Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

wisselaandrijving

Gestart door okki, 14 januari 2007, 10:09:59 AM

okki

hallo allemaal

Ik wil mijn wissels bedienen met tuimelschakelaars.
aan /uit /aan
nu mijn vraag : brand de wisselaandrijving van fleischmann door als er spanning op blijft staan.
de schakkelaars die ik heb springen niet vanzelf terug op de uit stand.


mvg   arno

Gerolf

Die wissels beschikken (waarschijnlijk) over een zogenaamde eindafschakeling: de stroom wordt onderbroken eens de juiste wisselstand is bereikt.
Echter: zo'n eindafschakeling wil wel eens haperen, met alle risico's vandien. In MSM heeft - in de KIS-reeks - een goed alternatief gestaan.
Ook op dit forum kan je diverse alternatieven vinden. Gebruik maar eens de zoekfunctie met het woord "eindafschakeling" of zo.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door okki

hallo allemaal

Ik wil mijn wissels bedienen met tuimelschakelaars.
aan /uit /aan
nu mijn vraag : brand de wisselaandrijving van fleischmann door als er spanning op blijft staan.
de schakkelaars die ik heb springen niet vanzelf terug op de uit stand.


mvg   arno



twee drukknopjes werkt ook en zonder kans op...........rook.
is wel wat moeilijker om de stand te zien.

wim

n/a

ik wilde dat ook doen alleen met marklin maar je hoorde de wissel zachjes zoemen. dus ik denk dat het niet goed is. ik doe het nu ook met 2 druk knopjes. en een duo-led er bij zodat ik kan zien hoe de wissel staat.

n/a

" een duo-led er bij zodat ik kan zien hoe de wissel staat."

Hoe doe je dat? Heb je daar een schemaatje voor?
Nico


Peter

Ik gebruik een heel eenvoudig systeem, dat 1. heel goedkoop is, 2.doeltreffend,3. laat zien hoe de wissel staat.
Mijn schakelbord bestaat uit acrylplaat van 0,5 cm waarop het sporenplan aangeduid is met lijnen in (voorlopig) viltstift.
De wisselschakelaars zijn gebouwd uit een stripje, een staafje, spijkertjes een een schroefje allemaal in messing. De rondelletjes zijn gewoon in ijzer (ik vond geen messing rondellen)
De bedienings draden worden langs onder aan het schroefje en de spijkertjes gesoldeerd. Het enige waar je op moet letten is dat je een klein spleetje moet laten tussen het messing stripje en de spijkertjes. (iets omhoog plooien) De stripjes zijn messing van 0.5 mm
van 3cm lang en hebben dus voldoende veerkracht.
Ik heb het idee uit een Miba van vele jaren geleden, het heette daar het: Stellwerck der kleine mann"
Hierbij een "onscherpe" foto zodat je princiepe kan zien.

Met vriendelijke groeten
Peter

domie-o2

citaat:
Geplaatst door Peter

Ik gebruik een heel eenvoudig systeem, dat 1. heel goedkoop is, 2.doeltreffend,3. laat zien hoe de wissel staat.
Mijn schakelbord bestaat uit acrylplaat van 0,5 cm waarop het sporenplan aangeduid is met lijnen in (voorlopig) viltstift.
De wisselschakelaars zijn gebouwd uit een stripje, een staafje, spijkertjes een een schroefje allemaal in messing. De rondelletjes zijn gewoon in ijzer (ik vond geen messing rondellen)
De bedienings draden worden langs onder aan het schroefje en de spijkertjes gesoldeerd. Het enige waar je op moet letten is dat je een klein spleetje moet laten tussen het messing stripje en de spijkertjes. (iets omhoog plooien) De stripjes zijn messing van 0.5 mm
van 3cm lang en hebben dus voldoende veerkracht.
Ik heb het idee uit een Miba van vele jaren geleden, het heette daar het: Stellwerck der kleine mann"
Hierbij een "onscherpe" foto zodat je princiepe kan zien.




domie-o2

HOI PETER,
Dit lijkt me ontzettend leuk om zo iets te maken
Het heeft iets uit de oude doos vind ik .Kun je misschien dit artikel eens
copie?ren of e-mailen
Zo iets spreekt me ontzettend aan
Ik lees het hier wel op dit forum als je het wil of kan doen ,ik geef je dan m'n e-mail adres.
Alvast m'n oprechte dank

domie-02

Peter

Hallo Domie-o2

Ik wil gerust dat artikel eens opzoeken en het doorsturen naar je E-mail adres, maar dat zal wel even duren. Ik weet niet meer in welke Miba dat ooit heeft gestaan, maar het is wel al wat jaren geleden. Vanaf 1961 heb ik alle Miba jaargangen kompleet en van de jaren daarvoor heb ik er ook al een redelijk aantal. Al je geluk hebt vind ik het snel en anders....geduld.
Moest je niet te ver uit buurt wonen mag je eventueel altijd eens komen kijken naar die zelfgemaakte schakelaars.
Met vriendelijke groeten
Peter

domie-o2

citaat:
Geplaatst door Peter

Hallo Domie-o2

Ik wil gerust dat artikel eens opzoeken en het doorsturen naar je E-mail adres, maar dat zal wel even duren. Ik weet niet meer in welke Miba dat ooit heeft gestaan, maar het is wel al wat jaren geleden. Vanaf 1961 heb ik alle Miba jaargangen kompleet en van de jaren daarvoor heb ik er ook al een redelijk aantal. Al je geluk hebt vind ik het snel en anders....geduld.
Moest je niet te ver uit buurt wonen mag je eventueel altijd eens komen kijken naar die zelfgemaakte schakelaars.
---------------------------------------------------------------------
Ok? peter ik koester wel geduld (een schone deugd zeggen ze)
want ik ben uit de West-Vlaanders.
Alvast nogmaals velen dank voor de moeite!!!!en ik bezorg je m'n e-mailadres .

groeten domie-o2