Flikkerende Loc-verlichting

Gestart door n/a, 27 januari 2007, 17:07:26 PM

n/a

Nu ik mijn oude 3000 lokje voorzien heb van een Uhl 76200 decoder en de hele boel digitaal via de computer draaiende heb gekregen, rust mij een nieuwe vraag.

Mijn oude 3000 lok laat een flikkerende verlichting zien, bij stilstand en bij rijden. Het is niet het knipperen van het programmeren. Het gloeilampje is aan ??n kant verbonden met de massa van de lok en aan de andere kant met de decoder, op zowel de verlichting voor de achterkant als voor de voorkant. De lok rijdt wel aardig, kan misschien een drupje olie gebruiken en nieuwe borstels. Bij het inbouwen van de decoder heb ik alle spoeltjes en condensatortjes weggehaald.

Mijn vragen aan jullie zijn:
- Waarom flikkert het gloeilampje? (Digitaal is toch een puls breedte gemoduleerde gelijkspanning met een hele hoge frequentie?)
- Hoe kan ik het flikkeren tegengaan? (condensatortje parallel schakelen?)
- Als ik besluit om een ledje in te bouwen i.p.v. het gloeilampje, moet ik dan nog een weerstand in serie zetten en misschien een diode anti-parallel?
- En is een gele led mooier dan witte led? Hoeveel en welke grootte zal ik nemen?

Alvast bedankt voor alle reacties.

Martijn te Delft

ps. ik zal deze vraag niet cross-posten op een ander forum ;)

n/a

Misschien had ik eerst beter moeten lezen..?

citaat:
Ja, dat is mogelijk, het is ook mogelijk dat het slijpsel van de koolborstels in de groeven van het anker is gaan zitten, dat maakt dan kortsluiting, waardoor de motor erg warm wordt en erg veel stroom gaat gebruiken, met als gevolg dat de beveiliging van de decoder aanspreekt.


laurens66

Marklin loc?

Voorzover ik weet had ik dit ook in een Marklin lok, de ene kant van het lampje zat op de massa en de andere op de decoder.

Volgens Marklin kon het lampje dan flikkeren en dat is niet te verhelpen tenzij je bijde draadjes van het lampje aansluit in de decoder. (Zou niet kunnen omdat de houder in het metaal zat en het lampje altijd contact maakte met de massa)

Toen heb ik dat gloeilampje maar vervangen door wat ledjes en alles aangesloten op de decoder, perfect.

JoVer

citaat:
Geplaatst door laurens66

Marklin loc?
Volgens Marklin kon het lampje dan flikkeren en dat is niet te verhelpen tenzij je bijde draadjes van het lampje aansluit in de decoder. (Zou niet kunnen omdat de houder in het metaal zat en het lampje altijd contact maakte met de massa)

Moet je de metalen "fitting" van het lampje vervangen door een niet-geleidende of ge?soleerde.

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

erik de noorman

Mijn omgebouwde marklin's zijn nog allemaal op de oude manier aangesloten. Ik heb van flikkernde lichten tot nu toe nog nooit last gehad.

Erik

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door martijnpe

Waarom flikkert het gloeilampje? (Digitaal is toch een puls breedte gemoduleerde gelijkspanning met een hele hoge frequentie?)


Digitaal is een pulslengte gecodeerde wisselspanning.
Bij het M?rklin protocol is deze spanning niet symmetrisch, d.w.z. de verhouding tussen positieve en negatieve pulsen is niet constant. Die vari?ert afhankelijk van de verstuurde commando's.
Als het lampje aan de massa zit, dan zit het feitelijk met ??n kant aan de digitale spanning, en krijgt stroom tijdens ??n helft van de digitale spanning, nl. alleen tijdens de negatieve pulsen. En aangezien de pulslengte vari?ert, vari?ert ook de gemiddelde spanning op de lamp.

Kijk ook eens op mijn website hoe digitale spanning er uit ziet.