Prijs goochelen.

Gestart door ysbeer, 18 februari 2007, 17:16:02 PM

ysbeer


Wellicht weet ik niet het onderste uit de kan,maar het schijnt zo te zijn dat (in ieder geval ROCO)zijn klanten (de winkels)verplicht de richtprijzen van ROCO in hun prijslijsten op te nemen.
Maar nu komt het,de winkelier mag tegen elke prijs verkopen,
Zelfs duurder dan de richtprijs.

Heel slim gevonden.
Want opa hupper de pub,die niets van treinen weet,vraagt in de winkel niet verder en betaald de prijs uit de prijslijst.
Slimmere of meer terzake kopers vragen wel en krijgen zonder meer 15% korting.
Kleine winkels,ver van de stad,laten de prijslijsten van hun concurent zien en zeggen"wij zijn nog 2% goedkoper dan die grote daar"

Ja heel slim gevonden,tenminste voor 1 a 2 jaar.
Dan heeft iedereen het door en is het weer voorbij.

Overigens heeft Roco zijn prijzen behoorlijk naar beneden bij gesteld.

wim ysbeer

Havoc

Voor zover ik weet is dit in Belg?e niet toegestaan. Een fabrikant mag de winkelier geen prijs opleggen. Dat de winkelier tegen elke prijs mag verkopen is altijd zo geweest. Behalve verkoop met verlies, daar zijn specifieke richtlijnen voor.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Fabrikanten hebben het recht een "aan te raden verkoopsprijs" in hun folders te zetten.
Faller, Fleischmann enz. doen dit al jaren in Duitsland als UVP oftewel "Unverbindliche preis-empfehlung" Dit is trouwens toegelaten volgens de EEG wetgeving. Het wordt aan de winkeliers overgelaten aan welke prijs zij willen verkopen, behalve zoals Havoc zegt, Niet met verlies.
Trouwens bij een groot aantal firma's staan de UVP prijzen niet enkel in een, bij de kataloog bijliggende lijst, maar staan ook nog eens op hun website, tot grote ergernis van een aantal winkels (hier in Belgie)
Een voorbeeldje:
Vorige week wou ik hier in een gekende winkel in Antw. een bouwdoos kopen van Faller:
Ref: 131293 prijs in Antwerpen: 24,95 euro
     Duitse prijslijst Faller: 14,99 euro
Pr.in winkel Aachen (gisteren): 12.99 euro
Dank zij de prijslijsten, de website, kan je vergelijken en kopen waar je wil (bij de goedkoopste)
Met vriendelijke groeten
Peter

treinliefde

Wat die prijsbepalingen betreft, mag het wel als:
de fabrikant dezelfde prijsvoorwaarden hanteert in ALLE EU landen.  Zij zullen wel zeggen van niet maar toch is dit Europees zo.

Wat niet mag is: dat een importeur verplichte prijzen oplegd, zoals nu Mehano doet, want dit is een scheeftrekking van de Markt Europees gezien.  Dit zal opgelost worden via serieuze dwangsommen per dag zolang ze dit willen aanhouden.  
Het is gewoon wachten tot de eerste klacht komt.
Dit omdat in andere landen er zo serieuze verschillen komen omdat ??n of meerdere importeurs dit doen.

Dit zal stilaan de regel worden ook bij de andere merken onder druk van de winkels die een grotere winst willen verwerven, en omdat er zijn die veel lagere prijzen hebben. (U allen wel gekend)

Ze willen door dit systeem dat de andere (duurdere winkels) meer kunnen verkopen en verdienen.

Maak gewoon afspraken met je handelaar waar je nu koopt en die zal je wel lagere prijzen geven bij hem zelf zodat ze het niet weten.
Bij die andere heb je reeds altijd teveel betaald, en die worden nu beschermd.

Dus als het zover komt, stuur allemaal een brief naar Test Aankoop en laat het systeem in de pers verschijnen, gewoon omdat het niet eerlijk is.

Wij zullen wel andere controles bij hen uitvoeren en het hen moeilijk maken (mijn beroep).

treinliefde

citaat:
Geplaatst door Peter

Fabrikanten hebben het recht een "aan te raden verkoopsprijs" in hun folders te zetten.
Faller, Fleischmann enz. doen dit al jaren in Duitsland als UVP oftewel "Unverbindliche preis-empfehlung" Dit is trouwens toegelaten volgens de EEG wetgeving. Het wordt aan de winkeliers overgelaten aan welke prijs zij willen verkopen, behalve zoals Havoc zegt, Niet met verlies.
Trouwens bij een groot aantal firma's staan de UVP prijzen niet enkel in een, bij de kataloog bijliggende lijst, maar staan ook nog eens op hun website, tot grote ergernis van een aantal winkels (hier in Belgie)
Een voorbeeldje:
Vorige week wou ik hier in een gekende winkel in Antw. een bouwdoos kopen van Faller:
Ref: 131293 prijs in Antwerpen: 24,95 euro
     Duitse prijslijst Faller: 14,99 euro
Pr.in winkel Aachen (gisteren): 12.99 euro
Dank zij de prijslijsten, de website, kan je vergelijken en kopen waar je wil (bij de goedkoopste)



Fabrikanten hebben het recht een "aan te raden verkoopsprijs" in hun folders te zetten.
Faller, Fleischmann enz. doen dit al jaren in Duitsland als UVP oftewel "Unverbindliche preis-empfehlung" Dit is trouwens toegelaten volgens de EEG wetgeving. Het wordt aan de winkeliers overgelaten aan welke prijs zij willen verkopen, behalve zoals Havoc zegt, Niet met verlies.
Trouwens bij een groot aantal firma's staan de UVP prijzen niet enkel in een, bij de kataloog bijliggende lijst, maar staan ook nog eens op hun website, tot grote ergernis van een aantal winkels (hier in Belgie)

Peter, je kan dit al zijn bij sommige winkels of op hun websites,

Er zijn er maar 2 of 3 die de Duitse prijzen geven of bij hun nieuwigheden zetten, voor Faller, Piko enz.

Degenen waarbij de prijzen op de folder van deze merken staat hanteren de Duitse prijs (goedkoper) en daar waar ze de folder van Faller en Piko gebruiken ZONDER de aangegeven prijs daar kan je het al raden en heb je geen zicht op de prijs.

Als we slim zijn blijf je bij degene die je de goede prijs altijd hebben gegeven en verander je niet omdat ze plots overal gelijke prijzen gaan zetten.

Ik ga het deze week al eens uitzoeken op mijn ministerie in Brussel wat kan en wat niet kan.

Havoc

citaat:
Fabrikanten hebben het recht een "aan te raden verkoopsprijs" in hun folders te zetten.


In de folders van de fabrikant mag de fabrikant doen wat hij wil. Maar hij mag niet de winkelier verplichten wat die in zijn folder/website moet zetten. Dit is wat volgens Ysbeer Roco de winkeliers oplegt. Als Roco een catalogus uitgeeft en daar zijn "aanbevolen verkoopsprijs" inzet, dan doen ze maar. Als de winkelier daar een andere prijslijst -de zijne- wil aan toevoegen, dan doet hij dat ook. En daar kan Roco niets aan doen.

Nu weten we allemaal wel dat Roco aan de winkelier kan zeggen "en je doet dat of je ben volgend jaar geen erkende verdeler meer". Maar hoe wettelijk dat is is iets anders. Ze zullen dat wel niet op papier zetten. Trouwens, Microsoft doet dat al jaren, is ervoor veroordeeld en doet het nog steeds...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

treinliefde

Toch heeft het er eentje op papier gezet, bij een controle 2 weken geleden heeft de winkelier het ons zelf laten zien.

Er staat zelfs bij dat gepaste maatregelen worden genomen als ze zich niet aan die verkoopsprijzen houden.

We hebben er een copy van meegenomen.

De winkelier verklaarde ons dat als ze zich er niet aan houden ze zeer laat zullen beleverd worden zodat de anderen dat product 2 maand vlugger hebben.
Zo spelen de fabrikanten en importeurs het dan uit.

En het is niet alleen Roco,  ook LS, Mehano, Vitrains doen het reeds en M?rklin is dit ook van plan.

Peter

Treinliefde,
Ik verander niet van winkelier. Mijn aankopen gebeuren voor 99 % bij dezelfde winkel (H?nerbein in Aachen-Dtsl.) Dit is mijn recht en het is geen smokkelen, want ik betaal BTW in het land van aankoop.
Voor de overige % koop ik hier in Belgie, en dat zijn dan kleinere dingen waarvan het de moeite niet loont te wachten, of het te laten opsturen. Ter informatie: ik ben reeds meer dan 40 jaar klant bij H?nerbein en heb er nog steeds geen spijt van. Goede prijzen, vakkennis en goed service zijn voor mij zeer belangrijk, en op een paar winkels hier in Belgie uitgezonderd, zijn de meesten doosjes verkopers, die geen flauw benul hebben van modelbouw.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Daar zit nu juist de knoop,roco zal niemand verplichten om te verkopen tegen de advies prijs,want dat mag niet.
Maar over het noemen van prijzen staat niets in de wet
Dus verplicht men,op slimme manier,de winkel alleen advies prijzen op papier te zetten.
Met wat hij zijn klanten werkelijk laat betalen mag,en zal,men zich niet bemoeien.
Heel slim gevonden.
Alleen wij weten dat nu dus ook,op gelet wat je betaald.
10 a 15 procent onder de advies prijs lijkt heel normaal.

wim ysbeer

tonycabus

Bedoeling is w?l dat de handelaars die niet zo'n grote omzet hebben niet verplicht worden om ook 'onder de prijs' te moeten verkopen, op straffe van te blijven zitten met voorraad. Bedoeling is, als je handel drijft, dat je uit de kosten komt en zo mogelijk er nog wat aan overhoudt ook. Dat is het beoogde doel van genoemde merken. Zoniet spelen ze al hun verdelers kwijt. Maar ga dat maar eens aan die 'Europeanen' verkopen....
Gelobby, gelobby en nog eens gelobby, en wie is de pineut?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

T03

Beste allen,

over prijzen hebben we hebben het al is gehad en het is een echte kwaal voor de kleindere winkeliers.Ik heb mij ingelicht over een Fleischmann locomotief type 17, nieuw van November 2006 als ik me niet vergis, gelijkstroom analoog, 3 winkels geraadpleegd in Belgi?, 1 in Duitsland. Laagste prijs in Belgi? gevonden.
Tussen de laagste en de hoogste prijs is er een verschil van +/-60 euro, is tock niks. Ja wat doe je dan, 60 euro duurder betalen en bij je gewoonlijke winkelier kopen of minder betalen en bevoorbeeld door 40euro bij te leggen het laatste Piko model kopen (analoog/gelijk).
Ik ben geen wilde weldoener en mijn keuze is (spijtig genoeg) vlug gemaakt.Triestige situatie die prijzen, "that's life" het is nu eenmaal zo in vele sectors vandaag, prijzenoorlog, moedelspoor ontsnapt niet aan de regel.
Spoorse groeten
Marc
"I have a train riding in my brain"