Onderhoud van loks

Gestart door Peter, 18 februari 2007, 20:43:28 PM

Peter

Wat mij regelmatig opvalt, is dat het blijkbaar moeilijk wordt om H0 loks onderhouds-vriendelijk te maken. Buiten de twee groten in Duitsland, M?rklin/Trix en Fleischmann, doen vele anderen hun best om het de verbruiker zo moeilijk mogelijk te maken. Dat gaat van bufferbalken eraf schroeven om de kap te kunnen spreiden, tandenstokers tot echt hopeloze gevallen zoals de Roco br-64.
Waarom kunnen andere merken niet zoals de twee groten, met een of twee centrale schroeven werken? Want laat ons eerlijk zijn die mooie en (soms) dure loks moeten ook een keer gesmeerd worden nietwaar, en de meesten onder ons hebben slechts 2 handen (als je pech hebt 2 linkse). De meer ervarene onder ons (waar ik mezelf bijreken) weten wel overal raad op, maar de anderen....moeten er mee naar de winkel en krijgen dan dikwijls te horen: we zullen hem opsturen naar de verdeler/fabriek.
Daarom, laten we maar wat druk uitoefenen en vragen om meer onderhouds-vriendelijke modellen. Dat het kan bewijzen de twee groten.
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Of wij ook invloed gaan hebben op Roco, betwijfel ik. Maar ik vind je opmerking terecht. De bemerking mag zeker doorgegeven worden aan Treinshop Olaerts, LSM, en allen die nog zouden volgen. (Vitrains, Hobbytrade, Jocadis,....

doomslu

Goeie opmerking, Peter. Wat is er mis met een paar schroefjes ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

citaat:
Wat is er mis met een paar schroefjes ?


Ze kosten meer dan een klikverbinding in productie. Dat de klant ermee moet sukkelen is voor zijn portemonee. En dat is niet alleen bij treinen hoor!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Dat zal inderdaad de reden zijn.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Hehe, M?rklin is weer de beste op dat gebied. [}:)][:D]
Kuch, hmm, stout van mij. [:D][:p]

Neen, ik heb dit ook al gemerkt. Bij mijn reeks 77 van Mehano zitten ook gewoon vijsjes om los te schroeven. Je moet alleen eerst 2 plaatjes eraf prullen, vijsjes losdraaien en de kap kan er zo af. Bij mijn reeks 51 weet ik het niet, nog nooit geprobeerd.
Ik wil gerust ? 5 meer betalen voor een vijsje hoor. Liever dat dan dat ik een loc van om en bij de ? 200 moet openprullen met de grootste voorzichtigheid om dan uiteindelijk toch nog met afgebroken lipjes ofzo te zitten.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Greg

De 51 is ook vrij eenvoudig.
Gewoon eerst de bufferbalken afvijzen en dan de kap afklikken.
Maar het zou ook bij de 51 veel eenvoudiger kunnen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

JoVer

Kan het ook niet te maken hebben met het zo realistisch mogelijk maken van een model? Als je de bufferbalken er niet wil af prullen moeten ze vast aan de kast gegoten worden en dan moet de realiteit soms wat aangepast worden. Wat dan weer reacties meebrengt van...  die bufferbalken konden wel wat realistischer. Wat niet wegneemt dat het niet steeds eenvoudig is om je loc te openen. Daar nben ik het zeker mee eens.

Greg

de bufferbalken kunnen ook apart op de loc gevezen worden, zonder dat het een echte functie heeft om de kap te openen.
Maar dan wordt het teveel geldverspilling voor de fabrikanten.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG