freddyfish's ontwerp

Gestart door frederik.f, 09 januari 2007, 14:47:52 PM

frederik.f

hoi iedereen,
ik had gezegd bij mijn voorstelling dat ik nog steeds aan het zoeken was naar een goed sporenplan maar heb het gevonden en hij staat al opgesteld ben nu bezig aan verscheidene zaken voor de weg, wegverlichting, de tunnels en bruggen. Heb al enkelefoto's getrokken die zal ik jullie laten zien met wat uitleg.

Eerst een globale zicht aan de rechterkant van de deur:

imghttp://img89.imageshack.us/img89/4128/foto1qe1.jpg/img

aan de linkerkant van de deur is nu mijn werkplekje geworden dus let niet op de rommel:

imghttp://img144.imageshack.us/img144/1010/foto2wk8.jpg/img

dit is mijn globale zicht dus.
Sewwes ga ik verder met wat details. Wil eerst kijken of die foto's nu werkelijk op het forum staan

groetjes

frederik.f

ok het ging dus nu ga ik wat meer in detail.
Ik vind op de volgende foto dat mijn eerste tunnel al goed gelukt is:



Zoals je al zag aan het globaal beeld had ik al een weg aangelegd. Er is ook een slagboom geinstalleerd deze reageert ook als er eeen trein voorbij komt:



Aan mijn kruispunt heb ik ook al verkeerslichten staan deze werken ook.



verder op de weg zie je ook lantaarnpalen staan deze ben ik zelf aan't maken:



ik kon niet op 1 niveau blijven en dat zal iedereen wel als probleem hebben dus mijn sporen gaan zowel naar boven als naar onder:





zo dat was alles.(voor nu)

ik hoop dat jullie mijn baan goed vinden en dat ik al goed bezig ben. Ga nu beginnen aan mijn eerste gebouw.

groetjes

Gerolf

Ik wil je niet ontmoedigen, maar je hellingen zijn veel te steil. Ook de manier waarop je je rails in een helling ondersteunt is eigenlijk vragen om moeilijkheden [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Afgezien van hetgeen Gerolf zegt, moet je ook genoeg plaats voorzien om je locs te laten draaien in je helling en afdaling. Als ik op de foto's verder ga, dan vrees ik dat je locs en vooral lange wagons tegen de rand van je houten plank zullen rijden.
Ik zie ook dat je C-rails gebruikt, dus ik veronderstel dat je ook M?rklin locs met een Delta decoder hebt. Let er op dat die locs op een helling trager en bij een daling sneller zullen rijden. Tenzij je de rijregelaar aanpast natuurlijk. Een te steile helling of daling is dus eigenlijk problemen zoeken.
Ikzelf heb nu ook een baan gemaakt en ik heb gemerkt dat mijn reeks 77 van Mehano niet te zwaar beladen mag zijn, of hij raakt mijn helling niet op. En mijn helling is dan al het maximum dat je zou mogen gaan. Mijn M?rklin locs en de zwaardere locs (mijn 5166 ook van Mehano) hebben geen problemen.

Ik wil je helemaal niet ontmoedigen hoor, want in je baan zit denk ik wel potentieel. [;)] Denk er gewoon nog eens goed over na. Je komt er wel uit.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

frederik.f

bedankt voor jullie commentaar.
Maar dan heb ik wel een vraagje: Wat is de juiste hellingsgraad? En de juiste breedte om dat te doen?
Het is mijn eerste keer dat ik aan modelbouw voor treinen doe, Daarom ben ik eigenlijk klein begonnen naderhand ga ik groter en kan ik meer aandacht schenken aan een goede spoorlegging.
Maar toch wil ik jullie advies nu al horen of waar ik dit eventueel kan vinden.
Op dit moment heb ik de problemen die jullie zeggen nog geen last gehad alles gaat perfect.

groetjes

Gerolf

Maximale helling op rechte stukken: 3%, in bogen 2%.
Vrije-ruimte-profiel: zie de NEM-normen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dancer

ik zou graag het sporenplan willen zien...

frederik.f

citaat:
Geplaatst door dancer

ik zou graag het sporenplan willen zien...



euhm dancer
dat heb ik dus niet eerlijk gezegd maar ik zal proberen iets te maken ik heb gewoon mijn sporen gelegd gehad op de plaats die ik had en gedacht van zo ga ik het doen.

groetjes

thalysken

@freddyfish20

In het begin toen ik bezig was met modelspoor deet ik dat ook niet een baanplan maken maar ondertussen heb ik wel al ingezien dat je dat beter toch doet. De voordelen er van: overzichtelijker(in het begin). Aan een baanplan kan je wel maanden bezig zijn om het aan te passen en goed te krijgen maar dan heb je wel een perfecte baan. En dan kan het echte werk beginnen.[;)]

groeten,
Thijs

erik de noorman

Als je met marklinrails werkt is het simpel om het stijgingspercentage te kennen. Per 2 stukjes rails ( 2 x 18 cm) mag je 1.5 cm stijging hebben. Ik heb dit altijd zelf toegepast en nooit problemen mee gehad. Dit heb ik uit een oud boek van Bernd Smith
(m?klinbahnanlage + landschaftbau). Uit dit boek heb ik leren modelbaanbouwen. Bernd Smith is een van onze voorvaderen als het over zo getrouw mogelijk modelbaanbouwen gaat. Zelfs met de oude m rails.

Erik

Gerolf

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

... Per 2 stukjes rails ( 2 x 18 cm) mag je 1.5 cm stijging hebben...
Dat is ruim 4 percent ... daar zou ik toch mee uitkijken, hoor. Niet alle materieel kan dit aan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Dat is ruim 4 percent

Ik weet het Gerolf maar zo staat het in het boek. Ik heb het ook altijd zo toegepast zonder problemen. Op mijn baan Kapelle op den Bos is dezelfde formule aangehouden in de klimspiralen met bevredigend resultaat (enkel roco's hebben soms wat moeite om een sleep naar boven te krijgen). Wil je heel zeker zijn kan je altijd 1.2 cm hoogte verschil nemen per 2 rails dan kom je ongeveer aan 3%.

Erik

Greg

Het is denk ik wel mogelijk die 4% maar dan zeker rekening houden dat je eventueel problemen kan krijgen met langere slepen.
Ik stijg 14.5 cm met een zogoed als constante stijging over 5m. Dus net geen 3 cm per meter. En zelfs dat is iets teveel van het goede voor sommige loc's. Men 78igers raken met men goederentrein niet naar boven op een degelijke manier, waardoor ik steeds in dubbeltractie moet rijden als ik via die helling moet (maar dat vind ik nu niet zo erg[:p])
Maar wat ik wil zeggen is gewoon dat je voorzichtig moet zijn met een steile helling als je met lange slepen wagonnen wil rijden.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Anarchy

Ah ik wist niet dat je al meer dan een 78 had?

frederik.f

hoi iedereen,

ik ben volledig opnieuw begonnen omdat eerst bij mij thuis was gezegd geweest dat waar ik eerst bezig was nog iets moest komen liggen, Maar nu moet dat niet meer dus kon ik groter gaan.

hier zijn al enkele zaken die ik heb gemaakt







groetjes