Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

thalysken's sporenplan

Gestart door thalysken, 02 februari 2007, 12:30:47 PM

thalysken

#30

Oei, daar had ik nog niet aan gedacht.[B)] Nu lukt dat ook niet zo goed en daarom kruip ik dan op m'n tafel maar echt handig is dat niet. De kans is groot dat ik hem zo'n 30cm van de muur kan zetten en zo dik ben ik niet dus het zal wel lukken.[:o)]

Bedankt voor de goede reacties al,
Thijs

Nonkelronnie

#31
Het eerste wat me te binnen schoot bij het zien van je nieuwe plan was, "ai das rechtlijnig". Je volgt de buitenrand van je plank bijna constant evenwijdig.

Heb in mijn 1e plannen ook de fout gemaakt om zo lineair en symmetrisch te werken.
Een beetje baan-geslinger doet je plan er meteen een stuk natuurlijker uitzien.

thalysken

#32
Beste nonkelronnie,

Ik begrijp zeer goed wat je bedoeld maar met c-rails is dit zeer moeilijk te doen en je moet er ook rekening mee houden dat ik in tijdperk V werk. Verdere comentaar hier rond mag zeker. Ik kan er tegen.

Alvast bedankt,
Thijs

Gerolf

#33
Ik moet "nonkeltje" hierin toch bijtreden, hoor. Ik begrijp trouwens je tijdperk-V-argument hierin niet goed.
Voor mij is tijdperk V een dubbelsporige hoofdlijn met daarop lange (blok-)treinen. Dat zie ik niet op je plan.

Kan je met C-rails alleen horizontaal en vertikaal tekenen? Indien je op ??n (of beide) onderste baandelen de lus zou omkeren - een niet-gelijkvloerse kruising dus - ziet je ontwerp er meteen anders uit.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

thalysken

#34
Beste Gerolf,

Ik begrijp een klein beetje wat je bedoeld maar het meeste niet. Kun jij er anders een baanplan van maken met jou programma voor ontwerpen te maken. Dan zie ik wat je bedoeld.

Alvast bedankt,
Thijs

Greg

#35
Ik ben ook van de mening van Gerolf en nonkelronnie.
Ik heb dezelfde "fouten" gemaakt bij mijn (vele) vorige banen.
Al doende leert men.
Het baanplan dat er binnen dit en een week zal komen wordt hopelijk een sterke verbetering voor mij.
Maar waarschijnlijk zal ik opnieuw vele fout(jes) opmerken.
Al doende leert men.
P.S. Heb je toevallig dat boekje van M?rklin niet dat bij de meeste startsetten zit. Van start met c-rail ofzo?
Daar staan enkele baanplannen in, mss kan je (als je het hebt) daar eens in kijken voor wat nieuwe idee?n.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gerolf

#36
Zoiets bedoel ik:



Een dubbelsporige hoofdlijn, station centraal op je tussenverbinding. Het achterste deel kan je uitbouwen als verdekt schaduwstation achter een achtergrondplaat, in dat geval gaan de rails ernaar toe onder je hoofdstation door.
Je kan er ook een paradebaan van maken, dan zou ik ze met bruggen over de stationssporen laten kruisen.
Aansluitingen voor goederen en zo kunnen in ??n of beide keerlussen.

Toegegeven, de schets is wat te symmetrisch, maar het is maar om een idee duidelijk te maken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

trickl

#37
Ik kan alleen maar de mening van Gerolf bijtreden wat betreft de niet-gelijkvloerse kruising.

Ik was ook begonnen met een gelijkaardig sprorenplan, maar toen alles er lag voelde het nogal steriel aan.
Ik heb een stuk opnieuw getekend, dat nu met een brug over de andere sporen gaat. Dit ziet er al veel beter uit en geeft veel meet dynamiek aan het geheel.

Groetjes,
PP

thalysken

#38
Beste modelspoorvrienden,

Hier een nieuw plannetje die ik gemaakt heb. Vanaf waar de rails stoppen zakken ze naar een onderstaande verdieping. Ik heb dus toch gekozen om twee verdiepingen te maken. Je denkt waarschijnlijk waarom al die plaats aan de rechter kant . Dit is bedoeld om huisjes en gebouwen enz... te plaatsen . De rest van het sporenplan speelt eigenlijk niet echt een rol want dat zie je niet. Graag terug meningen over het nieuwe plan.

Hier het plan :




Alvast bedankt,
Thijs

Gerolf

#39
Links ga je een probleem hebben met de helling: het spoor kan nooit snel genoeg onder dat rangeergedeelte duiken. De aftakking een stuk vroeger maken, zou ik denken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

#40
Die 3 linkse kopsporen wegdoen, De langste is maar 1 en een half sppor lang, dat zal op niets trekken.
Wil niet te veel sporen leggen op je beperkte ruimt.
Probeer je station met je rangeersporen bij elkaar te houden zodat je je treinnen langer zichtbaar kan laten rijden.
Tip: kijk eens in MSM 35, ik ga later ook Dinant als voorbeeld gebruiken, een klein station met veel mogelijkheden.
Tom

Frank_N

#41
citaat:
...De aftakking een stuk vroeger maken, zou ik denken...

Thijs,  dan kun je gelijk de kopsporen langer maken [;)]

Frank
Groet van Frank

Kedeng Kedeng

#42
Thijs toen ik jij baanplan zag dacht ik meteen: Wow das rap gemaakt,
je hebt zelfs nog niet de tijd genomen om is je kijken hoe WinTrack werkt.

Ik ben al een jaar bezig met mijn plan & ik ben er nog niet content over,
Dus neem uw tijd om een plan te maken & nie het eerste beste plan hier tonen.

Wat ik niet snap is dat bij je eerste kleine baan volledig vol stond & bij deze groter baan nog nie de helft,
Je zal veel huisjes moeten kopen om daar een stad van te maken.

thalysken

#43
Klein vraagje : Zou het nog mooi zijn als ik ook nog aan de rechter kant wat kopsporen zou leggen en zou het ook nog realistich blijven . Als er nog andere ide?n zijn om de rechter zijde aan te vullen dan geef je ze maar moest dit voorstel niet kunnen.

Alvast bedankt,
Thijs

Tom

#44
Er mag nog altijd wat scenery opstaan. [:o)]
Je baan ligt sneller vol met sporen dan je denkt, en als je dan nog een thema in scenery wilt maken...
Tom