Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

VRT nieuws 19/02

Gestart door Havoc, 19 februari 2007, 21:32:28 PM

Peter

Ik vind dat een forum als dit van MSM zich ver van elke vorm van politiek, intolerantie enz. moet houden.
Want als we daar me beginnen is het einde zoek, want na de Duitsers komen dan waarsch. de Japanners, de KKK enz enz. aan de beurt.
Als iemand Duitse (of andere) miltaire voertuigen, vlaggen of fuguren op zijn baan wil zetten: hij doet maar. Ik ga me er niet druk om maken, net zo min als er iemand Moslim figuren van Preiser op zijn baan zet.
Met het verzwijgen of moraliseren van de geschiedenis verander je NIETS.
Daarom: het is onze hobby en het moet onze hobby blijven, zonder dwang of haat.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gert1

Tsjonge, wat een felle reacties. Ik constateer slechts dat men in Duitsland z?lf kritisch staat tegenover het recente verleden.

Inderdaad zijn veel Duitsers die volwassen waren ten tijde van WOII al dood (maar lang niet allemaal). Het stemt me juist hoopvol dat hun nageslacht kennelijk veel heeft geleerd van het verleden en van de fouten van hun ouders. Als men in Duitsland z?lf kritisch tegenover oorlogsspeelgoed staat, wie zijn wij Hollanders of Vlamingen dan om daar iets van te zeggen?

Begrijp me s.v.p. goed: als iemand zijn modelbaan vol wil zetten met tanks, vliegtuigen, militaire figuurtjes en de gebouwen wil volhangen met hakenkruis-vlaggen, dan mag hij dat van mij. Want wie ben ik om dat te verbieden? Ik hoop evenwel dat diegene het mij 'toestaat' van mening te zijn dat hij een zeer trieste figuur is...

Verder deel ik de mening dat politiek doorgaans niet zo veel met modeltreinen te maken heeft, maar in onderhavig geval dus even wel.

mvg,
Gert

wisselstromer

en denk maar
zonder de duitsers waren er niet zoveel modelspoorfabrikanten

[:)]
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

glamo

het zal niet aanslaan denk ik!de verzamelaars kopen een andere schaal(1/72 of 1/35).de echte liefhebbers maken bovendien liever zelf hun modellen.

kurt
 

railbusje

Hoe langer WO 2 voorbij is hoe heviger de gevoelens er rond worden blijkbaar. Tegenwoordig is er geen enkel groot merk van plastic modelbouw meer dat nog een swastika bij zijn vliegtuigkits doe. Tot zo'n tien jaar geleden had daar niemand een probleem mee.
Gelukkig zijn in de fabrikanten van toebehoren nog decal sheets te verkrijgen om een historisch correct model te bouwen.
Dezelfde politiek correcte onzin gebeurt nu ook al in Amerika waar er tegenwoordig geen decals van drank of sigarettenmerken meer bij bouwkits van racewagens zitten.

Greg

mij lijkt het eerder op een wanhoopspoging om als firma rechtop te blijven, we zien wel wat er van komt.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Havoc

citaat:
Hoe langer WO 2 voorbij is hoe heviger de gevoelens er rond worden blijkbaar. Tegenwoordig is er geen enkel groot merk van plastic modelbouw meer dat nog een swastika bij zijn vliegtuigkits doe. Tot zo'n tien jaar geleden had daar niemand een probleem mee.


Compleet kirrewiet eigenlijk. De geschiedenis is nu eenmaal wat ze is, al dat kop in het zand gedoe gaat daar niks aan veranderen.

Weet ge, we hebben duitse vrienden en die hebben reeds meermaal gevraagd of in Belgi? iedereen nog iets tegen de duitsers heeft omwille van de oorlog. Stel je voor, die mensen waren niet eens geboren toen! En het gevoel dat ze hebben is er een van aangekeken te worden daarom. Mij lijkt het alsof enkele groeperingen er een agenda van maken om dat gevoel zo lang mogelijk te laten spelen om er -op een of andere manier- winst uit te slaan.

Dat verklaart ook waarom hoe langer WOII voorbij is hoe erger de gevoelens. Omdat diegenen die die gevoelens oprakelen zelf nooit die oorlog meegemaakt hebben. Diegenen die zoiets wel meegemaakt hebben die spreken daar heel anders over.

Terug naar treinen...volgens mij gaat Marklin daar geen fortuinen mee verdienen. Enkel en alleen al omdat het een duits bedrijf is. Ze zouden beter enkele treinmodellen meer uitbrengen. Het is niet de eerste keer dat ze zoiets proberen. Ze hebben ooit een soort mecano gehad, raceauto's etc. Ik denk niet dat iemand Marklin daarom kent.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

DasBert33

Hopelijk hebben ze volgend jaar WO2 materiaal in hun gamma. Moderne tanks zeggen me maar weinig maar als ze een mooie trein met BR52 en tigertanks uitbrengen: Count me in!

Op dit moment is het behelpen met schuco tanks [:D].

Bert
 

wisselstromer

ik denk niet dat marklin met deze nieuwe reeks de mensen met intersse voor "den troep" wil bereiken
maar wel de treinliefhebbers met een pssie voor het leger

een sleep van zwaarlastwagons met allemaal tnks en jeeps op is eens iets anders als een container of ertstrein

en wat balien daar zegt
ik vind het niet echt reclame voor marklin (want hij is geen marklinfan) en ook niet voor zijn winkel
"het gaat waarschijnlijk niet verkopen"
dan gaat de doorsnee maan ook niet nar de winkel komen volgens mij
maar dat is mijn bescheiden mening

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

railbusje

Groot gelijk Havoc.
De Belgen en Nederlanders moeten trouwens niet zo'n grote bek opzetten tegen de Duisers. Over ons koloniaal verleden geven ze geen wekelijkse reportages op Canvas of daarvan liggen de boekenwinkels niet vol van. Nogtans hebben de Belgen tussen de 5 en 10 miljoen Congolezen uitgemoord en wat de Nederlanders in Indonesi? hebben uitgestoken is ook niet zo fraai.

Bundesbahnfreak

Het valt me ook steeds op dat over Duitsers negatief gedaan wordt, ik heb er 5 jaar geleefd,heb veel vriendelijke en behulpzame mensen tegen gekomen.  Heb tijdens de garantieperiode van de motorwagens 41 moeten werken met Fransen, dat was nog iets anders.  Maar ja Frankrijk is vakantieland nummer 1 in Belgi? en daar mag niets fout over gezegd worden h?.

Moesten we nog steeds kwaad zijn op iedereen die in de geschiedenis ons land bezet heeft, dan moeten we ook lastig zijn op Oostenrijkers,Fransen,Nederlanders en Spanjaarden.

Ik zeg altijd maar; uitschot zit overal

Groetjes

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door dampflok

de tanks van marklin worden zo goed dat het binnenkort gedaan is met minitanks van roco[:I]
denk ik
het zou nie de eerste keer zijn als ze failliet zijn (roco)



Zou je misschien graag hebben dat een fabrikant als Roco failliet gaat???  [:(!]
Das weeral iets minder in de kleine wereld van de modelbouw.

treindumping

Dan heb ik liever dat M?rklin failliet gaat dan Roco.  [:D]

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door treindumping

Dan heb ik liever dat M?rklin failliet gaat dan Roco.  [:D]



Ik ben wel een overtuigde gelijkstromer en sinds 25 jaar rocofan, maar Marklin wens ik niets toe hoor[:)]

Gerolf

Modelbouw is het nabouwen van een stukje realiteit uit de (recente) geschiedenis, dus is het normaal dat er ook politieke aspecten in je werk zitten. Het nabouwen heeft niets te maken met een waarde-oordeel rond de thema's:
Stel dat ik op een stadsplein een standbeeld van Godfried van Bouillon neerzet, wil dat niet zeggen dat ik de kruisvaarten een prachtig initiatief vind.

Ongezonde concurrentie tussen Marklin en Rocotanks? Daar geloof ik niet in. Ik denk dat ze mekaar kunnen aanvullen en het beschikbare gamma op die manier vergroten. Een Marklin-koper leert zo ook de Roco-produkten kennen en andersom.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw