Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

seinen aansluiten

Gestart door okki, 10 januari 2007, 11:59:51 AM

okki

hallo allemaal
kun je op een zelfdenkende wissel van fleischman ook
seinen aansluiten solderen zodat de wissel het licht beinvloed
en hoe aan tesluiten.

mvg.  arno

ysbeer

Ik zou niet weten hoe,maar wie weet.
Ik in ieder geval niet,eigenlijk moet ik zeggen nee dat gaat niet.

wim ysbeer

Klaas Zondervan

Geef eens wat meer info.
Rij je digitaal of analoog? En waarom gebruik je de wissels denkend?

INFO

Okki,

Ik denk dat het helemaal niets te maken heeft met het denkend zijn van het wissel, maar dat het meer te maken heeft met de eindafschakeling van de wisselaandrijving. En daarop is het antwoord, je kunt over de eindafschakeling een seinpaal laten branden, hoe dat moet staat in de handleiding van de wisselaandrijving. Is dus hetzelfde als een indicatie van de wisselstand op je bedieningspaneel.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

okki

hallo
Ik rij analoog
Ik kan de seinen natuurlijk via een relais aansluiten gekoppeld aan de wissel schakelaar.
Maar ik dacht dat het ook gemakkelijker kon en de wissel opzich als Schakelaar te gebruiken.

mvg  arno

Klaas Zondervan

Kan ook wel, als je wisselaandrijving een eindafschakeling heeft.
Kijk maar eens hier, eerste schema:
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html

INFO

okki,

Maar waarom zo moeilijk, als de stand van het sein afhankelijk is van de stand van het wissel, dan kun je ze toch met hetzelfde knopje schakelen. Maar in de praktijk is het seinbeeld van meer zaken afhankelijk, en daar is de wisselstand er 1 van. Wat meer van invloed is hoe is het seinbeeld voor het sein, en wat is de status van dat spoor. Is dat vrij of is dat bezet, en dat is ook weer het geval voor dat spoor en sein, want dat kan ook nog van involoed zijn op het seinbeeld van het sein in kwestie.

okki

Hallo allemaal

Ik heb vanavond ouderwets met een bloknote en kleurpotloden
het geheel eens uit getekend en hoe ik het ook doe het gaat niet, omdat de seinen een gemeenschapelijke min draad hebben.
zodat er steeds weer een kortsluiting ontstaat.
in iedergeval iedereen bedankt voor het meedenken.

mvg   arno

INFO

Okki.

En wat gaat er dan niet?? Mij lijkt het helemaal geen probleem namelijk.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door okki

omdat de seinen een gemeenschapelijke min draad hebben.

Nou en? Als je in dat schema wat ik je liet zien de leds andersom zet en de plus en de min verwisselt dan heb je toch een gemeenschappelijke min?