Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Project: Wandelhof

Gestart door Gerrit W., 19 februari 2007, 20:43:55 PM

Gerolf

Een railsjabloon heb je niet per s? nodig. Met een passer kom je ook al een eind.
Teken je baanplan op schaal 1/10 op een A4 (past prima in jouw geval: 275x145mm) en leg er eens een uitgeknipte R1 spoorradius op (720mm+wat ruimte voor de railbedding, dus zo'n 800mm doorsnede)

Als je oma het ermee eens is, kan een baan boven een logeerbed wel. Het is niet direkt het handigste, maar het is mogelijk. Ik hoop tenminste dat er geen schuin dak is in de buurt van je baan?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerrit W.

@ Gerolf: Daar heb ik vannacht ook nog aan gedacht, vanavond ga ik dat meteen eens proberen. Ik ga vanavond ook nog eens vragen aan mijn oma of mijn treinbaan terug op dat kamertje mag staan.
Een schuin dak is er gelukkig niet en het plafond is bijna 3m hoog.
Hoe zou u het aanpakken om een realistische treinbaan te maken op zo een kleine oppervlakte?

Gerrit W.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Gerrit W.
Hoe zou u het aanpakken om een realistische treinbaan te maken op zo een kleine oppervlakte?
Realistisch ... compromissen maken dus, zoals bij elke baan [;)]
- Scherpe bogen camoufleren (bebouwing, bebossing, tunnels, bruggen, ...)
- Een kort station, dus lokaalverkeer (misschien enkelsporige baan?)
- Als je lange rijtijden wil: al eens gedacht aan twee banen boven elkaar met een grote klimspiraal? Hoewel ... met dat logeerbed kan je het laagste niveau niet te laag maken, natuurlijk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerrit W.

Een kort station zou wel goed zijn, maar hoe kun je dat doen? [:I]
Ik heb 2 kleine stoomlocomotieven, waar de 4 of 5 wagons uit de startsets zouden aanhangen (kleine goederenwagons), en dan wou ik me nog 2 grote stoomlocomotieven aanschaffen voor reizigersvervoer, of toch minstens 1 die zou moeten dienen voor reizigersvervoer.
Om de scherpe bogen weg te werken heb ik voor een Ardense look gekozen, dat is iets dat al vast staat.
Als ik 2 banen boven mekaar zou bouwen dan vrees ik dat mijn oma er niet mee akkoord zal gaan en ik denk dat ik dan mijn treinbaan wel ga mogen vergeten.[:(]

't Is geen simpel probleem, ik hoop alleen dat er (een) oplossing(en) voor bestaan.

Gerrit W.

Gerolf

Dat korte station heb je al, hoor. Een perronlengte van 1 meter is niet veel, zelfs voor lokaalspoor.
Een dubbeldeksbaan is te lastig, dat begrijp ik. 't Was maar een ingeving.
De "ardennen"-look zou ik ook doen. Heuvelend (een reden voor je bruggen en tunnels), bosrijk (waarmee je ook scherpe bogen kan camoufleren), landelijk/lokaalspoor, ...

Je kan ook aan ??n zijde van je baan enkelsporig uit je station rijden. Als je voortgaat op mijn schets, zou ik dat aan de linkerzijde doen. Hierdoor win je wat perronlengte, en is de baan aan die kant niet te "zwaar", waardoor de scherpe boog wat minder opvalt.
Rechts zou ik een brug leggen vanaf de baanrand naar de hogergelegen lus. Een overweg in die boog geeft aansluiting op een "weekendzone" binnen de lus, tegen een heuvel die eventueel een stuk van je lus of je gehele achterste schaduwstation bedekt. Als je met een "hard-shell" je landschap opbouwt, is dat schaduwstation dan in noodgevallen langs onder bereikbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerrit W.

Zou u dat even in een schema kunnen zetten, want hier op 't werk kan ik het me niet zo goed voorstellen en ik zit het hier al een half uur te lezen en ik geraak er niet goed uit. [:I]
Voor die wissels, zou u dan slanke wissels nemen, om een denk ik realistischer beeld te krijgen, of de standaard korte wissels om plaats te winnen?
Het station schuin op de tafel leggen zou dat ook een optie zijn? Of zou ik dan teveel plaats verliezen?
En mijn schaduwstation aan de voorkant van de baan leggen, zou dat ook gaan? Of gaan mijn treinen dan langs de ene kant veel sneller terug in het station zijn dan aan de andere kant?
Ik ben maar "luidop" aan het denken nu. [:I]

Gerrit W.

Gerolf

Dat tekenen zal zeker niet voor direct zijn. Ik moet dadelijk weer (8 dagen) beginnen werken [xx(]
Meegebogen wissels gebruik je om plaats te sparen. Bij de echte spoorwegen worden die niet zo vaak gebruikt (ook voor hen te duur), en die zijn dus eigenlijk niet zo realistisch.
Een diagonaal station lijkt me niet direct haalbaar, daar zitten je keerlussen voor in de weg. Het zou trouwens ook niet zoveel ruimtewinst geven.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerrit W.

Die tekeningen zijn niet zo dringend hoor, ik zal dan wel nog wat rustig aanmodderen met mijn schetsen op mijn bureau. [:)]
Al bedankt om me terug moed te geven Gerolf![:D]

Vanavond ga ik nog wat schetsen, deze keer met een enkelsporig traject, en ga zo weinig mogelijk meegebogen wissels gebruiken op het zichtbare traject. Er zal hopelijk nog wel iets deftig uit de bus vallen. [;)]

Gerrit W.

Gerrit W.

En ik heb weer nog wat geschetst. En zie hier het resultaat! [:D]





De boogstralen zijn op 1:10 getekend en de kleinste heeft een straal van 360mm, de grootste 437,5mm straal. De sporen liggen overal ongeveer 70mm van mekaar dacht ik. Dus dit is ook ongeveer op schaal getekend.

Een klein stationnetje dus, links gaat het onder een heuvel en stijgt het naar ongeveer +12cm, rechts gaat het ook een tunnel in richting mijn schaduwstation op niveau -1.
rechts voor de "dubbelsporige tunnel" nog een aftakking naar een verder gelegen klein stationnetje voor werknemers van een klein bedrijfje of iets anders, daar ben ik nog niet echt uit.

Realistisch, niet realistisch qua landschappen en dergelijke?
Is het realiseerbaar, of net niet?
Iemand idee?n voor mijn station, want ik denk dat ik zo een station snel beu zal zijn.

Gerrit W.

Gerolf

Dit begint iets moois te worden, Gerrit!
In je station heb je redelijk wat "spanning": je kan het als eindstation gebruiken voor je dubbelsporig traject ?n als doorrijstation voor je enkelsporige deel. Dit gaat niet snel vervelen, hoor!
De wissels rechts in de boog zijn niet haalbaar: te weinig plaats, zelfs voor korte standaardwissels. Schuif ze op naar de achterkant van je baan of laat je nevenlijntje vertrekken vanuit het station onderaan.
Edit: tikfouten [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Als je het als "eindstation" voor een dubbelspoor en doorgang voor een enkelspoor traject wil gebruiken, dan kan je de wissel links misschien beter in je berg stoppen. Anders doet dat kleine stukje enkelspoor nogal vreemd aan.

Je zegt dat je in hoofdzake duits gaat rijden dacht ik. Dan rijd je rechts. Als nu een trein binnenkomt van het dubbelspoor gedeelte en die moet terug in die richting vertrekken (dit is het eindpunt voor het dubbelspoor) dan vertrekt die even op tegenspoor. Niet echt een ramp, gebeurt in het echt waarschijnlijk wel ergens. Maar je kan de loc niet omrijden. Tenzij je even tot in je tunnel rechts rijdt en van de wissels daar gebruik maakt.

Het zou beter gaan -denk ik- als je de 2 wissels in het dubbelspoor langs de rechterkant andersom legt. Dan komt je trein binnen op het tegenspoor, de loc kan omrijden en de trein kan wachten op het uitgaande spoor voor te vertrekken.

Als je echter links gaat rijden naar belgisch model moet je die wissels ook andersom leggen trouwens.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Greg

Ziet er weeral wat beter uit, ik zou zeggen schets nog maar wat voort, want elke keer dat je met iets nieuw afkomt is het steeds beter.
Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat dit geen goed onwerp is, verre van.
Wat Gerolf en Havoc zeiden zijn wel enkele dingen waar je best eens over denkt [:)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gerrit W.

Olala, ik had gisteren nog moeten komen kijken op reacties, maar ik had het te druk met schetsen. [:D]
Zie hier het resultaat van mijn avondje schetsen:



Is deze schets dan beter dan de vorige? Het station is veranderd omdat ik dacht dat het niet zo mooi was, maar aan de reacties te zien is het tot mijn grote verbazing nog een goed station?! [:D]
Het schaduwstation is wel hetzelfde gebleven.

@ Havoc: Ja inderdaad naar Duits voorbeeld op een Ardens uitziend baantje. Die wissels  rechts ga ik op mijn volgende, hopelijk betere schets anders om leggen, die fout heb ik nu ook ontdekt. Had ik trouwens nog niet door. [:I]

@ Gerolf: Als ik met 3 sporen naast mekaar in een tunnel verdwijn, is dat dan nog wel realistisch in een tijdperk 3 baantje? Zou ik dat nevenlijntje dan laten meelopen met het dubbelspoor naar het schaduwstation, om dan uiteindelijk op ongeveer dezelfde plaats terug uit de tunnel te komen, om zo een heel lange reisweg te cre?ren voor de loc die op dat lijntje zal moeten rijden?

Bedankt voor de positieve reacties en het goede advies allemaal, dit is wat ik in deze harde tijden van schetsen nodig heb! [:)]

Gerrit W.

Gerolf

Het wordt beter en beter, Gerrit.
Over je nevenlijntje:
- Het station zou ik toch ietsje langer maken (de rechtse inrijwissel wat opschuiven) om tot drie korte wagentjes te kunnen gebruiken via je omloopspoor.
- Vermits je waarschijnlijk maar ??n treintje je nevenlijn zal laten berijden, kan je gerust een timer installeren in het stukje tunnel. Dat is even effici?nt om langere reistijden na te bootsen dan een lang spoor dat je ergens moet tussenwringen.
- Als je het omloopspoor in je eindstationnetje gebruikt, moet je ook kunnen omlopen in je hoofdstation (zonder je "hoofdlijn" te storen). Een derde spoor in je hoofdstation wordt dan noodzakelijk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerrit W.

Ik heb gisteren nog een plan getekend, ik weet niet of het een beter is of niet...



De boogstraal op het enkelspoor en ook de bocht voor het nevenstation hebben een straal van 515mm, R3 volgens M?rklin.
Al de rest R1 of R2, de 2 kleinste dus.
Nu zit ik enkel nog met het probleem voor mijn schaduwstation en mijn nevenlijntje.

@ Gerolf: Ja inderdaad, 1 treintje op het nevenlijntje. [:)]
Ik denk niet dat een timer in de tunnel van toepassing zal zijn want dan ga ik, denk ik, het treintje altijd zien staan in de tunnel, en nieuwsgierige familieleden die zouden komen kijken zouden dan nogal snel doorhebben dat je het treintje ziet staan in de tunnel. Vandaar dat ik het nevenlijntje langs het schaduwstation zou laten lopen. Of is dat geen goed idee?

En nu ga ik wachten op reacties voor ik nog een schets maak! [:D]

Gerrit W.