Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Stations-naamborden

Gestart door Peter, 26 januari 2005, 15:11:40 PM

Peter

Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen stations-naamborden te maken in schaal H0.
Ik zoek zowel het formaat dat op de meeste stationsgebouwen bevestigt was, als het formaat dat op de perrons staat.
Ik weet dat Jocadis jaren geleden zo'n blanco naamborden had voor op de perrons, doch helaas.....niet meer te krijgen.
Het type bord dat ik zoek is het blauwe bord met dunnen witte rand en witte letters.
De naam van mijn station is "Sauvegarde" --- een kompromis (zoals alles in het leven) een frans-klinkende naam voor een vlaams station op lijn 52 Antwerpen-Boom-Sauvegarde-Puurs
Alle hulp word dankbaar aanvaard.
Peter :I:I:)
Met vriendelijke groeten
Peter

Thommy

als het op het soort gebouw moet gelijk het kibri stationnetje, dan kan ik U helpen

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

loco

Peter,
Is het niet mogelijk om het naambord met een inkjetprinter af te drukken op wit papier. Dit kleef je daarna op een strookje plasticard. Je moet dan wel in word of in een tekenprogrmma witte letters op een blauwe achtergrond printen. Ik zou zoiets doen met Photoshop. Is het zo simpel of zie ik iets over het hoofd?
Loco

_______________________
www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

Dieter

Weet er toevallig iemand de standaardmaat van zo'n naambord? Of zijn deze niet allemaal hetzelfde van grote?

Mvg Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

bartie

De lengte van de borden is geen standaard maat en hangt van de lengte van de plaatsnaam af. De hoogte van de borden op perrons is wel hetzelfde dacht ik. Dit week-einde moet ik met de trein weg,ik zal mijne meter is meenemen en zal de maten dan doorspelen.
Het bord zelf moet vrij eenvoudig in plastikard of messing te maken zijn en met de PC (ik gebruik coreldraw en autocad) is dat blauw met witte letters rap gemaakt. Ik heb voor mijn stationsbord waar ook het logo in moest komen een foldertje gezocht van de nmbs waar het witte B-logo op een blauwe achtergrond op stond. Dat gescand,uitgesneden op coreldraw, rechthoek getekend,met de kleurpincet het blauw (van het foldertje)geselekteerd,de rechthoek met die kleur gevuld en dan de witte letters ingetikt en het B-logo erin gezet.

Groetjes Bart.

Peter

Hallo Allemaal,

Loco, het is inderdaad iets ingewikkelder. Het bord heeft namelijk ook een dunne witte bies die op een paar centimeter (in het echt) van der rand loopt. Ik weet ook het lettertype niet en ben ik ook niet bepaald een expert in het gebruik van Photoshop, Word of Corel draw.
Thommy, het is onder andere ook voor op dat stationsgebouw van Kibri, dat ik met de set van Paul Bellon verbeterd heb. De maten voor die borden zijn 30 x 5 mm.
Maxim, waarschijnlijk zal het voor die perrons-naamborden nog het eenvoudigste zijn om met mijn dig.fototoestel foto's van die borden te maken en die dan af te drukken.
Peter [:)][:D][:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

Dieter

ah ik dacht dat die borden een standaardmaat hadden. De lichtbakjes niet, die zijn net groot genoeg voor de naam.
Want in station Mol waren het vroeger grote blauwe borden en nu met de vernieuwing kleine lichtbakjes. En vroeger had ik ook al eens gezien dat een stationnaambord uit 2 grote borden bestond.

Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

loco

Peter,
Heb je misschien toevallig een goede foto van het naambord. Ik weet het, het oude station bestaat niet meer en het nieuwe is zo'n modern perron dat enkel dienst doet als opstapplaats. Maar als het ook in de huidige uitvoering mag zijn en je hebt een goede foto (recht op recht of bijna) dan wil ik wel proberen het naambord te maken. maar dan heb je wel de huidige uitvoering.
loco

rgp

Dag,

Die naamborden hebben standaardmaten behalve voor de lengte: Mol is niet Zichem-Zussen-Bolder.

Die maten zijn, dacht ik opgegeven in de Revalor 2000 van de NMBS.

Ik kijk morgen.

Roland

Peter

Hallo allemaal,
mijn hartelijke dank aan D-loc die mij een afdruk-klaar attachment bezorgde via E-mail. Het verkleinen naar de juiste maat is dan inderdaad "a piece of cake" zoals ze in England zeggen.
Ook dank aan Thomas (Mr.Singa) voor de informatie en het aanbod om het gebouw nog beter (juister) te maken.
Tot wederdienst bereid.
Groeten
Peter [:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Dag

Afmetingen van een naambord voor op een perron.

Alle afmetingen in mm.

Dikte: 250
Hoogte: 250
Lengte: 770,1370,2080 of 2680.

Dikte van de buizen waaraan het naambord bevestigd is: 76.1

Hoogte onderkant naambord boven perron: 2250

Roland

martintje

Hallo Allen

Ik heb de vraag van een klant gekregen of ik Belgische perronborden kon maken.
Geen probleem zei ik, tot ik merkte dat het lettertype toch wat afwijkend is, en ik het niet heb helaas.
Hele forum afgezocht, maar niet skunnen vinden.
Aangeizen dit oude draadje het dichts in de buurt komt, stel ik de vraag maar in dit draardje:
Weet iemand de naam van dit lettertype, en hoe ik er aan kan komen ??
Of is dit een beschermd lettertype ??

Alvast ebdankt voor de moeite

Mvg
Marty
Mvg Marty

rixke rail

Ik heb de mijne gewoon in Arial gemaakt ...



... het trekt er toch redelijk op, of niet ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

martintje

hallo Eric

Bedankt voor je foto, maar ik ben echt op zoek naar een bepaald lettertype
Ik heb onderstaande foto als voorbeeld, maar ik vraag me nu af of het een standaard lettertype is voor de NMBS.
Sterker nog ga me nu afvragen of ht uberhaupt wel op een perron staat [:)]
Weet iemand de naam of heeft het op zijn pc, ik ben er enorm mee geholp[en in ieder geval


Mvg Marty

loebaske

Een beetje late reactie, maar zijn jullie problemen opgelost, anders maak ik daar werk van[;)] heb 450 lettertypes op men peecee, kan dan jullie gewenste stations naam afprinten en kleven op een zelklevende pvc paatje in schaal HO...volgens de normen van Roland heeft opgegeven.