Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

pendel automaat

Gestart door argilla, 11 januari 2007, 09:37:55 AM

argilla

zoals jullie ( misschien ) weten uit een vorig draadje.....On30
imghttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/pendelautomatiek.jpg/img

Dat is een schematische voorstelling van het ontwerp. Ik richt mij nu speciaal tot forumleden die elektronisch het een en ander weten.Liefst ( hopelijk komt Tony hier tussen met KIS dank U) dus zo simpel mogelijk , liefst print layout ook. Mag met relays... zijn speelt geen rol. Maar ik heb een volledige print nodig voor een pendelautomatiek. Alles op ??n print ( dus pendel en omkering digitale snelheid) oef.. oef...;) als dat maar goed afloopt !!!( die vraag dan)
Ik weet dit is misschien veel gevraagd. Hopelijk niet.
(Zelf ben ik geen crack in elekrtonica ( ontwerpen ) maar kan toch het een en ander in elkaar steken.)

Nu dit is een diorama.Langs beide zijde( OOST) komt een verborgen spiraal die via ..via aansluit op verborgen spiraal WEST. Vraag me niet waarom, het is zo punt.Trouwens de spiralen daar gaat het niet over het is het schemaatje zelf.
NU STEL:

1/ de loc L1 start Wissels W1 en W2  recht... richting West. Komt binnen via Oost, stopt in vak R. Op dat zelfde ogenblik moeten de wissels W1 en W2 op afbuigend springen en loc L2 start met een vooraf ingestelde digitale snelheid naat Oost en terug via West . Hij stopt terug in vak Q . Op dat ogenblik springen W1 en W2 terug op rechtdoor en de Loc L1 start terug met vooraf ingestelde digitale snelheid enz...enz...
2/ Dus telkens start ??nzelfde cyclus met vooraf ingestelde digitale snelheid ( er moet dus een ompoling plaats vinden die auto functie heeft ,automatische ompoling)De digitale is van Roco multimaus of kan ook een Maus 3 zijn. Dat speelt geen rol.Dit is als dusdanig niet van belang omdat je optrek en e.d. toch kan instellen via CV. Totdaar.....
3/er moet een zekere wachtijd inzitten bv: 15 seconden.Voor ??n van beide locs vertrekt.Er zijn geen signalen vermits het hier gaat over veldspoor.Ardennen hout en steen.  Dus een houtlorrie trein en een kiplorrie trein.Max. 3 wagens.

Hopelijk zien jullie het zitten ??? vragen stel ze. Mat dank :D

Marc
(nee niet die van de kampioenenxx()


argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

n/a

#1
Hoe rij je? Je vernoemt digitale snelheid. Rij je hier digitaal en met welk systeem? Hoe zie je de treindetectie?

argilla

#2
citaat:
Geplaatst door Andy230

Hoe rij je? Je vernoemt digitale snelheid. Rij je hier digitaal en met welk systeem? Hoe zie je de treindetectie?



Bachmann matriaal . DC op het ogenblik. Maar moet dus DCC worden.
treindecetie geen. Maar moet ook toegevoegd worden via het systeem
Dcc zal Roco ( esu decoders worden) Loc's zijn Dcc ready.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

n/a

#3
Argilla,
als je in de toekomst DCC voorziet dan is de snelheid en het omkeren  niet eenvoudig te sturen of je moet gebruik maken van een pc en een stuurprogramma zoals bvb. "Koploper". Detectie heb je toch nodig om te vertragen, stoppen, omkeren en de wissels te zetten. Hier zijn verschillende alternatieven mogelijk.
Het eenvoudigste blijft nog steeds, voor dit gegeven, geen digitale sturing, doch een pulsbreedte sturing van het materiaal.
Ik wil je daar wel in verder helpen.
Een Ecos centrale kan dit volledig digitaal doen, maar dat kost dan ook al bijna 500 Euro.
Als we zover in detail moeten treden doen we dit misschien best via mail.

argilla

#4
citaat:
Geplaatst door Andy230

Argilla,
als je in de toekomst DCC voorziet dan is de snelheid en het omkeren  niet eenvoudig te sturen of je moet gebruik maken van een pc en een stuurprogramma zoals bvb. "Koploper". Detectie heb je toch nodig om te vertragen, stoppen, omkeren en de wissels te zetten. Hier zijn verschillende alternatieven mogelijk.
Het eenvoudigste blijft nog steeds, voor dit gegeven, geen digitale sturing, doch een pulsbreedte sturing van het materiaal.
Ik wil je daar wel in verder helpen.
Een Ecos centrale kan dit volledig digitaal doen, maar dat kost dan ook al bijna 500 Euro.
Als we zover in detail moeten treden doen we dit misschien best via mail.






ik neem je voorstel graag en in dank aan
email: debruyn.ml@skynet.be
[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

#5
Mij lijkt het ook een probleem dat je makkelijker analoog kan uitpluizen. In het begin zei je echter digitaal ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

#6
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Mij lijkt het ook een probleem dat je makkelijker analoog kan uitpluizen. In het begin zei je echter digitaal ...



was ook mijn idee Gerolf .Alleen de loc's zijn logging loc's en het is de bedoeling van die heel heel traag te laten rijden. Vandaar digitaal. Heb dat gebrobeerd met analoog op de laagste stand (startstand met een transfo en die snelheid aanzetsnelheid is toch wel "te" voor een logging, snap je ??
[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

tonycabus

#7
De pendelschakeling uit MSM48 is analoog maar de rijspanning is pulserend, geen vierkantsgolf maar gewoon niet afgevlakte gelijkstroom, 100 broebels per sekonde. Die spanning neemt analoog toe en weer af en laat toe met lichte treinen realistische versnelling en afremming te bekomen. Mar je wil later digitaalpendelen, Marc? Dan zou ik toch maar voor Lenz Gold decoders kiezen, want die kunnen dat van hun eigen (met ABC, wette nog, menneke?). En je wissels schakel je toch met magneetjes onder de loks, en reedcontacten in de rails zeker?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

#8
Tony gelijk heb je ! ik ga het veel te ver zoeken. Terug het ABC draadje opnemen en nog eens "te goei" doorlezen. Ik hoop dat als er obstakels zijn dit in vraagvorm mag gieten?? (en stellen )
THx old budy ([:D][;)])
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

tonycabus

#9
En da's nog lange niet af, dat ABC-verhaal. Ik merk trouwens dat buitenlandse bl?aden MSM ook lezen, en ook wwer beginnen te 'KISsen'.
Of zoals een Duits collega schrijft: "mit so wenig m?glich Aufwand den gr?ssten Effekt zu bekommen" ofte met eenvoudige middelen zoveel mogelijk effect bereiken.
Er komt nog een vervolg op, ik ben daar druk mee bezig!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)