staat op 1

Groetjes,

David

erik de noorman

Met wat stuur je de baan als je anoloog rijd?
De decoder rijdt anoloog enkel op wisselspanning. In je roco zit een gelijkstroommotor en die werkt niet op wisselspanning.
Dus de decoder werkt normaal.

De 76400 is inderdaad voor gelijkstroommotoren. Ik heb er enkele ingebouwd in marklins met hamomagneet. Ben ik persoonlijk niet zo tevreden over als de 76200 die bij mij ook in enkele gelijkstroomloks zitten. De 76400 maakt meer lawaai en is niet zo vloeiend aan te sturen als de 76200.
Erik

INFO

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Met wat stuur je de baan als je anoloog rijd?
De decoder rijdt anoloog enkel op wisselspanning. In je roco zit een gelijkstroommotor en die werkt niet op wisselspanning.
Dus de decoder werkt normaal.

Erik




Erik,

Ik denk, en weet het ook zeker dat je de plank op kilometers afstand volledig misslaat. Lees nu zelf eens wat voor een onzin je schrijft, referentie is je eigen Hamo verhaal.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

MARKLINRIJDER

Dus volgens jou INFO moet dit werken?
Wat is er dan fout?  Is het interresant om een foto te plaatsen van hoe de solderingen op de lok liggen?

Of wil je nog andere info?

Groetjes,

David

INFO

David, probeer dan nog eens met CV51 waarde 2, als je dat al niet gedaan hebt. Als de lok wel rijdt in digital en in AC, zal het niet liggen aan de aansluiting van de decoder.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

MARKLINRIJDER

Ook dat heb ik reeds geprobeerd, dan rijdt hij niet in wisselstroom en niet in gelijkstroom.
Volgens mij kan het echt niet.  Tenzij je me het tegendeel kan bewijzen.  Ik vertel er je wel bij dat ik de witte draden die normaal naar de veldspoelen lopen bij een allstroommotor, los liggen.
moeten deze ergens naartoe?

Groetjes,

David

INFO

Nee, die moeten nergens naar toe. Hij is nu aangesloten als een decoder voor DC motoren. Dus hij moet het gewoon doen. De specificatie van de decoder geeft het aan.
De kwaliteit laat overigens te wensen over en gaan heel erg vaak stuk, of zijn al vanaf fabriek niet goed. Recent is er hier nog eentje overleden, die reed op een AC baan, 5 minuten  en laat nu alleen nog maar een tikkend geluid horen. Waarbij de motor aangestuurd wordt, maar dus niet meer draait.
Tussen ons gezegd en gezwegen, het is gewoon rommel.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

erik de noorman

Ik zal dus letterlijk schrijven wat op de gebruiksaanwijzing van de 76200 staat.
De decoder kan zowel digitaal in het motorola als het dcc systeem aangestuurd worden en rijdt eveneens anoloog met wisselspanning met een rijrichtingsomschakelaar die werkt met een overspanningsimpuls. Lijkt me zeer duidelijk nietwaar. Marklin anoloog wisselstroom

Bij mijn weten rijdt een gelijkstroom anologe lok nog altijd niet op wisselspanning. Een wisselstroomlok daarentegen kan anoloog wel op gelijkstroom rijden .  
Dus lees nog eens goed de 76200 werkt anoloog enkel met wisselstroom.

Voor sommige onzin voor andere klare taal.

Erik de dommerik.

erik de noorman

Tussen ons gezegd en gezwegen, het is gewoon rommel.


Moet je mij eens uitleggen waarom ik ondertussen 18 ( sommige nu 3 jaar oud)perfekt werkende loks met een 76200 op mijn baan heb rijden.
Er is eentje bij die niet werkt als de on functie (lichten) aanstaat en wel perfekt werkt als deze op off staat. De lichten worden ondertussen met f1 en f2 aangestuurt.

Erik

INFO

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Ik zal dus letterlijk schrijven wat op de gebruiksaanwijzing van de 76200 staat.
De decoder kan zowel digitaal in het motorola als het dcc systeem aangestuurd worden en rijdt eveneens anoloog met wisselspanning met een rijrichtingsomschakelaar die werkt met een overspanningsimpuls. Lijkt me zeer duidelijk nietwaar. Marklin anoloog wisselstroom

Voor sommige onzin voor andere klare taal.

Erik de dommerik.



Zal ik wel niet goed kunnen lezen, maar het staat er toch echt wel.

Eigenschaften 76 200
? Multiprotokolldecoder mit Lastregelung f?r Motorola und DCC
? Geeignet f?r Allstrommotoren (M?rklin) bis 1,2 A
? Funktioniert mit der Original-Feldspule - ohne Umbau des Motors
? Ruhiger Motorlauf duch Motoransteuerung mit 18,75 KHz
? Minimale, maximale und mittlere Geschwindigkeit einstellbar
? Fahrstufentabelle f?r 14 und 28 Fahrstufenmodus
? Rangiergang (halbe Geschwindigkeit) ?ber F3 schaltbar
? Anfahr-/Bremsverz?gerung ?ber F4 schaltbar
? Fahrtrichtungsabh?ngige Beleuchtung, dimmbar, schaltbar ?ber F0
? 2 Sonderfunktionsausg?nge schaltbar ?ber F1 und F2, dimmbar
? Mit Soundschnittstelle SUSI (vierpolige Minibuchse) zum Anschluss von Soundmodulen oder
anderen Modulen zur Steuerung von schaltbaren Zusatzfunktionen (f1 bis f12)
? Reagiert auf Bremsstrecken mit Gleichspannung (Uhlenbrock Signalbaustein, M?rklin Signalmodul)
und DCC konformes Bremssignal (z.B. Power 3)
? Gegen ?berhitzung gesch?tzt
? Alle Ausg?nge gegen Kurzschluss gesichert
? Konventioneller Wechsel- und Gleichstrombetrieb mit automatischer Umschaltung auf den
jeweiligen Betriebsmodus
? Updatef?hig durch Flash-Memory
? Programmierbar mit Motorola- und DCC-Digitalger?ten
? Vorbereitet f?r den Anschluss des LISSY-Sendemoduls 68 400
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Erik, wil je niet zo schreeuwen.