Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Bouwtekeningen in Modelspoormagazine?

Gestart door Rochevalien, 23 februari 2007, 19:34:06 PM

poco loco

citaat:
Geplaatst door janjozef

Volgens mij wordt het tijd dat de jongentjes hier groot worden, teken gewoon je eigen tekeningen en bouw daar op voort. In de kleuterklas tekent de juf voor, eens je 6 jaar bent en in het eerste studiejaar zit moet je het zelf doen. Jullie zijn al grote jongens. Stop met zeiken en doe het zelf. Anders volg je Voi-libre maar en werk op zijn frans.

Jan



Grote jongen,

Als 'je het zelf moet doen':
waarom lees je dan MSM?
waarom zit je dan op dit forum?
Vertrek jij bij je modelisme niet van een plan/bouwtekening?
De vraag die Gerrit stelt (en die ik volledig bijtreed) is om OOK de bouwtekeningen van de redactoren te mogen zien.
Dat geeft een helderder inzicht in het onderwerp en maakt dikwijls ellenlange beschrijvingen overbodig.
Niemand heeft het hier over klakkeloos nabouwen.

Groeten, luc.



Havoc

citaat:
Eigenlijk staan er nog niet veel afmetingen op die tekeningen, h?. Ze zijn natuurlijk wel op schaal afgedrukt (hopelijk zonder "aanpassingen" tijdens het DTP- en drukproces), maar de bouwer moet nog altijd met zijn meetlatje op de tekening gaan afpassen...


Inderdaad, en een 100% correcte kopie of afdruk heb ik nog maar zelfden gezien. Langs de andere kant is smalspoormateriaal in 1:1 ook niet of maatvast... Maar zover hoeft het ook niet te gaan een schets uit de losse hand met alle nodig maten erop is ook goed hoor. Een kwartiertje met de lat en passer op een vel papier en je hebt een nette versie. Maar dan moet je alle maten hebben.

citaat:
Het is de bedoeling met dit soort van tekeningen dat de kandidaat bouwer de tekening inscant en vergroot of verkleind naargelang de schaal waarin hij werkt.Het is immers ondoenbaar om elke tekening voor schaal N,Ho,O,I en IIm af te drukken.


Dan zouden ze beter een tekening maken met de 1:1 maten erop.

citaat:
Anderzijds: vooral zo'n 'exploded-view' zoals op de tweede scan is erg didactisch. Niet zo gemakkelijk om te tekenen, echter ...


Met coreldraw inderdaad niet evident. Eender welk 3D cad pakket doet dat automatisch voor jou met 1 druk op de knop. (en enkele dagen voorbereiding zodat alles netjes gaat waar je het wil [;)] )

Artikels zoals deze zou ik eens willen zien: http://www.mylargescale.com/articles/articles/ Aangepast voor MSM uiteraard, ofwel lopend over verschillende uitgaves of als special.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Havoc
Artikels zoals deze zou ik eens willen zien: http://www.mylargescale.com/articles/articles/ Aangepast voor MSM uiteraard, ofwel lopend over verschillende uitgaves of als special.
Niet voor beginners, zoiets ... [B)]
In de grotere schalen kan (moet) je net iets meer doen, natuurlijk. Toch heb ik zo'n halfuurtje likkebaardend wat van die artikels doorbladerd [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
Niet voor beginners, zoiets ...


Daar ligt het punt: beginners zouden eens moeten beginnen, dan zijn het geen beginners meer. Daarom dat die houten structuren en smalspoor ideaal voor beginners zijn. Het steekt niet op een tiende mm. En als je wagen wat afwijkt van het plan is dat ook geen ramp. Buiten het smalspoor van het duitse leger waren daar ook geen 2 wagens gelijk aan elkaar.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
Niet voor beginners, zoiets ...


Daar ligt het punt: beginners zouden eens moeten beginnen, dan zijn het geen beginners meer. Daarom dat die houten structuren en smalspoor ideaal voor beginners zijn. Het steekt niet op een tiende mm. En als je wagen wat afwijkt van het plan is dat ook geen ramp. Buiten het smalspoor van het duitse leger waren daar ook geen 2 wagens gelijk aan elkaar.


Dat zullen ze in Frankrijk ?n in Engeland niet zo graag horen !!!
Vergeet niet dat alle fabrikanten van smalspoormaterieel een catalogus aanboden waar ze hun produkten in voorstelden,alle fabrieken hadden hun vast gamma dat eventueel volgens de wensen van hun klanten werdt aangepast.Er werden dan ook  altijd eerst ontwerpen gemaakt,plannen getekend en zelfs prototypes gebouwd .
Op dit punt moesten ze niet onderdoen voor de produkties op normaal spoor.
Volgens mij zit jij teveel met het Amerikaans smalspoor in gedachten waar er inderdaad veel machines en wagons zelf in elkaar geknutseld werden .

Gerrit

Havoc

Toch niet Roche. Ik heb hier een uitgave van Mittelpuffer waar oude foto's instaan. Daar zijn dikwijls wagons te zien die net niet gelijk zijn. Een foto zijn bvb 2 wagons voor ski's te vervoeren met enkele kleine verschillen. Ook treinen met niets anders dan verschillende wagons, maar wel allemaal gesloten types. Heel vaak zie je ook aan de geschiedenis dat die wagons verkocht werden tussen maatschappijen, omgebouwd, aangepast, heropgebouwd na brand, een nieuw onderstel/kast kregen etc. Ook in duitsland, zwitserland, italie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

hobbyist

Ik ben ook een zelfbouwer. Om met een plan te beginnen in HO vertrek ik mezt het originele plan. Hiervan neem ik de maten over in 1/87 om zoveel mogelijk fouten weg te werken. Voor spoorgebouwen be, ik tenrade gegaan in Hasselt. Voor woonhuizen heb ik de plannen gevraagd bij de geburen( en gekregen ook). Maar als je, wat je vaak tegenkomt bij spoorgebouwen) ze verkleint naar 1/87 ze niet op een A4 krijgt en worden ze dan ook om die reden nog meer verkleint in tijdschrijften. OP dat moment zijn maten wel noodzakelijk. Maar ook worden soms ( spijtig genoeg ) niet alle gevels afgedrukt. Het ligt er aan of dde tekenaar ze volledig wil vrijgeven of niet.

tonycabus

Ik ga Gerrit nu geen ongelijk geven, en ik denk dat hij het -als ervaren bouwer- opneemt voor de beginners.
Voor rollend materieel is het erg belangrijk over maten te beschikken, maar eens we aan scenery beginnen ligt dat vaak h??l anders. Dan ga je je meestal moeten baseren op foto's en eventueel eigen metingen, maar vooral ga je het onderwerp in je eigen situatie moeten inpassen of -plannen. Dan heb ja aan originele maten vaak geen boodschap, daar je het gebouw naar eigen inzichten gaat 'opnieuw ontwerpen'. Dan is er maar ??n maatstaf meer: de beschikbare ruimte. Verder ligt het dan helemaal aan jou om het geheel esthetisch, met goede verhoudingen, tot zijn recht te laten komen. Ook d?t is modelbouw: je eigen visie van de dingen realiseren, in plaats van na-apen. En ook daarvoor zijn die artikels bedoeld: een leidraad, vooral voor de gebruikte technieken, niet meer, maar ook niet minder.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

hobbyist

Als je deze grootte bedoeldt maar dan met maten. Ik weet het niet gemakkelijk te vinden. Ik heb er veel tijd in gestoken en dit zijn niet de enigste tekeningen die ik maak voor me zelf
Het is wel niet de bedoeling om er misbruik van te maken.







poco loco

Knap Leon!
Zulke dingen zou ik meer willen zien.
Dat inspireert mij, zonder enige drang tot "na-apen".

Zelf heb ik, na ter plaatse uitgebreid te fotograferen met mijn zoon als maatstaf (die was toen exact 150cm groot), juist het ontvangstgebouw (met de dienstwoningen van stationchef en accijnsmeester) van ATHUS op 1/87 gezet. Op transparant mm-papier elke steen, elke daklei.

Moest ik de technische mogelijkheden hebben, dan werd dat hier zonder verpinken gepubliceerd. Ik zie het probleem niet (wat bedoelt Leon met "misbruik"?).

groeten, luc.

hobbyist

Het is m,n werkstuk. Je kunt ze kopieren en zonder toelating gebruiken voor een of ander tijdschrift en dat noem ik misbruik Nu, met zo,n tekening ben je er nog niet. Je moet het ook kunnen maken en dan kun je de vraag stellen, met welke materialen zoals pvc strips maar ook hoe kan ik het maken. Als je kijkt hoe de vensters zijn gemaakt, deze zijn doorlopend aan de voorzijde want anders ga je zwakke punten creeeren maar ook vaak geen rechte voorkant. en dan het glas. Dit is er niet in gelijmd maar in geschoven door gebruik te maken van u profielen. Het is niks anders dan transparantfolie en dus gemakkelijk buigbaar. Maar voor je zoiets kunt opsturen naar zo'n blad als modelspoormagazine moet je zelf ook foto's maken. Ik denk niet dat de meeste er twee zullen bouwen van ieder stuk. Je moet het ook zo zien, als eenmaal je baan af is je met bouwen ook stopt. Daarmee, denk ik dat er weinig tekeningen zullen binnenkomen op de redactie. tijd kost alles maar als je een bijdrage levert is het bijna vanzelfsprekend dat je niet op ??n maand een tekening hebt gemaakt met een bijbehorende reportage maar ik wil het best wel eens wagen voor modelspoormagazine.

Rochevalien

Ik heb alleen willen aantonen dat in MSM bij het ene artikel w?l afmetingen en soms zelfs tekeningen worden gepubliceerd en bij een andere artikels zoals bij de Bedford helemaal niets wordt vermeld.
In de Voie Libre (ja daar heb je hem weer!) daarentegen worden er ALTIJD tekeningen,scans,originele bouwplannen enz  gepubliceerd.De artikels worden daar ook steeds in een "nabouwers -vriendelijke" manier geschreven.Iets nabouwen dat in een tijdschrift staat is ook helemaal geen schande,bovendien ligt de lat in de Voie Libre nogal hoog [:D].[;)]

Gerrit

belair

Op mijn werk krijgen we regelmatig bouwaanvragen binnen om ze na te zien voor de brandveiligheid, dat doet de officier brandpreventie. Ik heb als ik wil ook inzage in deze plannen en misschien kan er wel ??n tussen zitten die te gebruiken is voor de modelspoorbaan.
Ik heb aan de cmdt gevraagd om eens te kijken voor de plannen van de oude Rijkswacht kazerne die nog altijd in onze gemeente staat maar nu gebruikt is voor kinderopvang e.d. . Dat zou een mooie zijn voor de baan.
Zo is het mogelijk om de juiste afmetingen te krijgen, of zelf met de meter op pad gaan.
mvg
Luc

hobbyist

Ik heb al eens met de meter in de hand onze oude tramremise opgemeten. in de lengte en de breedte gaat dat goed maar in de hoogte ?????????? . Dat is het de aantal lagen tellen en veel al klopt dat weer niet m.a.w. eiegenlijk een beetje onbegonnen werk. Maar je kan waarschijnlijk ook wel plannen opvragen over dergelijke gebouwen bij de gemeente of pastorij. Vaak zijn deze de eigenaar en verhuren zij de gebouwen.

vandomm

Als ik om materialen of afmetingen vraag wil dat nog niet zeggen
dat ik het ga na-apen , maar wel om evt. fouten of vergissingen te voorkomen . Er zijn wel meer reportages van gebouwen die heel duidelijk uitgelegd worden om evt. na te bouwen .

Wat ik me wel afvraag of een reortage over een baan , zoals in
bv. nr. 57 , 12 paginas lang moet zijn .
Cees .