Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Schaal H0 wisselstroom (3 rail)

Gestart door tonycabus, 26 januari 2005, 22:10:34 PM

3rail

Mijn loks reden op K rails van M.
Aangezien ik op dit rail systeem ben uit gekeken gaan ze straks rijden op zelfbouw rails van Peco.

Dit omdat de wissels slanker zijn en de rails op zich niet zo lomp.

Ook ik rij met meerdere merken, zoals Roco,Brawa,Marklin,Trix,Gutzold,Liliput,Hobby train,Kato en Micro metakit.

Aansturing gebeurd door een Ecos.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

peterzoetermeer

Na een herstart, 3 jaar geleden, begin dit jaar overnieuw begonnen met Märklin C-rails.
Die oude M-rails was in zeer slechte staat.
Hoewel ik nog steeds analoog kan rijden, over gegaan op digitaal met een Ecos 2.
Dat was even wennen.
Peter

PatrickP

Märklin C-rails digitaal met CS1R Central Station 1 Reloaded (dus Ecos).

Aansturing baan met Koploper.

Locomotieven en wagons van verschillende merken.

Patrick
Patrick

raf

Edward
kijk uit met laag profiel of je kunt al je wielen vervangen of afdraaien
op de HTC kan ik BV niet rijden met mijn loco omdat de flenzen de biels raken en dat blijft nie goed gaan

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

3rail

Hallo Raf.

Ik ga code 100 gebruiken van Peco, dat zal dus geen problemen gaan leveren.

Nog bedankt voor het vermelden. :D

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

raf

ha dan is er inderdaad geen probleem
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ramdani

c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

floere

Dit is a leen oude topic maar ik ben herstart met marklin  en m-spoor. Noem het nostalgie uit mijn jeugd!

Boemeltrein

Mijn treinen rijden op 3 kV gelijkspanning en op echte rails ;D

eve

Citaat van: Boemeltrein op 19 februari 2021, 20:10:34 PM
Mijn treinen rijden op 3 kV gelijkspanning en op echte rails ;D

Grote zolder ?

Erik.

Metpetergaathetbeter

zo stevig bouwen ze tegenwoordig niet meer  ;)

E49memling

#101
Citaat van: Boemeltrein op 19 februari 2021, 20:10:34 PM
Mijn treinen rijden op 3 kV gelijkspanning en op echte rails ;D
Gezien de woonplaats die je opgeeft:
Rijden ze in Zwitserland ergens op 3KV of rij je in Italië? ;)

On topic nu: Ik ga proberen de 2 systemen, Märklin en gelijkstroom te combineren. Ik zit nog in het analoge tijdperk, en ben een (her)beginner.

Locomotieven wisselen aan een soort omschakelbare sectie. Wisselstroomloc eraf, gelijkstroomloc er aan, en verder op ander systeem. Zoals in Quevy, Jeumond en Aachen Wordt/werd toegepast.
Met het gesleepte materieel met geïsoleerde assen is dit doenbaar. Met bovenleiding zou je ook gelijkstroomlocs op Märklin sporen kunnen laten rijden, voor zover je die voedt met gelijkstroom, omgekeerd is al moeilijker omdat de Märklin assen elektrisch niet gescheiden zijn en op gelijkstroom de rails kortsluiten. De Loc's van Märklin rijden perfect op gelijkspanning, ze hebben enkel een dubbele spoel voor de inductoren, één per rijrichting; het zijn eigenlijk gelijkstroommotoren. Het enige probleem is dan de richtingomschakeling die bij Märklin met een overspanningpuls gebeurt, en bij gelijkstroom door ompolen. Stof om over na te denken.