Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

waarom is scenery zo duur?

Gestart door dancer, 21 februari 2007, 07:13:43 AM

argilla

hangt veel van je fantasie af. Ik bedoel neem nu bv ; het vlokmateriaal voor bomen. Kost in de handel veel geld. Wel als je nu naar bv het serreke in Ham gaat ( een tuincenter) daar vindt je een materiaal dat bloemschikkers (ters) gebruiken nml"oasis" in alle kleuren van de regenboog, van donkergroen tot hel en fel oranje. Wel maal dat gewoon in de koffiemolen, en je hebt hetzelfde produkt als foliage van bv Woodlands ( krak hetzelfde hoor, via USA modelspoorders vernomen).

Je kan een hobby zo duur maken als je beperktheid van je eigen fantasie toch ??
tenzij natuurlijk als.......... had ik tien miljoen wat zo ik dan doen , je geld opdoen.....
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dancer

cool..bedankt Gerolf..
Er zijn bepaalde aspecten aan de hobby die toffer zijn (de bergen/plannen/landschap en treintjes laten rijden o.a. en andere aspecten zijn minder tof (zelfbouw van huisjes, electronica)
Zeker in eht begin als men weinig ervaring heeft dan schrikt dat u af om zelf huisjes te bouwen...

Gerolf

Ik denk dat je laatste zin veel zegt. Laat je niet afschrikken, gewoon proberen ... en er uit leren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dancer

yea bedankt voor de moed Gerolf...
Ik heb op een andere site nog dingen gezien over zelfbouw van huisjes en dat zag er echt tof uit..eigenlijk leert men echt zoveel bij als men zelfbouw doet...en ik ga dat dan ook proberen...
Cheers!

vandomm

CiteerGeplaatst door janjozef

Sorry maar zelfs als de prijs niet duurder zou zijn als zelfbouw, dan nog zou ik het vertikken om van die afschuwelijk huizen van faller kibri of andere volmers op mijn baan te zetten. Als ik op een tentoonstelling rondloop vind ik het vreselijk om te zeggen dat alle huisjes die ge ziet ook op uw baan staan en visa versa, dat reduceerd voor mij de schoonheid van een baan met 1000%. Waarom vindt iedereen de clubbaan van het spoor "kappelleken op den bos" juist zo mooi, net omdat er niets gekocht huis op staat.
O ja zo goedkoop is zelfbouw ook niet, mispakt u daar niet aan.

Jan
Waarom zou zelfbouw mooier moeten zijn ? meer uniek ,meer origineler , meer werk ( hobby ) , Ja . Maar zijn de gebouwtjes van bv. Artitec niet gedetaileerder , hier kun je toch iets van jezelf inbrengen via de weathering en evt. aanvullingen .
Cees .

n/a

Hallo,
ga eens naar de dierenwinkel, tuincentrum of naar een agrarische zaak.
Daar hebben ze bijvoorbeeld voor 1 euro mooie zakken grind van goed voormaad liggen [8D]!
Veel succes...

janjozef

ja en dan sta je in utrecht op de beurs en heeft iedereen dat laatste nieuwe huis van artitec, nou toch gezellig jo;

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Ik deel je mening, Jan, maar je kan zo'n huisje natuurlijk ook gaan verbouwen.
We zijn hier "scratch-building"(=vanuit basismateriaal) tegenover "shake-the-box"(=bouwdoosje kleven) aan 't zetten, maar "kit-bashing"(=bouwdoosje veranderen) ligt daar nog tussenin.
Dit kan een mooie tussenoplossing zijn, maar dit is uiteraard niet zo goedkoop als scratch-built.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een mix van alle mogelijkheden. Sommige huizen/gebouwen komen uit een bouwdoos, die dan wel wat geschilderd en ge-weathered worden, andere zijn dan weer ontstaan via kit-bashing en weer andere zijn volledige zelfbouw, met soms een aantal onderdelen uit de "spare-box" of met setjes van Faller/Kibri enz. Je hoeft ook niet het grote Antwerpse frietkot (dat groot gebouw op het zuid met die omgekeerde puntzakjes erbovenop (gerechtshof) als eerstelings-model gebruiken. Begin met iets simpel en bouw zo je ervaring op. Al doende leert men (ik in elk geval wel)
Met vriendelijke groeten
Peter