Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

lok staat stil met knipperende lichten

Gestart door patricklaan, 21 januari 2007, 17:35:21 PM

patricklaan

Ik heb een lok omgebouwd met een lokdec van lens zilver 10331 als hij een tijdje gereden heeft staat hij stil met knipperende lichten met wagons of zonder.
wat kan dat zijn.

treindumping

Hij zal in de programeer modus staan,om de locnummer te veranderen?

Heb je toen geprobeerd hem te programeren de laatste keer dat dat je hem hebt gebruikt?
Met wat bedien je hem?

En welkom op het forum en veel plezier hier?

patricklaan

Ik gebruik de Intellibox samen met koploper hij loopt 7 min goed dan staat hij stil.

decoder is verder niet geprogameerd alleen de nummer van de decodeder nummer 2

INFO

Als de lok met knipperende lichten stilstaat, wil dat zeggen dat de decoder overbelast is. Oorzaak een mogelijk verkeerde aansluiting, of een vervuilde motor, of een defecte motor.

@Treindumping, Lenz decoders knipperen niet met de lichten tijdens of in programmeerstand.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

patricklaan

Info

Is het mogelijk dat de kolborstels versleten zijn.

INFO

Ja, dat is mogelijk, het is ook mogelijk dat het slijpsel van de koolborstels in de groeven van het anker is gaan zitten, dat maakt dan kortsluiting, waardoor de motor erg warm wordt en erg veel stroom gaat gebruiken, met als gevolg dat de beveiliging van de decoder aanspreekt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

treindumping

@ info,

Dat wist ik niet, ik gebruik altijd ESU decoders.

Sorry

5307

citaat:
staat hij stil met knipperende lichten wat kan dat zijn.




misschien deed de TB noodremming??? [;)]


(sorry, ik kon het niet laten [:I])

Leendert

citaat:
Geplaatst door patricklaan

Ik gebruik de Intellibox samen met koploper hij loopt 7 min goed dan staat hij stil.



Duidt op warmte probleem. Klinkt de loc goed? Lijkt raar dit zo te zeggen, maar vaak hoor je aan de manier waarop de motor loopt, of dit soepeltjes gaat of met veel gebrom en gekreun. Ik weet niet of het in jou geval makkelijk is om de decoder te wisselen, zo ja, dan kan je zien of het probleem met de decoder meeverhuist, of gekoppeld blijft aan de loc. Ik heb zelf 1 hele eigenwijze decoder liggen (76200), die het al snel heet krijgt, terwijl de loc gewoon stil staat. Als ik die oververhuis naar een ander loc, die (ook) feilloos loopt, dan verhuist het probleem mee, ondanks alle CV wijzigingen die daar op dat vlak (instellen temperatuur, afschakelen van overbelastingbeveiliging) mogelijk zijn. Moet dus gewoon terug naar de Uhlenbrock dokter, in dit geval.

Is het de motor die verdacht is, dan gebruik ik de volgende methode: draden van de decoder op de motor lossolderen. Met gewone gelijkspanning de motor laten draaien, met ampere meter de stroom meten (waarde noteren en jezelf afvragen of dit een beetje normale waarde is). Motor reinigen, opnieuw aan de gelijkspanning leggen en verschil in stroomgebruik vaststellen. Als dat nu lager is dan weer decoder aansluiten.

Groet,
Leendert

patricklaan

bedankt voor de antwoorden

De motor uitelkaar gehaald nieuwe kolborstels en goed schoon gemaakt.
deze lok loopt weer als een trein.

patrick

n/a

citaat:
Geplaatst door INFO

Als de lok met knipperende lichten stilstaat, wil dat zeggen dat de decoder overbelast is. Oorzaak een mogelijk verkeerde aansluiting, of een vervuilde motor, of een defecte motor.



Lok: Marklin wisselstroom, nr.3000, kleine schijfcollector.

Na het inbouwen van een Uhl 76200 liep de lok een beetje stroef. Ik heb de koolborstels vervangen, de motor schoon gemaakt en een klein drupje olie op de sponsjes gedaan.

Nu staat de lok echter stil, rookt, en knippert (overbelasing) met z'n lampen. De statorspoel wordt echt heel erg heet. Dit alles onder digitaal bedrijf. Onder analoog bedrijf lijkt hij er geen last van te hebben.

Motor kapot? Statorspoel kortgesloten? Kan ik de statorspoel vervangen door een permanente magneet? (is dat een hamo magneet, of haal ik nu dingen door elkaar?)

Gr, Martijn

erik de noorman

Vorige week hetzelfde euvel voorgehad bij het inbouwen van een nieuwe 76200 in een lok die voordien prima liep met de uhl 75200.
Na een tijdje zoeken bleek een van de 2 witte draden die naar de wisselmagneet liepen toch ergens kortsluiting te maken.
Heb de draadjes  verlegt en ervoor gezorgt dat ze nergens in kontakt kunnen komen met het chasis en motorschild. Sindsdien loopt de lok terug prima.

Erik

Leendert

citaat:

Motor kapot? Statorspoel kortgesloten? Kan ik de statorspoel vervangen door een permanente magneet? (is dat een hamo magneet, of haal ik nu dingen door elkaar?)

Gr, Martijn



Nee hoor, je haalt niks door elkaar. Als je een HAMO magneet plaatst, dan heb je de twee witte draden niet meer nodig. DIe maken - kort door de boch - van de huidige spoel een semi-permanent magneet. Dat wordt dan nu overgenomen door de HAMO magneet. En de 76200 werkt dan als 'gewone' lastgeregelde DC motor decoder.

Groet,
Leendert

INFO

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Vorige week hetzelfde euvel voorgehad bij het inbouwen van een nieuwe 76200 in een lok die voordien prima liep met de uhl 75200.
Na een tijdje zoeken bleek een van de 2 witte draden die naar de wisselmagneet liepen toch ergens kortsluiting te maken.
Heb de draadjes  verlegt en ervoor gezorgt dat ze nergens in kontakt kunnen komen met het chasis en motorschild. Sindsdien loopt de lok terug prima.

Erik



Hoe kan een geisoleerde draad nu kortsluiting maken, dat vind ik dus echt een broodje aap verhaal.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door Leendert

citaat:

Motor kapot? Statorspoel kortgesloten? Kan ik de statorspoel vervangen door een permanente magneet? (is dat een hamo magneet, of haal ik nu dingen door elkaar?)

Gr, Martijn



Nee hoor, je haalt niks door elkaar. Als je een HAMO magneet plaatst, dan heb je de twee witte draden niet meer nodig. DIe maken - kort door de boch - van de huidige spoel een semi-permanent magneet. Dat wordt dan nu overgenomen door de HAMO magneet. En de 76200 werkt dan als 'gewone' lastgeregelde DC motor decoder.

Groet,
Leendert



Leendert, de teller staat hier op 8 decoders met hetzelfde probleem. Maar dit ging eigenlijk over een Lenz decoder, deze vraag.
Alleen de waarheid ligt in het midden.