Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

reeks 59

Gestart door railman56, 05 februari 2007, 21:36:36 PM

Bundesbahnfreak

Een vraagje, kun je de LED's voor de koplampen zo kopen (en zo ja welke?) of heb je er werk aan, ik zoek er voor een DB lok BR 184 van Lima die ik een face-lift aan t geven ben

Groeten

Rudy

Anarchy

Wanneer komt die nieuwe 59'er van M?trix uit?

MARKLINRIJDER

citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak

Een vraagje, kun je de LED's voor de koplampen zo kopen (en zo ja welke?) of heb je er werk aan, ik zoek er voor een DB lok BR 184 van Lima die ik een face-lift aan t geven ben

Groeten

Rudy


Rudy,

Hier kan je zulke ledjes bestellen:
http://www.brelec.be/catalog/product_reviews_info.php?products_id=33&reviews_id=4

Groetjes,

David

railman56

@ bundesbahnfreak: daar heb ik mijn ledjes inderdaad besteld (enkel nog een beetje moeten afschuren voor de reeks 59 om ze passend te maken)
bedankt voor de informatie betreffende de leidingen maar voor een leek als ik is dit nog niet volledig duidelijk [?]
er hangen zoveel leidigen [:(]
heb je soms geen foto ter verduidelijking?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

railman56

gelieve mij te verbeteren indien er iets niet juist is:



kabel dubbeltractie = grote stekkerdoos
onderste leidingen in tweevoud = leidingen met witte en gele ventielen
versnellingsleiding en toerental = paarse koppeling + iets dikkere leiding
stoomleiding = duidelijk zichtbaar (dikke slurf)

zijn deze leidingen tussen beide locomotieven (in HO) in de winkel te verkrijgen of zal dit zelfbouw worden?

marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Bundesbahnfreak

Hallo

Is bijna juist,

De luchtleidingen zijn gemerkt met kleuren en er is verschil in diktes,

Zwart, remleiding (automatische rem) wordt gebruikt om wagons te remmen.

Wit, voedingsleiding, tot 9 bar wordt afgetakt van compressor op lok en dient om luchtvoeding te geven aan pneumatische kringen van wagons, (deuren, WC, ophanging enz).

Geel, rechtstreekse rem, hiermee wordt alleen de lok geremd, is van belang bij dubbeltractie.
Bij remming remt de bestuurder eerst met de automatische rem (zwart) trekt dan zijn rechtstreekse tegen en lost zijn automatische, zo komen de remmen in de wagons los en staat het konvooi germed door de loc(s).  Als hij dan moet vertrekken staan de wagons al los en moet hij alleen de rem van de loc(s) lossen (tijdswinst)

Paars, versnelling dieselmotor, alleen bij HLD 51+59.

De kabel dubbeltractie en de slurf van de stoomverwarming was juist.

PS de volgorde van de luchtleiding kan verschillen van loctype.

Groeten

Rudy


Bundesbahnfreak

Vergeten te antwoorden,

Bij Roco zijn deze stukken bijgelverd bij de locs, meestal te veel.  Ik bewaar deze voor modellen die ze niet hebben.  De luchtleidingen zijn internationaal gestandardiseerd dus kun je ze plaatsen op een loc naar keuze.

Dubbeltrekkrachtkabels zijn een andere zaak, maar zelfbouw behoort tot de mogelijkheden.
Wellicht weet iemand anderes wel een alternatief

Groeten


Rudy

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak
Paars, versnelling dieselmotor, alleen bij HLD 51+59.
Kan je dit uitleggen?
Zowel "versnelling" als "enkel bij 51+59"?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak
Paars, versnelling dieselmotor, alleen bij HLD 51+59.
Kan je dit uitleggen?
Zowel "versnelling" als "enkel bij 51+59"?



Bij de HLD 51+59 wordt het toerental van de dieselmotor pneumatisch geregeld (toerental stijgt als luchtdruk stijgt) Daarom werd een extra luchtleiding (de versnellingsleiding) gebruikt om in dubbeltractie te kunnen rijden.  Dit systeem is typisch voor locs met een Westinghouse-transmissie (51+59)

Bij de EMD-transmissie (types 52-53-54-55 en 62) wordt het toerental electrisch gecomandeerd en hebben de locs geen extra luchtleiding.
De toerentalregeling van de motor wordt via de kabel dubbeltrekkracht gestuurd.
Op de bufferbalk van een EMD loc (bv 62) hangen volgende leidingen
-automatische rem (zwart)
-voedingsleiding (wit)
-rechtstreekse rem (geel)
-kabel en stopcontact dubbeltractie of trek-duw (rood)

Groeten

Rudy


doomslu

Terwijl we toch bezig zijn, kunnen hier misschien nog wat foto's geplaatst worden waarbij die leidingen en hun kleurtjes duidelijk te zien zijn. Lijkt me wel interessant, want op de meeste modellocs zijn die leidingen zwart.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Bundesbahnfreak

@ Doomslu, Luc, het zijn alleen de koppen en de kranen die gekleurd zijn, de slangen zelf zijn zwart.
Ik denk dat ik met vergist heb in de kleur van de rechtstreeks rem en versnellingsleiding.  Ik ga dit nog eens nakijken.
Ik hou jullie op de hoogte

Groeten

Rudy

doomslu

citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak

@ Doomslu, Luc, het zijn alleen de koppen en de kranen die gekleurd zijn, de slangen zelf zijn zwart.
Ik denk dat ik met vergist heb in de kleur van de rechtstreeks rem en versnellingsleiding.  Ik ga dit nog eens nakijken.
Ik hou jullie op de hoogte

Groeten

Rudy

Dat had ik wel begrepen hoor, Rudy. Maar hier en daar een klein puntje verf kunnen het geheel waarschijnlijk wel verfraaien. Het zijn soms de details die het hem doen.
Natuurlijk zijn die dingen heel dikwijls ook zo vuil dat je de kleurtjes niet meer ziet...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Bundesbahnfreak

[/quote]Dat had ik wel begrepen hoor, Rudy. Maar hier en daar een klein puntje verf kunnen het geheel waarschijnlijk wel verfraaien. Het zijn soms de details die het hem doen.
Natuurlijk zijn die dingen heel dikwijls ook zo vuil dat je de kleurtjes niet meer ziet...
[/quote]

Hallo Luc,

Het zijn id de details die het maken.
Tijdens grote onderhouden (jaarlijks) worden deze koppelstukken en kranen opnieuw geverd.

Groeten

Rudy


the_gold

Ik heb hier nog een filmke van die 59 in actie enkele meters voor mij.
Als iemand hem hier wil plaatsen dan mag die altijd zijn e mail ofzo sturen zodat ik dat filmke kan geven. Zelf krijg ik hem niet online

railman56

bedankt rudy voor de uitleg, daar kan ik al veel mee doen
ik heb jammer genoeg nog maar 1 setje van roco liggen, dus te weinig
waarschijnlijk ga het zelfbouw worden (garen, rubbersnoer of misschien een eindje visdraad?)
in elk geval iets soepel en dun (ongeveer 0.5 mm)
foto's van gekoppelde dubbeltractie (tussen beide loc's) zijn nog altijd zeer welkom
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn