Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Wattenbach

Gestart door Ferdinand, 30 januari 2007, 00:16:46 AM

Ferdinand

Nou daar gaan we, na veel plussen en minnen hebben we het volgende gedacht

Aangezien dat ik 3 kamers moet gaan verbouwen en alles moet verplaatsten om die eene kamer te kunnen gebruiken dachten we waarom geen opbouw op de aanbouw naast het Huis, naast het huis staat namelijk een atelier van 3,05 mtr breed en 10 mtr lang, de opbouw zal dan max 6 mtr lang worden, er moet een dak opkomen en deze hebben dus 3 zijde's van 30 graden ( gezien van de 90 graden lijn )

Dit is omdat volgens de bestemmingsplan het atelier niet 1 verdieping recht mag optrekken omdat we met onze erf aan een straat zitten, maar gelijk een dakconstructie mag wel met een dakgoot vrijde hoogte van 3 mtr

We Frezen  een deur in de buitenmuur zodat ik toegang heb tot de ruimte via een van de slaapkamers

urlhttp://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/opbouwhobbyruimte.jpg/url

Ik heb een simpele paintschetje gemaakt met de berekingen wat ik aan ruimte overhou

Ik ben benieuwd wat jullie gedachtes zijn hierover

Mvr Grt Ferdinand

Ferdinand

Oke dan, we beginnen dus overnieuw

hierbij de link van de nieuwe schaduw station

//http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Schaduwstation2Ferdinand.jpg


Heb dus 2 stations op niveau -30 cm, bovenste met 8 opstelsporen en deze worden bereikt via het spiraal

De buitenste sppor is de stijgspoor deze heeft een radius van 450 mm
Stijgspercentage is 1,93%
De binnenste spoor heeft een radius van 415 mm
Stijgingspercentage is 2,06%

De onderste station heeft 4 opstelsporen en deze wordt bereikt via de 2e spiraal

De buitenste spoor is de sijgspoor, deze heeft een radius van 435 mm
Stijgingspercentage is 2,03%
De binnenste spoor heeft een radius van 400 mm
Stijgingspercentage is 2,17%

Vrije ruimte( hoogte tussen de omwentelingen ) spiraal is 57 mm

Ik heb 2 omloopsporen 1 bij elke station, echter wil ik deze met elkaar verbinden zodat ik kan kiezen uit welke spiraal de trein gaat rijden, echter het lukt me alleen om de bovenste omloopspoor te verbinden met de onderste uitgaande spoor ( zie groene spoor )
Bovenste spiraal is A
Onderste spiraal is B

Bedoeling binnen via

Naar binnen spiraal A naar buiten spiraal A
Naar binnen spiraal A naar buiten spiraal B

Naar binnen spiraal B naar buiten spiraal B
Naar binnen spiraal B naar buiten spiraal A


Na grondig lezen ben ik op het volgende uitgekomen wat ik evt wil gaan gebruiken[:D]

- Rijden in Schaal 1:160 N-spoor Tijdperk III / IV
- Met duits, Oostenrijks en Zwitsers Materiaal ( een van mijn favorieten DE DE103)

- Rails Peco code 55
- IB
- Koploper
- Littfinski sein-wisseldecoder->  S-DEC-4,
- Bezetmelding en terugmelding -> BMD16_SD


Oke dan ik ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn en schroom niet vuur er maar oplos

Zit nu een tijd te plannen maar komt niks zinnigs uit mijn pen pffff aangezien mijn eerste banenplan in het water is gevalen ivm andere ruimte

Met vriendelijke groet Ferdinand


poco loco

Ferdinant,
omdat ik zelf volop in planningsfase zit en de klimspiralen me danig parten spelen, trok je schaduwstation meteen mijn aandacht. Op je plan viel mij de krappe doormeter van de spiralen op. Toen ik daarna de afmetingen las, leert een simpele berekening dat je met een straal van 415mm, stijging 2,06%, 5,3 cm hoog geraakt na een volledige cirkel te hebben gemaakt. In je tweede spiraal, met binnenstraal van 400mm en stijging van 2,17%, wordt dat 5,4 cm. Trek daar de dikte van het klimspiraalmateriaal af en je rijdt in schaal Z.
Groet, luc.

Ferdinand

Hallo Luc,

[:I]oeps heb ff zitten rekenen en moet je helaas gelijk geven[:D]

ga eens ff checken hoe ik het dan moet doen, als ik er 1 omwenteling afhaal dan kom ik op een percentage voor de stijgspoor ( r=435 ) op 2,39%, en voor de daalspoor ( r=400 ) op 2,60%

Dan heb ik een vrije ruimte van 65 mm haal ik daar het materiaal van af dan zit ik +/- 55 mm vrije ruimte

Dit moet dan toch wel genoeg zijn om met N-spoor er doorheen te kachelen, hopelijk dat de stijgingspercentage van 2,39% te doen is[?]

Of ik moet nog 2 cm hoger gaan en dan kom ik op een vrije ruimte 71 mm ( moet spiraalmateriaal er dan nog aftrekken ) hellingspercentage stijgspoor wordt dan 2,61% en voor de daalspoor 2,84%

Wat is dan wijsheid ??????
Met vriendelijke groet Ferdinand

Ferdinand

http://www.bahntv-online.de/btvo/site/index.php?s=4300&ids=140300

Hier een link van een man die een privebaan heeft , zitten 4000 manuren in, erg indrukwekkend

duur van de videofilm is rond de 45 minuten, de faller car systeem komt ook ruim aanbod

mvr gr Ferdinand

Greg

[:0][:0][:0][:0][:0]
Pff ongelooflijk [:0]
Bvb wat er gebeurd met het faller car system vanaf +- de 12e min.
da heb ik nog nooit gezien [:0]Duurt ongever tot de 17e min
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gerolf

Een klimspiraal hoeft niet rond te zijn. Je hebt plaats om een ovaal aan te leggen: daarmee wordt je omtrek-per-omwenteling meteen groter.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ferdinand

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Een klimspiraal hoeft niet rond te zijn. Je hebt plaats om een ovaal aan te leggen: daarmee wordt je omtrek-per-omwenteling meteen groter.



Hallo Gerdolf, das natuurlijk ook een optie echter kom er even niet aan uit hoe uit te rekenen betreft de vrije ruimte die ik moet hebben, ik het verschik tussen niveau's is 25 cm

Breedte van de eene plaat is 100 cm en de andere 105 cm

Is het trouwens dan ook mogelijk om met 2 sporen naar boven te gaan met meedere aftakkingen of is dat niet aan te raden

mvr groet Ferdinand

Gerolf

Volgens de gegeven afmetingen, en gezien je twijfelt aan al dan niet een borstwering van 30cm te plaatsen, hier een schets in 3D:



Links met borstwering, rechts zonder.
De beschikbare oppervlakte op een hoogte van 120cm (groen):
520x260 met borstwering
490x245 zonder borstwering
Het verschil bedraagt 1,5 vierkante meter [;)]
Een achtergrondplaat tot een ooghoogte van 160cm is meegetekend.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ferdinand

Hallo Gerolf, dat heb je echt mooi gedaan zeg, helemaal toppie, ik ga zekers navragen wat dat gaat kosten om de bosrtwering te plaatsen, echter moet de kosten niet te hoog zijn voor een extra 1,5 m2

Alvast bedankt vanaf deze kant, met vriendelijk groet ferdinand

Ferdinand

Een goedemorgen deze morgen ;D,

Ik ben dus weer opnieuw begonnen en wil vast een begin laten zien


http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Banenplanaanbouwniveau0.jpg

Een uitleg,

Groot station

Oranje spoor -> Hoofdspoor
Paasre spoor -> Lokaalspoor
Groene spoor -> rangeerspoor

Perron 1 is 190 cm lang ( hoofdspoor )
Perron 1 lengte perron voor de kopspoor is 90 cm

Perron 2 is 170 cm lang ( hoofdspoor / lokaalspoor )
Perron 3 is 135 cm lang ( lokaalspoor )

Nu een paar vraagjes

Wil eerst het hoofdtraject compleet maken echter hoe kan ik het beste de paradebanen aansluiten op het station zodat ik maximale rijtijd kan creeren

Ik loop ook elke keer vast op de wisselstraat links van het station, de reden, ik wil vanaf rageerplaats de meeste sporen in het station
bereiken om hier de rijruigen klaar te zetten ( had dat op een film, gezien mooie speelmogelijkheden )

Ik wil van mijn lokale spoor vanaf perron 2 en 3 onderlangs weg kunnen rijden maar ook bovenlangs aangezeen ik 2 route's wil lsten lopen ( dus boven en onder de hoofdspoor, voor de kopspoor geld eigenlijk hetzelfde , dus bovenlangs en onderlangs laten weg rijden

Als ik iets probeer krijg ik telkens een wisselstraat waar de meeste zijn bedenkingen zullen neerzetten

oja de rangeersporen wat is hiervan de minimale lengte om treinstellen te maken en klaar te zetten in het station ???

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met sugestie's aangezien ik telkens in dezelfde fout terug val

Met vriendeljke groet Ferdinand

Gerolf

Een uitneembaar stuk aan de deuropening zou ik niet doen als het niet echt nodig is. Zelf heb ik een vaste brug over een looppad op de baan, en nog een wteede in het plan voorzien. Daar heb ik nu al een paar keer spijt van gehad.
Rijlengte kan je simuleren door verdekt (kleine) schaduwstations te plaatsen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Een alternatief voor je ondergronds gedeelte, zodat je geen deuropening hoeft te blokkeren:



Twee klimspiralen, ??n ronde en ??n ovalen, beide met een omtrek van zo'n 350cm, worden telkens rechts klimmend genomen. De keerlussen kan je gebruiken om terug te keren naar dezelfde spiraal, maar je kan ook gewoon rechtdoor rijden. Het schaduwstation (eigenlijk twee naast elkaar, een voor elke rijrichting) kan uiteraard meer rails bevatten.
De zwarte dubbele lijn is een aanzet tot je bovengrondse baan. Die moet uiteraard verder uitgewerkt worden. Op het linker baandeel kan je een bergstation, industrie of een locdepot zetten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ferdinand

Goededag Gerolf, dat ziet er mieters uit, ik zit al weet niet hoe lang al te brainstormen en meneer knalt zomaar wat even uit zijn mouw[:o)] echt prachtig hier kan ik zekers wat mee, en dat extra stuk aan de linker zijde is geen slecht idee nog meer ruimte voor mijn n-spoor hahaha

Ik had gelezen dat U eerst kijkt naar de globale sporenverloop en dan pas de rest inpast, ik zal het ook eens proberen op die manier

in ieder geval een groot station de onderste been ligging diagonaal en in een lichte boog

de lange been (5 mtr) moet op -10 cm een paradebaan komen van een 3,5 tot 4 mtr ( dubbelspoors hoofdtraject )

Misschien wat U zei een lokdepot op de linkerbeen en veel mooie senerey ( bergen  met paradebanen) ) op de lange gedeelte

Alvast bedankt voor de moeite ik ga vanavond weer eens puzzelen, moet zo weer werken tot 23:30 uur

mvr gr Ferdinand

Ferdinand

Oke, heb nu mijn definitieve plaatst gevonden voor het station ( althans dit lijkt me de beste plaats )

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/banenplannieuweopzet.jpg

Heb er nog wat tekst bijgezet, met wat ik eventueel in gedachte had met deze opzet, wat denken jullie, of moet ik iets anders als thema plaatsen