Het schaduwstation

Gestart door Iebor, 21 januari 2007, 13:42:25 PM

Iebor

Een aantal maanden geleden heb ik jullie deelgenoot gemaakt van het onwerp van mijn sporenplan. Het eerste deel (schaduwstation) is nu gereed, nou ja gereed, de berdrading moet nog worden gelegd maar de rails ligt nu. De beide spiralen gaan naar de eigenlijke baan die nog moet worden gebouwd. De twee sporige spiraal wordt alleen gebruikt voor treinen die naar het schaduwstation rijden.IMGhttp://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/Schaduwstationgereed1januari2007.jpg/IMGIMGhttp://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/Schaduwstationgereed2januari2007.jpg/IMG

5307

#1
amai, wat een veelvuldigheid aan rails!!!

zeer tof [:)]

voor zo'n constructie heb je vast veel geld en tijd nodig

Iebor

#2
Hmmm, veel geld? Nou het valt relatief mee. Ik koop al mijn rails tweedehands op beurzen en op het internet (e-bay). Tijd heb ik genoeg. Ik ben al een jaar met pensioen dus kan ik elke dag bouwen.

Gerolf

#3
Wat een constructie [:0]
Geen problemen met lange wagens die aan de binnenboog draadstangen raken?
Als daar nog een bovenlaag opkomt, is je schaduwstation dan overal nog goed bereikbaar?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Iebor

#4
Beste Gerolf, ik heb de draadstangen juist zo gebogen dat de langste wagon er geen last van heeft, dat heeft me nog heel veel moeite gekost[:(!]. De hoogte tussen de draadstangen en de onderliggende rails is precies 10 cm. De locomotieven met uitgeklapte pantograaf kunnen er goed onderdoor. Als de bovenbaan is geplaatst (dat duurt nog wel even) kan ik goed door de gaten bij de schaduwbaan, het is soms even wringen. Maar zoals je wel weet kan ik nog wel de nodige verrassingen verwachten[?]. De bovenbaan komt ongeveer zo'n 35 a 40 cm boven het schaduwstation dus ik zou ruimte genoeg moeten hebben om overal nij te kunnen. Dank voor jouw reactie.[:)]

quf

#5
Hallo Rob,

Het ziet er allemaal heel mooi en netjes afgewerkt uit. Ben benieuwd naar de foto's van de bovenste constructie wanneer die af is.

Groeten

Frank

poco loco

#6
Mooi, proper schrijnwerk (niet je eerste keer, lijkt me).
Welke materialen heb je gebruikt voorje klimspiralen (dat blauwe?)?
Welke dikte?

groet, luc.

Iebor

#7
Jawel, het is de eerste keer dat ik dit doe. Dit bouwwerk kostte veel maanden planwerk en ontwerpen in Wintrack. dankzij inbreng van velen (zie de ontwerpen in dit forum een paar maanden terug) ben ik tot dit ontwerp gekomen. Vraag 2: Als onderbouw heb ik gebruik gemaakt van poten 44 x 77 mm vurenhout (staande op wielen).
De verbindingsbalken zijn 44 x 18 mm vurenhout. De draadeinden zijn maat M6. Als bodem voor de rails heb ik platen van MDF gebruikt van 6 mm dik. Tenslotte heb ik als isolatielaag platen van 1 x 2 meter bij 5 mm dikke ondervloer materiaal (voor parket) gebruikt van Gamma. Niet zo duur dan het gebruikelijke materiaal bij modelbouw.

janjozef

#8
zijn uw poten niet een beetje oversized ??, voor de rest een serieuze rijlengte

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Iebor

#9
Ik heb een keer een Miba DVD bekeken en een eigenaar van een baan had ook ongeveer zulke dikke poten, niet hij maar het onderstel van de baan. Daarbij denk ik, beter te dik dan dat de baan door z'n poten zakt. Verder, bedankt voor de reactie!![:)]

Jean

#10
Een indrukwekkende 'achtbaan'. [:)]
Handig, een baan op wieletjes

Jean

poco loco

#11
Iebor,

Over de klimspiralen:
Ik  vond de 12mm multiplex van Le Plat en de 2x5,5mm van Gerolf altijd nogal dik. Maar dat is enkel gevoelsmatig, vanwege zero ervaring. En dus ging ik er tot nog toe van uit dat dit een noodzakelijke dikte was om een rigide onderbouw te verkrijgen.
Als jij je klimspiralen opbouwt uit 6mm MDF, dan is dat een halvering van het materiaal en dat dikteverschil heeft een mogelijke verkleining van de hellingshoek tot gevolg.
Dat lijkt mij niet onbelangrijk!
Is MDF minder buigzaam dan multiplex?
Is 6mm te weinig?
Is 11/12mm te veel?

groet, luc.

SuSke

#12
6mm MDF is zeker niet stijver dan 6mm multiplex, in tegendeel.
Je kan de doorbuigingen alleen beperken door op kortere afstand te ondersteunen. Als ik naar het aantal draadstangen (geschat op elke 20cm) kijk dat Iebor gebruikt heeft, is het wel mogelijk met 6mm MDF.
Het is dus een keuze maken: of dunne plaat met veel steunen of een dikkere plaat met minder steunen.
Dat is een beetje afhankelijk van de beschikbare plaats.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

#13
citaat:
Geplaatst door SuSke
6mm MDF is zeker niet stijver dan 6mm multiplex, in tegendeel.
Klopt. Ook al is MDF minder plooibaar dan triplex/multiplex, is er het langetermijneffect: Multiplex veert terug, MDF gaat uiteindelijk doorzakken en zo blijven staan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#14
Ik zou ook geen MDF gebruiken het heeft uiteindelijk geen enkele sterkte ik zou ook opteren voor de multiplex. Is trouwens zeker niet duurder.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem