Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Wattenbach

Gestart door Ferdinand, 30 januari 2007, 00:16:46 AM

Ferdinand

Hallo Greg, zo te horen ( lezen ) klopt het schaduwstation nu[:D]

Hoe ga ik mijn Baan besturen hier een opsomming,

Te rijden Schaal: - N-spoor
Railstype       : - Peco code 55
Wisseldecoders  : - Viessman 5293 ( zelfbouw )
Terugmeldmodule : - BMD16_SD ( zelfbouw )
Decoders        : - DCC
Ontkoppelen     : - De Repa-ontkoppelaar van Uhlenbrock http://www.uhlenbrock.de/3/4/3/I2948FB4-001.htm!ArcEntryInfo=0007.2.I2948FB4&NewServerName=DAVID-IHS
Keerlus         : - funkyrail keerlusmodule
Bovenleiding    : - Ben nog niet aan uit welke ik moet kiezen  
Besturing       : - Koploper en Intellibox
Periode         : - III en IV
Senerey         : - Groot station, rangeerterrein met Lokdepot, Mooie paradebanen ( dubbelspoors hoofdtraject ), op lange gedeelte Bergen en  nog ergens een                             bergstation, linkerbeen industrietje
Materiaal       : - Duits, Zwitsers en Oostenrijks (favoriet BD 113 met liefst 8 ruituigen )

Het zal een project worden van geschat een 8 jaartjes[:o)], maar eerst moet de aannemer nog de opbouw op de aanbouw zetten van 6 mtr x 3 mtr, en dat zal rond juli gebeuren ( moet mijn baantje ergens kwijt kunnen ) en denk dat ik zo wel een leuk oppervlakte heb voor en N-spoor baan, ga maand maart beginnen met het test ovaaltje om zo koploper nog beter te leren kennen en zo de meeste situatie's die ik op mijn baan tegenkom uit te proberen

Ik hoop dat je zo iets meer weet

groetjes Ferdinand

Greg

Veel succes met je baan he[;)]
Voor schaal N is dit een redelijk gigantische oppervlakte, je zal je niet snel vervelen [:D][:D]
Ik heb niet zoveel extra ruimte en werk met schaal H0, en een echt ruimtegebrek heb ik ook niet [:D]
Dus het wordt een zeer groot, en mooi project. Zoveel is duidelijk [:)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Ferdinand

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Over je schaduwstation:
Als je aan ??n zijde je wissels andersom legt, zijn je opstelsporen telkens even lang.
Ik begrijp het nut van een apart omloopspoor niet. Je kan toch "omlopen" via elk niet-bezet spoor van je schaduwstation?

Over je depot:
Het tweede vind ik het mooist
Gebouwen: kijk eens bij de Amerikaanse fabrikanten, de Walthers catalogus kan helpen (ook online)



Hallo Gerolf wat je opmerkt daar heb je helemaal gelijk in, echter de kleinste spoor is groter dan mijn langste trein deze is rond de 1.35 mtr
Kleinste spoor nog even nagerekend en is rond de 1,50 mtr

Vriendelijke groet ferdinand

Gerolf

Heb je de lengte van die langste opstelsporen niet nodig? Dan zou ik het hele schaduwstation inkorten, of er zelfs twee achter mekaar aanleggen in elke richting.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ferdinand

Zo de aannemer is langs geweest en we zijn weer een stap dichterbij

PRoject van de opbouw start rond mei / juni zoals het er nu uit ziet

Waar komt de opbouw waar mijn baan moet verrijzen

zie volgende links

zijkant
http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/aanbouwzijkant.jpg

bovenkant
http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/aanbouwvanafboven.jp

voorzijde
http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/aanbouwvoorzijde.jpg

Dus hier bovenop ( Atelier ) moet de opbouw komen

Maar ga weer verders denken voor de banenplan ik
schiet geen moer op, er komt niks goeds uit mijn
grijze celletjes voor de lange gedeelte en kolenmijn pfffff helppiee !!!!!

oja, baan heb ik niet maar heb 8 grote 4 assige
zelflossers gekocht van fleischmann

Mijn erste wagons
http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Zelfloser.jpg

De eerste buit is binnen ;D

groetjes Ferdinand

Ferdinand

oke plan is zover dat ik het weer wil tonen voor de positive kritische noot ;D

Ten eerste vele dank aan Neudalhausenstadbahn en JaJo voor hun engelen geduld

Na een grote voorzet van Michiel wat ik mijn plan heb verweven

De hoogte's bij de sporen komen nog en zo ook aanduidingen bij de tunnel portalen zodat je een beetje idee krijgt hoe het allemaal precies loopt

Heb alle verborgensporen verwijderd omdat het anders helemaal onoverzichtelijk wordt

groen spoor = Depot en rangeer
Paarse spoor =  haven en richting kolenmijn ( sporenplan kolenmijn no onbekend
Donker blauwe spoor = hoofdtraject
Oranje spoor - Lokaal spoor A
Licht bauw spoor -  Lokaal spoor B

Thema  dus : groot station, een bergstation met evt goederlaadperron, kolenmijn geheel bovenin de berg,
een haven voor kolen op en overslag
( dus ook kolen vervoer via water,
en een depot voor stoom en diesel en
miss ook E-loks en met rangeersporen

Wil alleen de ingang naar lokdepot/rangeer nog veranderen
hoe ????? weet ik nog niet, want het blijft in mijn
hoofd zitten dat het mooier zal zijn als
deze 2 ? 3 cm lager komt te liggen dan het station



http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Wattenbach_3_zichtbaar.jpg

Ben benieuwd naar de kritieken, gooi ze erin zodat ik uit eindelijk op een mega mooi plan uitkom waar ik veel bouw plezier aan zal beleven

Vriendelijke groet Ferdinand

Ferdinand



Uitleg sporen verloop

Hoofdtraject : (donkerblauwe spoor )

-Vanaf het schaduw station onderste been kom ik
groot station binnen via tunnel portaal A
-Hoofdtraject gaat via A1 verborgen verder, langs de
achterzijde ( lange gedeelte ) naar A2
-Vanaf A2 t/m A3 is de paradebaan ( -6 cm ) en
vanaf A3 een 180 graden bocht naar links
  om naar mijn 2e schaduwstation te gaan.

Lokaal spoor 1 ( licht blauwe spoor )

-Vanuit Station kopspoor kruisend over hoofdtraject
naar lokaal spoor 2 (oranje spoor ) of hij kan naar
rechts beetje omhoog naar tunnelportaal C, bocht naar
links, langs de achterkant naar de linkerzijde met
een 180 graden bocht naar rechts naar C1 hier keuze
of naar boven richting B2 of beneden langs naar C2
-Vanaf C2 180 graden naar links gaat deze naar mijn
2e schaduw station  ( spoor sluit aan het hooftraject )
( spiraal naar 2e schaduwstation is 2 sporen uitgevoerd

Lokaal spoor 2 ( Oranje spoor )

-Vanuit station naar tunnel portaal B met een bocht naar
links langs de achterzijde met een
-180 graden bocht naar rechts naar B1 hier de keuze om naar C2 te gaan ( richting schaduw station ) of boven blijven richting B2, hiervanuit met een 180 graden bocht naar links langs de
achterzijde naar rechts daarna bocht naar rechts naar B3,
via een lichte helling naar berg station, hier is een
kopspoor en een doorgaande spoor ( gelang de trein de
er dan rijdt ) na het station kunnen we verder nar B4  
met een bocht naar links naar B5 om hier af te buigen en
iets te zakken naar B6 onder de kolenmijn komt een kleine
schaduw station waar de trein dan een tijdje kan staan
( deze zal denk ik met 3 of 4 sporen worden uitgevoerd,
1 spoor wil ik met een repa ontkoppeling uitvoeren zodat
de lok kan omlopen )

Kolenlijn ( paarse lijn )

Vanaf de kolenmijn kan ik via Tunnel portaal B5 naar B4 door bergstation heen naar B3, vervolgens naar B2 vanaf hier
de keuze om rechtstreeks naar de haven te gaan, of anders
naar B1  naar B toe om dan bij het Lokdepot uit te komen

Vanaf de haven kan ik via B2 en B3, B4, B5  naar de kolenmijn
of vanaf de haven afbuigen naar C2 om vervolgens naar
2e schaduw station te gaan en dan weer terug, of via
schaduw station 2 naar schaduw station 1 en op de
onderste been naar boven te komen dus bij portaal A
links het grote station binnen

Schaduwstation :

Hiervan heb ik er 2, deze met elkaar verbonden zijn,
Heb 2 ingangen, eentje links bovenin ( onder kolenmijn )
en eentje op de onderste been onder het lokdepot
Ik kan dus de trein laten als volgt laten lopen

Schaduwstation 1 in  Tunnelportaal A Hoofdtraject en lokaalspoor
Schaduwstation 1 uit  Tunnelportaal A Hoofdtraject en lokaalspoor

Schaduwstation 2 in Tunnelportaal A3 ( hoofdtraject )
en C2 ( lokaal spoor )
Schaduwstation 2 uit Tunnelportaal  A3 ( hoofdtraject )
en C2 ( lokaal spoor)

Schaduwstation 1 in en schaduwstation 2 uit
Schaduwstation 2 in en schaduwstation 1 uit

Volgens mij heb ik zo aardig wat speel mogelijkheden,
en het verhaal is langer geworden dan ik had gedacht

Zijn er mensen die denken hee dat kun je beter zo doen dan
heb je nog meer variatie dan hoor ik dat graag want
de kennis die aanwezig is, die heb ik nog lang niet [:D]

Met vriendelijke groet Ferdinand

n/a

citaat:
Geplaatst door Ferdinand



Wil alleen de ingang naar lokdepot/rangeer nog veranderen
hoe ????? weet ik nog niet, want het blijft in mijn
hoofd zitten dat het mooier zal zijn als
deze 2 ? 3 cm lager komt te liggen dan het station




Ga je het zicht dan niet ontnemen,want hoofdstation ligt hoger.
Je idee is zeer goed , dit voor dieptezicht, maar zou het omdraaien.
Rangeer gebied hoger als hoofdstation, zou ook logischer zijn.

Spoorse h

Ferdinand

locorail

Thsnks voor je sugestie ga er gelijk mee aan de slag een 2 a 3 cm moet genoeg zijn toch ?????

Vriendelijke groet Ferdinand

n/a

citaat:
Geplaatst door Ferdinand

locorail

Thsnks voor je sugestie ga er gelijk mee aan de slag een 2 a 3 cm moet genoeg zijn toch ?????

Vriendelijke groet Ferdinand



3cm geeft in werkelijkheid +/- 2mtr60.
Dus moet perfect kunnen.

Spoorse

Ferdinand

Thanks, dan ga ik eens uitzoeken hoe ik de sporenplan moet gaan aanpassen om geen al te steile helling te krijgen

Wilde mijn depot in 2 richtingen binnen rijden maar dat zal wel een iets zijn wat niet verwezelijkt kan worden

groetjes Ferdinand

Ferdinand

Een reken sommetje[:D]

Schaduwstation bevat 77 mtr spoor

De baan zelf bevat 135 mtr spoor waarvan 76 mtr zichtbaar

Groetjes Fedinand

Ferdinand

Hallo, ik heb een vraagje,

Onder de kolenmijn wil ik een schaduwstation plaatsen,
echter zit ik een beetje vast

Ik wilde eerst 2 sporen leggen met een omloop zodat
de lok aan de andere kant gekoppeld kan worden, echter
zie ik dan niet of dat wel goed gaat.

Nu bedacht ik me, 1 opstelspoor voor een trek-duw combinatie,
en een keerlus ( spoor ) voor een trek combinatie
( hopelijk leg ik het zo goed uit )

Deze trein komt de keerlus binnenrijden en blijft daar
een tijdje staan, om vervolgens verder te gaan, alleen
nu de vraag, een keerlus bestaat uit meerdere blokken ivm het ompolen,

a- uit hoeveel blokken moet een keerlus bestaan, en
moeten alle blokken langer zijn de de trein die hierin
komt te staan, zoja dan heb ik een probleem en kan deze
optie geen doorgang vinden

Aangezien de kolenmijn +/- 1,4 mtr lang wordt en +/- 75 cm diep ( onder dit plateau moet ik een schaduw station zien te creeren

Zijn er mensen die me opweg willen helpen

Bvd Ferdinand

Gerolf

Rijkelijk laat dat ik reageer, ferdinand. Bovendien heb ik het mailtje dat je me gestuurd hebt per ongeluk gewist.
Als ik me je plannetje goed herinner stond je hoofdstation ineens op het lange gedeelte? Of zag ik dit verkeerd?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ferdinand

Hallo Gerolf, ja dat klopt , ben verschillende plekken voor mijn station aan het uit proberen, waar je de meeste mogelijkheden hebt,
op de andere gedeelte kan ik de sporen van de hoofdlijn en zijlijnen uit verschillende richtingen laten komen, wat mij mooier lijkt

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Wattenbach1c.jpg

Hier een voorbeeld, draaischijf even niet naar kijken, puur het station.