Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Hoe sectie's tegen overstroom beveiligen ?

Gestart door krispy, 07 januari 2007, 23:59:47 PM

Leendert

citaat:
Geplaatst door krispy

hallo hobby-genoten  , hier ben ik weer !
Heeft er iemand een ideetje of oplossing om secties te beveiligen tegen overstroomen ? Hiermee bedoel ik volgend , ik gebruikt een EDITS booster  ( 10 A ) zodat ik geen verschillende boosters moet kopen voor de baan te sturen , mijn baan bestaat uit 96 sectie die elk worden gedetecteerd door een stroomdetectie ( zie BDM16-SD uit avontuur in miniatuur ).



Naast alle verstandige dingen die hier al over zijn geroepen, wil je mijn oplossing (die al jaren naar tevredenheid werkt) delen. Ik heb als basis ook de 10A booster. Deze wordt gezekerd met springzekeringen en verdeelt de baan in 4 secties van 2,5 A. In de sectie staat ook een relais, dat afvalt als de zekering eruit gaat. Deze schakelt dan de kortsluitbeveiliging aan en zo vallen alle overige circuits ook stil. Wat tevens een voordeel is: omdat de relais aantrekken als de spanning op de sectie komt (en dus ook afvallen als de spanning wegvalt) er een hele effectieve en snelle kortsluitdetectie is, die vaak al eerder aanspreekt dan die in de booster. Met 4 relais en een hand vol diodes is alles gerealiseerd tegen een minimum aan kosten.

Groet,
Leendert

Klaas Zondervan

Leendert, wat bedoel je precies met springzekeringen?

n/a

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Leendert, wat bedoel je precies met springzekeringen?




Die springen uit de houder bij een kortsluiting.
Als de kortsluiting verwijderd is stop je ze er terug in.[:0]

Klaas : in Belgi? smelten de zekeringen niet ze "springen"

Flip

krispy

citaat:
Geplaatst door Leendert

citaat:
Geplaatst door krispy

hallo hobby-genoten  , hier ben ik weer !
Heeft er iemand een ideetje of oplossing om secties te beveiligen tegen overstroomen ? Hiermee bedoel ik volgend , ik gebruikt een EDITS booster  ( 10 A ) zodat ik geen verschillende boosters moet kopen voor de baan te sturen , mijn baan bestaat uit 96 sectie die elk worden gedetecteerd door een stroomdetectie ( zie BDM16-SD uit avontuur in miniatuur ).



Naast alle verstandige dingen die hier al over zijn geroepen, wil je mijn oplossing (die al jaren naar tevredenheid werkt) delen. Ik heb als basis ook de 10A booster. Deze wordt gezekerd met springzekeringen en verdeelt de baan in 4 secties van 2,5 A. In de sectie staat ook een relais, dat afvalt als de zekering eruit gaat. Deze schakelt dan de kortsluitbeveiliging aan en zo vallen alle overige circuits ook stil. Wat tevens een voordeel is: omdat de relais aantrekken als de spanning op de sectie komt (en dus ook afvallen als de spanning wegvalt) er een hele effectieve en snelle kortsluitdetectie is, die vaak al eerder aanspreekt dan die in de booster. Met 4 relais en een hand vol diodes is alles gerealiseerd tegen een minimum aan kosten.

Groet,
Leendert

bedankt voor de uitleg leendert , is het mogelijk om er een schetsje van op het net te plaatsen , hiermee zullen er waarschijnlijk vele andere ook gehoplen zijn en weten we precies wat ge bedoeld met zekeringen en relais en enkele diodes plaatsen

Alvast bedankt.
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Leendert

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Leendert, wat bedoel je precies met springzekeringen?




Dat zijn zekeringen die in geval van stroomoverschrijding, uitspringen en handmatig (het is een soor veer constructie) weer in gedrukt kunnen worden en dan weer functioneren. De mechanische equivalent van 'glaszekering kapot, glaszekering vervangen, gaan met de banaan'.

Groet,
Leendert

Leendert

citaat:
bedankt voor de uitleg leendert , is het mogelijk om er een schetsje van op het net te plaatsen , hiermee zullen er waarschijnlijk vele andere ook gehoplen zijn en weten we precies wat ge bedoeld met zekeringen en relais en enkele diodes plaatsen



Graag verwijs ik naar de website van Wim Ros: http://www.rosoft.tk. Als je daar kiest voor 'Meer weten over digitale modelbanen klik hier voor meer informatie' en dan vervolgens 'Edits Booster' de loc, dan zie je daar het schema staan (Optie 1) voor 1 circuit. De basis werking: als er spanning op de sectie staat, wordt het relais aangetrokken en als gevolg daarvan is er GEEN verbinding tussen de twee 'kortsluit' pennen op de IB. Ontstaat er een kortsluiting, dan valt de spanning over die sectie weg (zakt onder de 12Volt, vandaar die waarde) en het relais valt af met als gevolg dat de IB afschakelt. Daar waar je de rode lijn ziet, daar zet je in serie de 2,5A springzekering. Die fungeert dan als 'overbelasting' veiligheid en niet zozeer als kortsluitbeveiliging. Daar is deze te traag voor en bovendien, de diode/relais schakeling is veel sneller.
Door nu dit circuit zo vaak als nodig te herhalen, ieder met een springzekering en de diodes/relais kan je precies de hoeveelheid secties maken die je wilt. De verbreekcontacten van de relais zet je allemaal parallel: bij het inschakelen gaan alle relais om (er is dan geen doorverbinding tussen de twee 'kortsluitpennen'). Als dan in bedrijf ??n van de circuits een kortsluiting heeft waardoor daar de spanning daalt en het relais afvalt, krijgt de IB een kortsluitmelding en schakelt zo af, waardoor de overige circuits volgen. En dat alles in een fractie van een seconde..

Helder zo?

Groet,
Leendert