Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Baan van Noah

Gestart door Ferdinand, 13 januari 2007, 08:40:20 AM

Ferdinand

Een goededag allemaal, ik heb mijn allereerste baan klaar op papier en ben benieuwd wat jullie ervan vinden waarschijnlijk tedruk:Ihahah
===========================================================
Ik ga rijden in Schaal N
Keuze rails peco code 55 een hemsle spoortje om te zien:D
Tijdperk IV met duits oostenrijks materiaal
===========================================================

Aangezien ik geen naam weet te bedenken noem ik het maar de baan van Noah aangezien dat mijn kleine boeffie ( nu 5 1/2 jaar ) al helemaal weg is van treinen, ga dus ook vaak met de trein zomaar wat rijden, en zeurt nu al het hemd van mijn lijf wanneer de baan klaar is hahaha


hoofdspoor vooraan (blauw ) ligt opwerkblad niveau
Station ( groot ) op +20 cm van werkblad
Rangeergedeelte ( groen ) op 17 cm van werkblad
Paradegedeelte ( oranje ) begint op 29 en loopt door naar 37 cm
kleine station ( oranje ) op 37 cm van werkblad niveau

Met vriendelijke groet Ferdinand

Ben benieuwd,


http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/BanenplanFerdinandzichtbaregedeelte.jpg

Ferdinand

#1
De traject AA naar BB is dus mijn hoofdtraject en kan dus rondjes rijden

Lokaal ( berg )Spoor C-C C1-C1 C2-C2 is een spoor dat naar mijn bergstation gaat dus via helling van 20 cm naar 37 cm

D - D komt van rangeer en kan zo via de andere kant het spoor op zodat ik toch in 2 richtingen kan rijden ( op evt hoofdtraject )

E - E  gaat dus in een lus onder het station door om buiten te komen ( andere richting naar buiten dan optie D - D )

F - F is lokaal spoor in mijn optiek was de keerlus de makkelijkste manier om de trein te laten keren ( deze verborgen keerlus heeft ongeveer 8 ? 9 mtr spoor )


Ferdinand

#2
De verborgen sporen

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/BanenplanFerdinand.jpg

rechts van de linkerbeen is bijna niet te zien op tekening  )en eindigd op 37 cm ( dit is het spoor naar bergstation )

De helling is 2,24 % radius 400mm

1 Spiraal gebruik ik om naar het schaduw station te komen dus heb daar geen last van deze zit onder de tafel

Ik heb gekozen om voor de verdere sporen alleen maar helingen te gebruiken met een percentage van tussen de 1,27 en 2,64%


De radius van de sporen zijn van 460mm, 500mm 700mm en 800mm

Aan de achterkant zul je wel denken wat een zooitje met rails maar in het echt komen deze boven elkaar te liggen
Heb een proef gemaakt van karton om te kijken of zoiets mogelijk was en is perfect te Realiseren

In de banenplan die je nu ziet heb ik het zo moeten doen omdat als de rails opelkaar lag dat ik te vaak naar mijn zin met de rails die daar onder lag bezig was

Met vriendelijke groet Ferdinand


ps, De bruine sporen gaan via lange helling ( 1,81 % ) naar beneden naar de spiraal richting schaduwstation
het schaduw station komt vooran te liggen met een 10 tot 12 sporen dus kan ik bij komen

ERVIN

#3
Hoi Ferdinand, indrukwekkend!![:0]
Maar ook enkele bedenkingen, hoe zit het met de bereikbaarheid van de sporen, kan je overal goed aan, heb je nog plaats om scenery te plaatsen.
Verder wens ik je veel succes toe, dit kan iets heel mooi gaan worden.[;)]

Greg

#4
Ziet er echt zeer mooi uit. Er kan denk ik nog voldoende scenery geplaatst worden. Dan denk ik vooral aan de ruimte tussen het station en het bruine lijntje, en alles wat achter het bruine lijntje ligt. Zeker als je bedenkt dat je voor schaal N heel wat natuur meer natuur kan plaatsen dan met H0 op dezelfde opp.
Maar je zal zoals Erwin al zei zeker moeten opletten voor de bereikbaarhied. Zoadat alles vlot kan bereiken. Zowel op het bendenniveau als op het zichtbare gedeelte.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gerolf

#5
Dit kan een h??l mooie baan worden. Mooi plan, en vermits je het al in 3D hebt opgebouwd (kartonmodel), heb je ongetwijfeld al wat knelpunten kunnen opsporen en corrigeren.
Op het eerste gezicht lijkt het stationsgedeelte wat druk, maar als je bedenkt dat het op verschillende niveaus zit, zal het wel meevallen.
Bereikbaarheid: dit kan zeker een probleem zijn. Links heb je in het midden zeker een werkluik nodig, maar die groene lus zit hiervoor wat in de weg. Ik zou die wat ruimer maken (opschuiven naar links)
Ik vermoed dat je baan enkel langs de voorzijde toegankelijk is, dus heb je ook in het midden en aan de rechterzijde nog werkluiken nodig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ferdinand

#6
Goededag, alvast bedankt voor de reactie's

De bouw wordt een openbouw constructie, dus kan bij veel onderlangs bij

Gerolf Peeters, ik denk dat ik aan de achterkant ook bij kan, wil namelijk de tafel op gelagerde rails gaan zetten, zodat ik deze minimaal 1 meter naar voren kan verplaatsten, heb pas geleden bij iemand zoiets gemaakt ( niet voor modeltreinen [:I] ) maar de tafel bij hem was vrij heavy ( denk niet dat mijn tafel aan dat gewicht komt ) en deze was perfect te verrijden.

Dus wil ik dat zelf bij mij ook gaan toepassen, dan kan ik in principe overal bij

Kunnen jullie hier iets in vinden

ps. hebben jullie nog iedee?n betreft veranderingen waardoor ik nog meer mogelijkheden krijg om te spelen , ik hor jullie vaak spreken over omhaalspoor of zoiets dergelijk, ik weet niet precies hoe ik dat moet zien, maar gezien de verhalen heb je hierdoor weer meer mogelijkheden, dus zoiets bij mij ook van toepassing??????

Met vriendelijke groet Ferdinand[:D]

Ferdinand

#7
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Dit kan een h??l mooie baan worden. Mooi plan, en vermits je het al in 3D hebt opgebouwd (kartonmodel), heb je ongetwijfeld al wat knelpunten kunnen opsporen en corrigeren.
Op het eerste gezicht lijkt het stationsgedeelte wat druk, maar als je bedenkt dat het op verschillende niveaus zit, zal het wel meevallen.
Bereikbaarheid: dit kan zeker een probleem zijn. Links heb je in het midden zeker een werkluik nodig, maar die groene lus zit hiervoor wat in de weg. Ik zou die wat ruimer maken (opschuiven naar links)
Ik vermoed dat je baan enkel langs de voorzijde toegankelijk is, dus heb je ook in het midden en aan de rechterzijde nog werkluiken nodig.



Ik heb alleen het achterste gedeelte met karton geprobeerd na te bootsen, en moet zeggen het is wat werk, maar wel uitvoerbaar, krijg daar namelijk een 3 tot 4 sporen boven elkaar met als het goed is de zelfde hellingshoek ( moet er nog even goed voor zitten qau lengte heb ik ruimte zat )

ps. waar kan ik vinden wat de minimale hoogte is voor Spoor-N voor een vrije doorgang, denk aan spiraal, tunnel helling

mvg Ferdinand

Gerolf

#8
Kartonmodel: ik zou toch de moeite doen om het hele project eens op te bouwen, op schaal 1/10 bijvoorbeeld. Ik heb dit voor mijn eigen "Marche-en-Bi?res"-plan ook gedaan, en het helpt zeker! Ik heb hiervoor de verschillende lagen van mijn plan afgedrukt in karton, uitgesneden en met kartonnen afstandshoudertjes op mekaar gekleefd.

Vrije hoogte voor N: 37mm bij gebruik van bovenleiding. Hier moet je de rails, hout- en kurklaag nog bijtellen. Dus zo'n 5 ? 6 cm in totaal als hoogteverschil. Zie ook de Morop-normen: http://www.morop.org/de/normes/index.html

Omloopspoor: om een trein op een spoor te zetten, de loc los te koppelen en aan de andere zijde terug aan te pikken voor een terugrit.
Uithaalspoor: om op een rangeergedeelte treinbewegingen te kunnen doen zonder het verkeer op de hoofdbaan te hinderen.

Bereikbaarheid: hou rekening met je nuttige armlengte (60cm is al vrij veel) en kijk dan welke plaatsen op je baan niet bereikbaar zijn. Je moet elke plaats op je baan - zowel langs boven als langs onder - ten allen tijde kunnen bereiken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ferdinand

#9
Bedankt Gerolf voor je informatie , betreft het maken van een 1/10 schaalmodel had ik van jouw waanzinnige site[:D], ik heb het dan alleen toegepast op het achterstegedeelte van de baan maar het geeft zekers een meerwaarde aan het ontwerpen,.......de bereikbaarheid ; ik denk dat ik betreft bereikbaarheid links iets moet verzinnen omdat de tafel alleen naar voren gehaald kan worden dus moet ik ff brainstormen hoe ik dat in het vat ga gieten

met vriendelijke groet Ferdinand

Ferdinand

#10
Hierbij nog een vraagje[:I]

Heeft iemand nog een sugestie om de banenplan te verbeteren misschien het station om iets meer rust te creeren of om meer mogelijkheden te krijgen

BvD Ferdinand

Ferdinand

#11
En hier is mijn ontwerp betreft Schaduw station

Kom via 2 spiralen binnen en kan kiezen via welke spiraal ik weer naar buiten ga

Als als evt vol staat kan de trein via omloopspoor weer naar buiten ongeacht vanaf welke spiraal hij komt

Evt aanpassingen hoor ik graag


http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/SchaduwstationFerdinand-1.jpg

Met vriendelijke groet Ferdinand ;D

Ferdinand

#12


zie bericht onder deze

Ferdinand

Ferdinand

#13
Hallo daar zijn we weer

Ik heb een paar aanpassingen doorgevoerd ( met grote dank aan Wesley  ;D )

- Keerlus rechts van staion ( F-F) verwijderd

- Paradebaan verlegd, stuk in het midden wordt een galerij, het bergstation naar beneden verplaatst en er is een klein schaduw station gekomen met omloop voor lokaalspoor ( rechtsonder )

- Spoor naar rangeerterrein (E - E) verwijderd, kan nu alleen via ( D - D ) naar rangeerterrein toe.

- Heb rangeerterrein stuk uitgebreid met diverse  soptelsporen, omhaalsporen en omloopsporen  ( rangeerterrein is groter geworden dan wat Wesley had voorgesteld )

Maar leek me mooi om een groot rangeer terrein te hebben



http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/BanenplanFerdigrootrangeer.jpg

Graag Uw kennis en mening of dit beter is of bv de rangeerterrein overdone is ;D

Vriendelijke groet Ferdinand

Gerolf

#14
Je rangeerterrein is alleen "overdone" als je niet graag rangeert [;)]
Dit lijkt me een project waar je j??ren bouwplezier, maar ook even lang rijplezier aan kan hebben.

Toch een dringende oproep: sommige rails/wissels liggen bijna een hele meter van de zijkant van de baan. Wat ga je doen bij ontsporingen?
-> Werkopeningen voorzien!!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw