Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

mrdirect-s88lpt interface-bmd16-sd probleem

Gestart door catweazle, 27 januari 2007, 21:22:01 PM

catweazle

Ik heb een probleem met de volgende combinatie: mrdirect-s88lpt interface en een bmd16-sd terugmelder ( zie urlhttp://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_6.htm /url)
Mijn situatie is als volgt: Mrdirect met S88lpt interface
De interface lijkt correct te werken ( ground van interface wel en niet aan de bruine raildraad maakt geen verschil)
a. Mrdirect pc zonder aansluiting van de interface: allemaal cijfers binnen mrdirect.
b. Mrdirect met aansluiting van de interface: allemaal puntjes
c. Kortsluiten datasignaal en 5 V signaal met 10k ohm weerstand geeft weer allemaal cijfers.

Na aansluiten BMD16-SD hou ik puntjes op de terugmeld plaatsen binnen mrdirect BEHALVE op terugmeldcontact 12 deze geeft een geel cijfer weer en geeft dus bezet aan. Ik heb echter nog geen railsegmenten aangesloten op de BMD16-SD.
Als ik een railsegment aansluit en er stroom door laat lopen gebeurt er niets:geen bezetmelding.

Ik heb het volgende geprobeerd: Andere PC dit geeft als resultaat dat ook 13 aangeeft bezet te zijn terwijl er niets aan hangt.
Een andere ( de simpele versie zonder opto) interface gebouwd want ik twijfelde aan de bc847 opto.....zelfde resultaat als boven.
Grondig de bmd16-sd gecheckt...visueel. Ik ben als leek niet in staat om zo'n print op een andere manier te beoordelen of te testen.

Wie heeft er nog hints waar ik naar kan kijken?


gr. Edwin


INFO

De juiste weerstanden toegepast op de S88lpt, dus 820 Ohm of 1kOhm.

De juiste inleesfrequentie  ingesteld bij MRDirect 10kHz of minder?

S88LPT goed gecontroleerd, geen slechte soldeerverbinding, oid

Juiste S88LPT schema gebruikt.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

catweazle

Ik heb het schema gehanteerd uit de handleiding van mrdirecvt 6.1.
Daarop zitten de 220 ohm weerstanden. Ik zal deze vervangen voor 1k.
Volgens mij start mrdirect standaard op met 9hz

gr. Edwin

catweazle

Ik heb het schema gebruikt uit de mrdirect handleiding 6.1 en vanaf de site van Wim Ros. Vanmorgen heb ik de 220 ohm weerstanden vervangen door 820 ohm.
Interface lijkt te werken ( cijfers met afsluitweerstand). Als ik nu de bezetmelder er op plaats heb ik allemaal puntjes. De "hangende"12 ( die met dat ene cijfer is weg ) maar......als ik nu op de laatste s88 aansluiting van de bezetmelder weer een 10k ohm weerstand tussen data en 5v zet krijg ik geen cijfers meer op de bezetmelder 2 tot en met 31. Op de print met 220 ohm weerstanden ( die van gister ) wel.
Verder geen beweging in de bezetmelder.

Als test heb ik ook de interface gebouwd met enkele buffer zonder opto die op de site van Wim staat. Deze geeft hetzelfde euvel. Puntjes met een hangende bezetmelding op 12 en verder geen beweging. Op deze print zitten geen 220 ohm weerstandjes die ik kan vervangen en ook geen opto en ic4049 die ik verdacht vond. Als ik nu via deze simpele interface op de laatste s88 aansluiting van de bezetmelder weer een 10k ohm weerstand tussen data en 5v zet krijg ik cijfers op de bezetmelder 2 tot en met 31.

Kortom het ene lijkt opgelost en een ander probleem popt op. Het leek allemaal niet zo lastig maar ik begin er nu toch een hard hoofd in te krijgen. Enige tips nog?
( wellicht is de bezetmelder niet helemaal OK )

extra info:

Soldeerverbindingen zo goed mogelijk gecheckt.
Mrdirect staat default toch op 9 Khz?


INFO

Hou er dan wel rekening mee dat deze schema's niet gelijk zijn.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

catweazle

Ik ga van de week een nieuwe print bouwen  daarna meld ik de resultaten.

catweazle

EUREKA.......HOUSTON WE HAVE A LIFT OFF!!!!!!!!!!!

Zorgvuldigheid is alles en..... het schema van Info!

Mijn bezetmelder geeft meldingen door!! ( behalve nog nr 12 en 14 dat zal ik later checken)

Dank.

groeten van weer een vrolijke modelspoorder.......

Edwin