Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Project: Wandelhof

Gestart door Gerrit W., 19 februari 2007, 20:43:55 PM

Gerrit W.

@ Gerolf: Dat vind ik een goed idee, maar ga ik dan niet teveel ruimte verliezen op mijn baan?

@ ModelspoorfaN: Daar heb ik ook al eens aan gedacht, maar het probleem is dan dat er ergens anders op de baan ook een trein moet stilstaan. Met 4 treinen op deze kleine oppervlakte is net iets te druk. 3 zou eigenlijk het maximum zijn, maarja, ik wil altijd iets meer h?. [;)]
Ook bedankt voor die 2 draadjes! [;)]

@ Marklinhobaan: Ik zou graag wat minder sporen zien op het "grondvlak" want echt realistisch komt het niet over als je de treinen de rechtse keerlus ziet nemen. Ze zijn nog maar net het station uit of ze komen al terug aan..

Gerrit W.

Gerrit W.

En hier nog een schets. Nu met de tunnels en brug al aangeduidt. Ik heb er ook meegebogen wissels in getekend, zou dat niet beter zijn?



Heb vandaag ook gemaild met een handelaar voor een railsjabloon, die man wist me te zeggen dat hij er toevallig 1 binnen had. Dus ik na het werk naar die winkel, wist die man ineens van niets meer. [:(]
Nu heeft hij dat moeten bestellen en binnen ongeveer 10 dagen heeft hij dat dan.. Pff en ik wou dit weekend mijn eerste schets een uittekenen. Als er iemand toevallig zin heeft om iets voor mij te schetsen? [:I][;)][:I]
Zodanig dat ik nog meer idee?n kan opdoen. [8D]

Is het aan te raden van op kleine afmetingen met op niveau 1 een brug of weet ik veel, op niveau 0 een station, dorp of natuur ofzo, op niveau -1 een schaduwstation en op niveau -2 ook?
Maar waarschijnlijk ga ik dan in de knoei raken met de klimspiralen zeker?

Gerrit W.

Gerrit W.

Greg

citaat:
Geplaatst door Gerrit W.

En hier nog een schets. Nu met de tunnels en brug al aangeduidt. Ik heb er ook meegebogen wissels in getekend, zou dat niet beter zijn?



Heb vandaag ook gemaild met een handelaar voor een railsjabloon, die man wist me te zeggen dat hij er toevallig 1 binnen had. Dus ik na het werk naar die winkel, wist die man ineens van niets meer. [:(]
Nu heeft hij dat moeten bestellen en binnen ongeveer 10 dagen heeft hij dat dan.. Pff en ik wou dit weekend mijn eerste schets een uittekenen. Als er iemand toevallig zin heeft om iets voor mij te schetsen? [:I][;)][:I]
Zodanig dat ik nog meer idee?n kan opdoen. [8D]

Is het aan te raden van op kleine afmetingen met op niveau 1 een brug of weet ik veel, op niveau 0 een station, dorp of natuur ofzo, op niveau -1 een schaduwstation en op niveau -2 ook?
Maar waarschijnlijk ga ik dan in de knoei raken met de klimspiralen zeker?

Gerrit W.

Gerrit W.



Ziet er weer al wat beter uit zo. Een schauwstation zou idd handig kunnen zijn maar ik denk dat je dan nog wat aan je baanplan zal mogen sleutelen om de hellingen te kunnen integreren.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerrit W.

@ Gerolf:  Al bedankt voor het idee en de moeite die je er wilt insteken! Voor de wissels in het station had ik ook al zoiets gedacht, maar ik zou ze toch liever iets meer in de buurt van het station zien liggen.

Ik denk dat ik maar eens terug aan het schetsen ga en ik ga ook eens proberen om mijn station schuin op de tafel te leggen, misschien dat ik dan nog wat ruimte win, of in het slechtste geval verlies..

Let's sleutel een beetje! [8D]

Good fight, good night!

Gerrit W.

Gerolf

Het station is zeker voor verbetering vatbaar. Het ging me in de eerste plaats om je keerlussen- en schaduwstationprobleem. De "oversteekwisssels" aan je stationsingangen kan je vereenvoudigen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerrit W.

Nu heb ik enkele dagen schetsen zitten maken, en ik ga, het volgens mij het beste, eens even posten.
Het gaat om 4 niveau's, +1; 0; -1; en -2.







Na die dagen schetsen is mijn inspiratie even volledig op. Dus als iemand nog iets zou weten voor mijn sporenplan, laat het maar weten.[:I]

Als ook iemand deze schetsen in Wintrack ofzo zou kunnen zetten dan zou ik al heel blij zijn. Wintrack en andere programma's lopen vast op mijn pc.  [:(]

Gerrit W.

Gerolf

Mooi getekend, maar niet haalbaar, vrees ik. Je klimspiralen hebben een v??l te kleine boogstraal. Je helling wordt daardoor veel te steil. Een loc met 2-3 wagentjes geraakt daar misschien nog (vlot) op, maar langere treinen zijn uitgesloten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerrit W.

Wel, de kleinste boogstraal is 360mm, de 2e die ik zou proberen gebruiken is 437,5mm en de 3e, de grootste boogstraal zou 515mm zijn. Of het haalbaar is of niet kan ik me nu nog niet goed voorstellen.. [:(][:I]
Ik denk dat ik nog een paar dagen zal moeten wachten op zo een railsjabloon...

Gerolf, zou u nog even iets kunnen tekenen?[:I]
De treinen zouden wel h??l lang onderweg moeten zijn, en aangezien ik alleen aan mijn treintafel kan langs de kant van het station denk ik dat dat verdekt inhaalspoor niet gaat goedkomen..[:I][:(]
Of wel?

Gerrit W.


Gerolf

360mm straal geeft een cirkelomtrek van ongeveer 2 meter, je hoogteverschil moet zo'n 10cm zijn, dus je hebt bij een klimspiraal met die diameter een helling van bijna 5%. Er wordt maximaal 2,5% aanbevolen ...

Kan je alleen langs voren aan je baan, zelfs niet langszij? Dan heb je een bijkomend probleem. 60cm vanaf de rand is "comfortabel" bereikbaar. Bij een diepte van 140cm kan je bij de achterste 80cm niet vlot bij, en heb je minstens ??n werkopening nodig. In het schetsje dat ik maakte kan je die echter wel maken (in de beide keerlussen).
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerrit W.

Nee totaal niet, want het zou op een kleine kamer moeten bij mijn grootmoeder.. Onder mijn treintafel stond vroeger altijd een logeerbed dus..
De tafel was wel sterk genoeg om er op te zitten, als ik me een beetje over de tafel boog dan had ik enkel een 40cm die ik niet kon bereiken..
Moet ik dan mijn plannen opbergen? Of ergens een grotere ruimte zoeken?
Op mijn kamer thuis is ook geen optie want mijn moeder is er serieus tegen... [:(]
Nu zakt de moed mij in m'n schoenen.. [:(] Of hoe zegt men dat..


Gerrit W.

Gerolf

Ik vermoed dat het logeerbed er niet meer staat, en je dus langs onder aan je baan kan. Een open-raam-methode en werkopeningen en het kan w?l, hoor.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

guy holbrecht

Gerrit,

De moed niet laten zakken. Een goed plan, daar kan je soms maanden liggen op broeden. En dan nog, bij het realiseren ervan worden wellicht nog vele aanpassingen uitgevoerd.
Ik kan Gerolf alleen maar bijtreden wat betreft de spiralen en de bogen. Deze zijn vrij klein en wellicht niet realiseerbaar. Indien wel, veroorzaken ze in de toekomst wellicht heel wat problemen tijdens het rijden. Het is misschien geen slecht idee om op dit forum de afmetingen van betreffende kamer weer te geven, met daarbij de oppervlakte die maximum kan ingenomen worden door je modelbaan. Misschien zijn er nog andere mogelijke oplossingen, die je momenteel over het hoofd ziet.
Alvast niet opgeven en teken er maar op los. Persoonlijk ben ik zo'n 25 jaar bezig, tientallen schetsen en plannen getekend, doch maar twee tot op vandaag uitgevoerd, eentje thuis en eentje op de club. De rest was goed voor de prullenmand

Groeten,
Guy

ps. zoon of neef van Tony?

Gerolf

Om de moed er toch in te houden:



Mijn schetsje, voorzien van werkopeningen, wat meer visueel voorgesteld.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerrit W.

@ Gerolf: Tot mijn grote spijt moet ik u vertellen dat het bed er nog wel degelijk staat en zal blijven staan, een logee zou dus onder de treintafel moeten slapen. [:(] Zoals je schets laat zien is dat de maximale ruimte die benut kan worden, aan de voorzijde heb ik nog een loopruimte van maximum 55cm en dat is al vrij nipt. De andere kant, staat een kast van ongeveer 3m lang en nog een klein bureautje. Deze mogen en kunnen niet meer verplaatst worden. Aan de linkerkant van de schets is de deur, de rechterkant de voorgevel van het huis.

@ Guy Holbrecht: Dat de spiralen wat klein getekend zijn weet ik, het zijn enkel schetsen, ik moet nog tot ongeveer 5 maart wachten vooraleer ik een railsjabloon heb om iets deftig uit te tekenen.
Ik hoop dan ook dat iemand me een andere oplossing kan laten inzien want ik zie het nu even niet zo rooskleurig in, maar de tekening van Gerolf heeft me toch weer wat moed gegeven.
Over welke Tony spreken we die ik en u zouden kennen?[:D]

Gerrit W.