Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Inventaris maken

Gestart door Ludwig, 08 februari 2007, 20:57:39 PM

Ludwig

Na enkele jaren kopen van allerhande materieel is de tijd aangebroken om dit alles in een database onder te brengen .
Het liefst zou ik zelf een database willen maken waar ik buiten alle mogelijke informatie over het model ook een foto kan toevoegen.
Heeft er iemand van jullie een idee welk program ik best kan gebruiken en misschien wat tips welke informatie belangrijk is om bijgehouden te worden in een database .
LUDWIG
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

tufken

Als je met duits overweg kan hebben wij hier CD Modellbahnsammlung pro, dat kost 16,00 ?
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Tom

Je zou ook gewoon een exel bestandje kunnen maken.
Tom

Gerolf

Ooit hebben we daar nog een draadje over gehad. Het ging toen ook over het in schema brengen van loconderhoud en dergelijke. Zoekfunctie?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dancer

ik ben al een tijdje geleden begonnen met een lisjt te maken.. in excell, en noteer er o.a. op wat de nieuwprijs is en de 2dehandsprijs en de staat van het materiaal..
Aangezien ik ook HAG materiaal heb print ik ook info af van de HAG modellen die ik heb..Dan is er meer info plus een axtra foto op papier..handig indien je de info ( bouwjaar, model, ...) wil weten over je loc......(zeker voor 2de hadns locs kan er soms niet geneog info bij de loc zitten)
Met een inventaris kan men de waarde schatten en ook beter het budget beheren....

janjozef

Ook bij mij is het een Exel bestand maar ook de plaats waar hij gekocht is staat vermeld in het een winkel is. Prijzen evenwel niet aangezien die iets te veel varieren en ik toch niets verkoop.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

factageklerk

Ik heb gewoon een inventaris gemaakt met Word op diskette ,ook voor mijn wagons en huisjes. voor mijn locomotieven doe ik het als volgt ;
-naam,reeks/type nummer van het soort van locomotief
-vermelding of het een sonderserie is of certificaat heeft
-artikelnr. en chassisnr. dat laatste is heel belangrijk
-aankoopprijs van de loc (waarde)
-decoderadres (ook belangrijk ik vergeet dat soms al wel eens)
-revisiegeschiedenis waar in vermeld sta wanneer ik de loc nog onderhoud heb gegeven of hij in reparatie was bij de handelaar. Wat juist het defect was en een kenteken waaraan ik kan zien dat de loc teruggekomen is van een reparatie door de handelaar
voor mij is dit een goed systeem maar er zijn waarschijnlijk nog betere[^]
 

modelbaanHO

Ik heb een klein programmaatje geschreven in MS-Access
Alles wat ik koop voor de hobby kan ik daar in kwijt:
- merk / catalogusnummer
- type (vb. stoomlok, goederenwagon, maar ook scenery, auto, ...)
- omschrijving (vb. HLD62 geel met groene streep)
- voornaamste kenmerken zoals: spoorwegmaatschappij, tijdperk, lok of wagonnummer, kleurstelling, type koppeling, functionele lichten, functionele stroomafnemers...
- foto
- mogelijkheid tot toevoegen van commentaar
- gegevens van de aankoop: datum, winkel, prijs
Op die manier kan ik een kleine catalogus uitprinten van wat ik heb en niet heb en dat is handig wanneer ik in een winkel sta of op een beurs en twijfel of ik een bepaald model wel of niet heb. Ik weet redelijk goed welke locomotieven ik heb, maar wagons en vooral autootjes ed. dat weet ik niet altijd... Ik ben ook al meer dan dertig jaar bezig met de hobby en ik kan niet al mijn aankopen blijven onthouden.
Het programma werkt niet echt foutloos, ik zit er nog altijd aan te prutsen om er meer dingen mee te kunnen doen (o.a. het bijhouden van treinsamenstellingen op basis van het materiaal dat ik heb, het bijhouden en opstellen van wenslijstjes met prioriteiten etc.)

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Dit is de link met de vorige discussie hierrond:

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2118

Daar werd ICollect genoemd, maar had men het evengoed over Excel en zo ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jean

Ook ik hou de meeste gegevens bij in diverse excel bestandjes.
Vastleggen (en back-uppen) van documentatie kan een hoop zoekwerk achteraf voorkomen. [;)]
O.a.
-decoder instellingen locs
-kostenoverzicht locs
-ombouwbouwwerk locs  
-technische opbouw van de baan

Groet,
Jean

Ludwig

Bedankt voor de reacties.
Ik heb nu genoeg idee?n wat een dergelijk databank moet inhouden .
Waarschijnlijk ga ik tewerk met Excel of Access.
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Johnnytrein

En wat is er mis met het programma icollectrains van E.Spierenburg om dit te doen?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Ludwig

Johnny ik heb icollectrains aangekocht en moet zeggen dat ik na 10 dagen werken met dit program er heel tevreden over ben.
Dit was nu juist het programma waar ik op zoek naar was.
Groeten
ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

EricVW

Ik heb ook een onderhoudboek aangelegd
waar alles wor d genoteerd, zoals smeren, slepers vervangen
antislipbandjes ,binnen voor grote herstelling enz
Eric