Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

ontvetten van pvc??

Gestart door ERVIN, 21 januari 2007, 20:23:34 PM

ERVIN

Hoi ModelspoorfaN, natuurlijk heb ik er wat aan, echt bedankt hoor, ik vergeet het telkens weer om te "googelen"[;)]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door SuSke

Bij PVC moet je die dunne "wals"huid wegnemen die erop komt door het extruderen van het materiaal.

Waaruit bestaat die walshuid dan? Als je dat weet kun je ook zeggen wat de beste manier is om het weg te krijgen.
Caustic soda vind ik nogal heftig, ik zou het risico niet nemen. En de afwasmachine ook niet, die is veel te heet. Kan het niet in een sopje met afwasmiddel, of desnoods gewone soda? Dat is iets vriendelijker voor je hiud.

dikken

Als het enkel ontvetten is, ether al geprobeerd? heeft voor de gebruiker nog een aangenaam neveneffect ook![:D][:D][8D]
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Gerolf

citaat:
Geplaatst door dikken

Als het enkel ontvetten is, ether al geprobeerd? heeft voor de gebruiker nog een aangenaam neveneffect ook![:D][:D][8D]

Hoofdpijn na de roes ... [}:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Caustic soda vind ik nogal heftig, ik zou het risico niet nemen.
Als je goede voorzorgen neemt, kan dit wel.
10% maximale concentratie, wegwerphandschoenen, veiligheidsbril, geen "zondagse" kleding ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
10% maximale concentratie


10%, 'k zou zeggen 110% [;)]
Groet,
Paul

Gerolf

Correctie: 1% concentratie [:I]: 10 gram natronloogpoeder op 1 liter water. Mijn concentratievermogen was niet goed dus ... [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Mijn concentratievermogen was niet goed dus


Dat zullen die etherdampen zijn [;)]
Paul

SuSke

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door SuSke

Bij PVC moet je die dunne "wals"huid wegnemen die erop komt door het extruderen van het materiaal.

Waaruit bestaat die walshuid dan? Als je dat weet kun je ook zeggen wat de beste manier is om het weg te krijgen.
Caustic soda vind ik nogal heftig, ik zou het risico niet nemen. En de afwasmachine ook niet, die is veel te heet. Kan het niet in een sopje met afwasmiddel, of desnoods gewone soda? Dat is iets vriendelijker voor je hiud.


Die walshuid is eigenlijk een zeer dun laagje dat zich vormt wanneer het profieltje uit de extrusiemachine komt en is eigenlijk een chemische reactie tussen een aantal vrije chemische stoffen en de lucht = oxidatie (een soort van roest). Extrusie van een profieltje gebeurt door korrels van het basismateriaal (met diezelfde oxidatielaag op) te verwarmen en onder hoge druk door een mal te persen.
Omdat dit een chemische reactie is kan je die alleen maar verwijderen met sterk bijtend spul, een oplosmiddel of mechanisch door te schuren (vergelijk het met wat de loodgieter doet wanneer hij 2 pvc buizen aan elkaar wil kleven).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

Bedankt voor de uitleg Suske, ik ben blij dat ik dat ook weeral weet.[;)]

jean-luc

STOP jongens ...

Is het niet veiliger om elkaar niet met gevaarlijke producten en zuren op te zadelen?
We zijn modelbouwer, geen chemicus ... ik vraag dus met aandrang dat de schrijvers van chemische mengsels daarbij ook de veiligheidsmaatregelen voor het gebruik ervan publiceren.

Het is niet mijn bedoeling om te muggenziften, maar ik denk vooral aan de veiligheid van de forumleden en hun geliefden.

Veilige groeten, Jean-Luc

Gerolf

Ik begrijp je bezorgdheid, Jean-Luc, en ik denk niet dat je wil muggenziften.

Misschien is het nuttig om veiligheidsmaatregelen eens in een apart (off-)topic te zetten. We gaan immers niet alleen met chemisch spul om, maar ook met elektriciteit, gemotoriseerde apparaten (zelfs met een handboormachine kan je jezelf flink pijn doen ...), ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Ben zeker geen voorstander om iemand met chemische produkten "op te zadelen", temeer daar ik zelf uit de chemie-sektor kom. Eerst in produktie, later in de logistiek. Bij ons worden/werden z??r gevaarlijke produkten gebruikt, en zal dan ook niemand aanraden daarmee te experimenteren. De caustic ( natriumhydroxide) die ik voorstelde heeft bijna iedereen in huis als onstoppings middel voor leidingen zoals wc en water afvoer, hetzij in vaste vorm(korrels, schilfers) hetzij in vloeibare oplossing. Het is absurd te denken dat we geen chemicalien gebruiken, denk maar aan Javel, Azijn, verdunners enz. enz.
Je moet ze wel gebruiken zoals het moet, en met de nodige (op de verpakking voorgeschreven) veiligheid in acht te nemen.
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Zoals in het nieuwe topic, gelanceerd door Gerolf, en de opmerkingen van Peter hierboven, moeten we ons terdege bewust zijn van de dingen waar we mee bezig zijn.
Je hebt gelijkals je zegt dat we moeten opletten.
Statistieken wijzen immers uit dat het meeste werkverlet het gevolg is van ongelukken gebeurt tijdens het beoefenen van de vrije-tijdsbesteding.
Vandaar hierbij ook even een aanvulling als je gaat werken met caustic:
- draag pvc of rubberen handschoenen, zeker geen katoen of leder
- draag een veiligheidsbril om je ogen te beschermen
- zorg dat je een emmer zuiver water in de buurt hebt om, in geval van morsen gelijk te spoelen
- draag kledij die een vlekje mag krijgen, maar liefst een plastic voorschoot of wegwerp-overall
en ZEER BELANGRIJK
- verlucht de ruimlte waarin je werkt
- zorg dat je ingeval van problemen buiten kan geraken zonder je nek te breken over allerlei spullen die rondslingeren

Verder zouden we hier nog een cursus "veiligheid op de werkplek" kunne geven, maar gebruik in elk geval het logische boerenverstand dat we allemaal wel hebben voor we aan een bepaalde taak beginnen.

succes met onze hobby.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.