Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

schema voor digitaal schaduw station gezocht.

Gestart door Kees-Jan, 11 februari 2007, 20:08:12 PM

INFO

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door INFO

Gerolf, dat is zelfs nog teveel.
ik had gewoon de prijs van Tams opgeteld, hoor. Dat was geen eigen schatting [;)]



En ik had het hier over:
citaat:
Wat je nodig hebt zijn enkele bezetmelders, wat logica-IC's (of een microcontroller) en enkele relais.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

citaat:
Geplaatst door INFO

Gerolf, dat is zelfs nog teveel.
Bezetmelders, diodes, relais. geschatte kosten per spoor 5,-- tot 8,-- euro.




Kijk dat klint beter.
kunnen we hier samen een keer van gedachte over wisselen?
Diodes? ik las in een boek van Zimo dat je met 4 diodes bijv. ook een trein kan laten stoppen voor een rood sein.



De basis hiervan heb je in je eigen tekening in je openings vraag al aangegeven. Meer hoeft het niet te zijn. Decoder laten remmen is kan per merk type verschillend zijn.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

Kees-Jan



dit moet het zijn volgens mij, eenvoudig en manueel te bedienen door de bezette baanvakken met een drukknop van stroom te voorzien. bij het uitrijden van het baanvak (opstelspoor zet de vertrekkende trein het wissel weer om zodat het weer onbezet is. Het by-pass spoor is voor de veiligheid (bij een vol schaduwstation).

Kan ik de wissels het beste bedienen met een reed contact (dus onder alle lok's een magneetje plakken) of via de eerder getoonde "bezet"melder?

Gerolf

Reed-contacten kan je niet gebruiken om er rechtstreeks wisselspoelen mee aan te sturen. De stromen zijn te groot, de schakelaars zullen snel inbranden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Reed-contacten kan je niet gebruiken om er rechtstreeks wisselspoelen mee aan te sturen. De stromen zijn te groot, de schakelaars zullen snel inbranden.



dank u voor de tip. dan zal ik er wel een extra relais tussen bouwen.

Frank_N

Hallo Rees-Cees,

In de productdatabase van Marklin / Trix vond ik een reedcontact wat volgens de specs 2 Amp zou kunnen schakelen [8D]. Het gaat om art nr: 7555. De prijs echter daar word je denk ik niet vrolijk van [:(]. Misschien is het dan toch voordeliger om een kleiner reedcontact met een relais erachter te gebruiken, wat dan weer het voordeel biedt dat je de beschikking hebt over meerdere schakelcontacten.
Groetjes Frank
Groet van Frank