Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Stroomaansluiting

Gestart door marimon, 21 januari 2005, 10:55:51 AM

marimon

Mijn baan ligt quasi volledig klaar, zonder de scenery uiteraard, met rails zonder bedding. Ik heb een digitale Roco startset met rails met bedding dus ook de contact of aansluitrail is met bedding. Op dat baantje laat ik de loc proefrijden. Dat gaat nog steeds perfect. Een tweede loc en een derde loc heb ik er tevens ,weliswaar elk apart, op geprogrammeerd zonder problemen. Nu heb ik de aansluitrail er tussenuit gehaald en ergens op mijn grote baan aangesloten. Alles rijdt perfect maar het is geen mooi zicht die beddingrail tussen die andere rails. Onder mijn baan loopt er een gemeenschappelijke leiding van 1.5 mm.
Nu komt de cruciale vraag van de stroomaansluiting:
Om dit lelijk aspect te verhinderen, mag ik niet gewoon een rechtstreekse electrische aansluiting maken (twee draadjes) tussen de booster en de rails zonder schade aan te brengen aan de booster?
Ik stel deze vraag omdat ik niet weet of er in die Roco-aansluitrail misschien iets electronisch verborgen zit? Stom h?!!!

Is het misschien niet interessant om in MSM eens een compleet onderwerp met meerdere artikels te wijden over de electrische aansluitingen zowel voor rails als voor verlichting,seinen, misschien ook voor wissels die analoog gevoed worden enz.. . Welke soorten voedingsbronnen hebben een voorkeur (zonder merk te noemen), hoe zwaar moeten ze minstens zijn, technische aspecten, voorkeuren, wat kan je er allemaal op aansluiten, enz... . Allemaal in beginnerstaal met een progressieve opbouw. Dit is toch een basisgegeven om het een en ander te laten functioneren op de baan, denk ik.

Mocht dit reeds bestaan, sorry ik heb MSM maar sinds nr 17.

Vriendelijke groeten,

Marc





Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Gerolf

Die aansluitrail met bedding, is die niet te camoufleren onder andere ballast? Ik neem aan dat je je andere zichtbare rails ook van ballast gaat voorzien...
Die gemeenschappelijke voedingsdraad, is die nergens anders aangesloten? Of takt die af van je 'aansluitrail'? Ik betwijfel dat je die aansluitrail echt nodig hebt - volgens mij zit daar geen elektronica in, maar is het een gewone elektrische verbinding.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bartie

Ik weet het niet voor ROCO, maar ik heb bij mijn mobile station het aansluitspoor ook niet gebruikt (ook voor het zicht) en rechtstreeks aangesloten op het spoor en dat werkt perfect, dus ik vermoed dat dat voor ROCO ook geen probleem mag zijn.

Groetjes Bart.

n/a

Marc,

De RocoRails met bedding, dat zijn twee lossen onderdelen, dus je kunt de rails er gewoon vanaf halen, de bedding opruimen en de rails gebruiken. In een aansluitrails die bestemd is voor digitaal zit helemaal niets de draden gaan rechtstreeks naar de rails. Dure aansluitrails kopen is daarom ook een beetje zonde, je kunt van iedere normale rails een aansluitrail maken, door er twee draden aan te solderen.
Artikelen en beschrijvingen van hoe en waarmee je dingen op een modelbaan aansluit, zijn op het web in overvloed te vinden.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


marimon

OK Rosoft,

bedankt in ieder geval voor het antwoord.

Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

marimon

Ik wil toch eens terugkomen op het antwoord van Rosoft. Het ligt namelijk een beetje op mijn maag. In MSM 34 wordt er ook uitgebreid verteld hoe men een huisje in elkaar moet steken. In diverse MSM's wordt er ook verteld hoe je kunt schilderen, plakken, verweren, noem maar op. Ook al deze artikelen kunnen we uitvoerig terugvinden op diverse fora en website's. En toch staan er artikelen over in MSM. Mag er dan ook niet iets instaan over electrische aansluitingingen en gebruiken zodat een beginner zich niet te pletter hoeft te zoeken op web en/of fora?
We gaan hier toch niet beginnen met een eliteclub zeker! Sorry mannen, dit moest er even uit.

Groeten,
Marc

Ook een beginner is een enthousiast.[:D]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

tonycabus

H? Marc!

Daarom hebben we Kis onder de arm genomen, die vond ook dat dat in MSM te weinig aan de beurt kwam.
Da's een mooie sm..lenklopper op het eind, je ondertekening!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marimon

Merci Tony, 'k ben nu terug op mijn gemak[:)][;)]

Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner