C-sinus motor

Gestart door Jean, 28 januari 2007, 21:01:43 PM

Jean


Een aantal Trix locs die voor dit jaar op de rol staan, zijn uitgerust met de C-Sinus motor. Voor mij is deze motor een onbekende.
Wie kan wat zeggen over de loopeigenschappen van deze motor.

Groet,
Jean  

Anarchy

Zeer goed maar de prijs is navenant

Blausee-Mitholz

Over de eerste generatie C-Sinus motor niets dan lof. Subliem! (Ik heb er 3 modellen van)
M?rklin is met de tweede generatie "compact C-Sinus" gekomen wekle in de huidige 39XXX modellen gebruikt wordt. Deze zijn nu ook in enkele Trix modellen te vinden.
Over deze motoren zijn nog al wat klachten. Ze rijden niet mooi constant, schokken bij kruipen en zijn gevoelig voor spanningval. Zou een kwestie zijn van elektronische aansturing.
Het lek is een iedergeval nog niet boven water.

Ik wilde de 39801 aanschaffen. Ik heb hem in de winkel zien rijden en heb hem niet gekocht. In lage snelheid schokte het model inderdaad wat.

Mvg, Johan.

Jean

Okee, thanx.
Een aandachtspuntje voor een eventuele koop van een loc met een C-sinus.
Is de geluidproductie aanvaardbaar? Ik neem aan dat dat minder is dan het gekras van een 5-polige HV motor.


Groet,
Jean

Anarchy


railbusje

Het probleem met de C-sinus compact is dat het vliegwiel bijna geen gewicht meer heeft waardoor hij schokt bij traag rijden en afremmen.
Op een remsectie met een remmodule remmen is niet te doen met mijn HWZ.

Jordey

citaat:
Geplaatst door railbusje

Op een remsectie met een remmodule remmen is niet te doen met mijn HWZ.



Dit geldt voor de overgangsrail. Hier krijgt de motor alleen de helft van de pulsen/fasen van de remmodule, waardoor de motor kortstondig vertraagt als het sein op groen staat en flink vertraagt als het op rood staat.

Jordey

Greg

Ik heb echt geen klachten over de nieuwe sinus en de oude.
de nieuwe is trouwens veel stiller, de wielen van de loc maken haast meer lawaai dan de motor zelf. Over het schokken heb ik ook geen last. Mss omdat ik CS + mfx combineer.
Ben er dus eng tevreden over, geen enkel probleem en suppergoede rijeigenschappen. Maar zoals Anarchy al zei, de prijs is ook op hoog niveau [V]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Over het schokken heb ik ook geen last. Mss omdat ik CS + mfx combineer.

Ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft. Of je nou met MFX of Motorola stuurt, dat protocol draagt alleen maar opdrachten over naar de decoder. De uiteindelijke aansturing van de motor komt, precies, uit de motoraansturing van de decoder. Een sinusmotor is in principe een stappenmotor, en dat merk je bij zeer lage snelheden.

GeM

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Over het schokken heb ik ook geen last. Mss omdat ik CS + mfx combineer.

Ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft. Of je nou met MFX of Motorola stuurt, dat protocol draagt alleen maar opdrachten over naar de decoder. De uiteindelijke aansturing van de motor komt, precies, uit de motoraansturing van de decoder. Een sinusmotor is in principe een stappenmotor, en dat merk je bij zeer lage snelheden.


Als je de decoder aanstuurt via Motorola, schakelt ie dan niet terug op 14 rijstappen, of ben ik mis?
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

EricVW

Eerste generatie c sinus motoren, zeer tevreden
Eric

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door GeM

Als je de decoder aanstuurt via Motorola, schakelt ie dan niet terug op 14 rijstappen, of ben ik mis?

Klopt, maar als je op dezelfde rijstap blijft staan maakt dat toch niks meer uit?

Greg

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door GeM

Als je de decoder aanstuurt via Motorola, schakelt ie dan niet terug op 14 rijstappen, of ben ik mis?

Klopt, maar als je op dezelfde rijstap blijft staan maakt dat toch niks meer uit?


Nee danb maakt het niets meer uit.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Over het schokken heb ik ook geen last. Mss omdat ik CS + mfx combineer.

Ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft. Of je nou met MFX of Motorola stuurt, dat protocol draagt alleen maar opdrachten over naar de decoder. De uiteindelijke aansturing van de motor komt, precies, uit de motoraansturing van de decoder. Een sinusmotor is in principe een stappenmotor, en dat merk je bij zeer lage snelheden.




Ik heb eerst het mobil station en CU met MFX gebruikt.
Dus 14 rijstappen van de 128 die men normaal ka aansturen via mfx-decoders.
Als ik met het CS reed kon ik de 128 rijstappen benutten, en was het geschok in het optrekken en afremmen volledig verdwenen.
Bij het optrekken bij men CU of MS zag je duidelijk de trappen maar met het Cs is dit verdwenen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

railbusje

Op Duitse fora zijn hier al pagina's vol over geschreven. Blijkbaar is het ook afhankelijk van het model van locomotief. die nieuwe BR01 zou er bijna geen last van hebben.