Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Project: Wandelhof

Gestart door Gerrit W., 19 februari 2007, 20:43:55 PM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Gerrit W.

Ik denk niet dat een timer in de tunnel van toepassing zal zijn want dan ga ik, denk ik, het treintje altijd zien staan in de tunnel, en nieuwsgierige familieleden die zouden komen kijken zouden dan nogal snel doorhebben dat je het treintje ziet staan in de tunnel.
Je tunnel lang en donker genoeg, je trein kort genoeg en eventueel de "inkijk" nog wat afdekken met boompjes of gebouwen en niemand ziet iets.
citaat:
Vandaar dat ik het nevenlijntje langs het schaduwstation zou laten lopen. Of is dat geen goed idee?
Ik vrees dat je last gaat hebben met het uitstippelen van een trac? hiervoor (vooral door de hoogteverschillen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerrit W.

Ligt mijn nevenlijntje dan nog op de juiste plaats? Ik denk niet dat ik zo een kleine tunnel zo donker ga kunnen maken.[:I] In mijn schaduwstation op niveau +1 ga ik wel met een timerschakeling proberen werken, want anders gaat het wat te moeilijk worden denk ik.

Welke van mijn laatste stations is het beste?
Moet mijn nevenlijntje dan op de buitenkant van de baan beginnen, of de binnenkant?

Gerrit W.

Gerrit W.

Aandacht! Aandacht! Bij deze een nieuwe schets.



In deze schets zijn, de 2 stationsgebouwen te zien, wat natuur en een kasteel. Zou het kasteel beter in de andere hoek van de tafel passen of niet? Ik zou in mijn hoofdstation graag ergens een seinhuis zetten, maar nu vraag ik mij af waar. Iemand tips?
Ook het stratenplan is maar een idee dat me net te binnen schoot. De natuur zou ik wel op dezelfde plaats ongeveer willen behouden, maar nu zit ik nog in de problemen met de aankleding van de rest van de baan. Ik heb er geen flauw idee van hoe ik dat kan "vol krijgen".
Waar zou ik nog enkele huisjes kunnen zetten? Of zou ik enkel de natuur met het kasteel en de 2 stations laten zien op de baan?

Veel vragen en hopelijk snel een antwoord.

Gerrit W.

doomslu

Zo maar een kleine opmerking : waartoe dient dat grote 'ronde punt' links dat nergens toe leidt. Waarom niet gewoon de weg over de spoorlijn naar links doortrekken tot op de rand van de baan ? Heb je meteen een overweg er bij.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

gregory

Een overweg zal te gevaarlijk zijn voor de spelende kinderen in de wijk zeker?

Frank_N

citaat:
....graag ergens een seinhuis zetten....

Links onder dan en na het laatste wissel misschien??
Dat van die overweg lijkt me ook een goed plan!

In plaats van dat 2e station een goederenloods of houtzagerij of een ander industrieel iets plannen?
Het stukje weg ertussen krijgt dan gelijk meer functie [;)]

Groet van Frank
Groet van Frank

Havoc

Kasteel zou ik rechts houden, dan is er in die hoek ook wat "bebouwing".

Dat rond punt wegdoen en de weg door laten lopen naar de linkse rand van de baan geniet ook mijn voorkeur. Het seinhuis naast de overweg zetten en kan als overweg-wachters-woning dienen. Van alles in 1 keer opgelost.

Naar mate je meer scenery intekent krijg ik meer problemen met je nevenlijn. Zeg nu zelf, 2 stations die langs dezelfde weg liggen vlak tegenover elkaar. Zelfs als je er een houtzagerij van maakt, dan komt het nog raar over. Welke maatschappij gaat een tunnel maken (een van de duurste werken) voor een houtzagerij aan te sluiten die langs de andere kant van de straat ligt? Het enige wat ik zie om dat te "redden" is ofwel het station/zagerij de hoogte in brengen, ofwel er een smalspoorlijntje van maken dat naar je station gaat (maar dan geen aansluiting geeft). Volgens mij is er een oplossing, maar daar gaat over nagedacht moeten worden.

Ook je hoogteverschillen zijn niet te onderschatten. In je enkelsporig stuk ga je van 0 naar +1 in je schaduwstation, en terug van +1 naar 0 op het stuk na je brug en waar je de tunnel uitkomt! Ik denk dat die nu eens moeten bekeken worden om de haalbaarheid te checken.

En een modelbaan hoeft niet "vol" te staan!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerrit W.

@ doomslu: Dat ronde punt ligt er omdat mijn inspiratie tijdelijk weg was. Dus links  komt dan een overweg.

@ Havoc: Die hellingen die kunnen op die plaats komen. Ik zit dan met een maximum stijgingspercentage van 3%. Natuurlijk daar waar de brug staat boven het nevenlijntje, zal het nog altijd wat moeten stijgen. Ik geef toe dat ik het ook raar vind van dat station en houtzagerij of station zo dicht bij mekaar.

@ allen: Het grote probleem is dat ik totaal geen ervaring heb met het aankleden van een modelbaan. Ik heb al mijn modelspoormagazines al doorbladert op zoek naar idee?n, maar ik heb de neiging van toch alles veel te vol te zetten. Zou er soms iemand hier eens een schetsje kunnen posten met als voorbeeld hoe mijn modelbaan zou kunnen aangekleed worden?

Gerrit W.

EricVW

Alles uittekenen op milimeterpapier, op schaal 1/10
je zult versteld staan, met je spiraal neemt direct toch wat plaats in
Eric

Gerrit W.

@ Eric VW: Dit is al op 1:10 getekend. Welk spiraal bedoeld u?

Gerrit W.

Gerrit W.

Voila, ziehier mijn bijna definitieve schets.



Het seinhuis en de overweg staan erbij, ook heb ik definitief de knoop doorgehakt en komt er op het einde van mijn nevenlijntje een houtzagerij. Schuin onder het kasteel had ik nog een klein boerderijtje of iets dergelijks geplaatst. Tussen de houtzagerij en de weg zou ik een kleine rivier of beek willen pleggen. Om toch een scheiding te krijgen zodat men er niet meteen via een weg nartoe zou kunnen gaan.
En voor de rest veel bossen, enkele wandelwegen, en wandelaars uiteraard ook. [:)]
Zou iemand dit hier eens in een 3d tekening kunnen posten? Dan kan ik zo zien of het wel mooi is.

Gerrit W.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Gerrit W.
Zou iemand dit hier eens in een 3d tekening kunnen posten? Dan kan ik zo zien of het wel mooi is.
Dat is niet iets dat je eventjes een-twee-drie doet, hoor... (ik toch niet)

Anderzijds: ik denk dat je tot een mooi plan bent gekomen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Greg

Van baanplanne tekenen in 3D heb ik niet zoveel verstand, en ook het goede programma niet.
Maar je ban ziet er mij goed uit, mss alleen iets minder bomen/bossen (of wat stellen die kruisjes voor).
Dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Ieder ziet graag wat hij graag ziet[:D]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gerrit W.

@ allen: Wel, dan denk ik dat ik dit sporenplan ga houden. Ik hoop dat het tot een goed einde gaat kunnen gebracht worden. Al die kruisjes stellen bomen voor, maar dit zijn natuurlijk meer kruisjes dan dat er bomen zullen kunnen staan op mijn baan[:D]
Om een minder aantal bomen te krijgen ga ik hier en daar nog een wei voorzien me de nodige dieren op.
Ik had eigenlijk gedacht aan een 3d uit wintrack. Maar spijtig genoeg werkt dat niet op mijn pc. Als ik het installeer en daarna open zegt hij dat er tijdens het installeren een bestand verloren gegaan is, maar ik vind de naam van dat bestand niet.

Ben gisteren naar die winkel geweest voor mijn railsjabloon. Er zijn problemen met de leveringen van M?rklin naar het schijnt dus ik moet nog een dikke week wachten voor ik een definitief en nauwkeurig sporenplan kan tekenen.[:(]

Gerrit W.

gregory

Gerrit , doe zoals ik , tekenen in drail, zal wel in 2 keer moeten gaan , want je zit met beperking van 50 rails.
Daarna exporteren naar een paint bestand , en dan de twee samenvoegen.
Drail heeft de optie om je stukkenlijst te zien , dus hij telt de rails per railtype.
Groeten, gregory.