Hoe sectie's tegen overstroom beveiligen ?

Gestart door krispy, 07 januari 2007, 23:59:47 PM

krispy

hallo hobby-genoten  , hier ben ik weer !
Heeft er iemand een ideetje of oplossing om secties te beveiligen tegen overstroomen ? Hiermee bedoel ik volgend , ik gebruikt een EDITS booster  ( 10 A ) zodat ik geen verschillende boosters moet kopen voor de baan te sturen , mijn baan bestaat uit 96 sectie die elk worden gedetecteerd door een stroomdetectie ( zie BDM16-SD uit avontuur in miniatuur ).
Nu zou ik willen moduletjes maken die na de hoofdbooster komen ( in parallel geschakeld ) en waaraan telken 3 sectie worden gehangen ( deze module zou ik willen doen afslaan als de stroom in die reeks secties boven de 2 A komt => dit om ervoor te zorgen dat er geen inbrandingen ontstaan in de wielen of sporen door een domme kortsluiting ( kan vanalles zijn vermits ik nog aan het decor moet beginnen en toch al wil rijden ).Eens de kortsluiting weggenomen zou alles weer als normaal moeten kunnen verlopen zonder alles opnieuw te moeten opstarten.
Ik weet dat de eerste reactie gaat zijn , gebruik meerdere lichtere boosters , maar dan heb ik er waarschijnlijk verschillende nodig wat ook weer een grote meerkost wordt. Het moduletje dat ik zou willen maken zou wel zo goedkoop en simpel mogelijk moeten zijn vermits ik er zeker 32 moet maken .Nu dat mijn circuit bijna in orde is moet ik toch stilaan aan de veiligheid gaan denken .

Laat de ideeen of opmerkingen maar komen , ik kan helaas vandaag niet meer reageren maar zal proberen om morgen online te zijn .

mvg
krispy

PS : INFO mijn LG100 aansluiting is gelukt !!

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

INFO

Krispy, leuk zo'n PS, maar op welke manier is het gelukt??
Alleen de waarheid ligt in het midden.

krispy

citaat:
Geplaatst door INFO

Krispy, leuk zo'n PS, maar op welke manier is het gelukt??



Awel , de aansluitdraaden aangesloten zoals u me had gezegd , als klein boosterke ben ik bij het spoor het pcbtje van hans deloof gaan halen ( moest daar toch zijn en  componenten heb ik toch liggen ( moest enkel de lm aanschaffen )), alles gesoldeerd en dan aangesloten en  klaar is kees.
Mijn volgende uitdaaging blijkt wel iets moeilijker te worden , vermits ik het met zoweinig mogelijk componenten wil oplossen , en aan de reacties of tips te zien weet men er niet onmiddelijk een antwoordt op .
groetjes
krispy
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Brunel

Om op je hoofdvraag terug te komen. Je hebt in ieder geval een versterkertrap en een beveiliging nodig. Zo'n schakeling zou dan ook weinig anders zijn dan een kleine booster.

De meest gebruikelijke manier om je probleem op te lossen is met glaszekeringen of van die zelfherstellende zekeringen van 2 of 3 amp?re. Je hebt er ook echt geen 32 nodig.

INFO

Krispy, ik denk dat je in de vorm van een BDM16-SD al een uitstekende kortsluitbeveiliging hebt. De gebruikte diodes voor de stroom detectie 1N400x zijn geschikt voor 1A. dus als je een kortsluiting hebt zullen die in rook opgaan. Dus ook een stroomverbruik van 2A per sectie zal niet echt lukken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Ja hoor, 2A per sectie gaat heel goed lukken. De diodes in de stroomdetector voeren maar de helft van de tijd stroom, dus kun je ze rustig met 2A belasten zonder dat ze daar stuk van gaan.

krispy

Hoi mannen ,
Alvat bedankt voor deze reactie maar :

Klaas , uw reactie is volledig tegenstrijdig met deze van INFO ,kunt U me dan eens opweg helpen om een beveiliging te maken , volgens INFO is het risico op overstroomen miniem , de diode zal eerst sneuvelen , maar uit U reactie haal ik dan weer het omgekeerde , zullen niet sneuvel en hogere stroomen toelaten , hoe kan ik dit laatste risico dan wegwerken , zonder een glaszekering toe te passen?
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Klaas Zondervan

Krispy,

de Edits booster is al beveiligd zoals je weet, maar dan op 10A. Dat is zeer fors voor een modelspoorbaan.
Er bestaat een mogelijkheid om de uitgang van de booster op te splitsen in 4 uitgangen van 2,5A. Er is iemand die dat gedaan heeft, staat ook ergens op een website maar ik weet niet zo gauw meer welke.

Gerolf

Ik gebruik 20W-autogloeilampjes in serie als zekering. Bij stromen lager dan 0,5A hebben die een zeer lage weerstand, bij hogere stromen gaan die opgloeien en een hoge weerstand maken.
Je hebt ook een indicatie waar er een kortsluiting is, en het is een prima zelfherstellende zekering.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Klaas, volgens mij is dit schema van je eigen hand,


kwam het tegen op een ander forum.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

Ik gebruik electronische zekeringen, volgens Schravendeel. Een vergelijkbaar  ontwerp staat op EMT. Deze dingen werken echter alleen bij goed afgevlakte gelijkspanning. Of dat dus ook bij digitaal werkt weet ik niet.

De gloeilamp oplossing van Gerolf werkt mi. ook erg goed, (ook bij digitaal?) mits het vermogen van de lampen goed is berekend [:I]

Groetjes Frank.
Groet van Frank

krispy

Hoi Frank ,

Die electronische zekeringen ( multifuses ) heb ik een getest , en dit is niet de oplossing voor een pulstrein signaal , Bij mooie DC werkt dit uitstekend !
Denk dat ik ofwel een nieuwe PCB voor mijn Booster ga maken ( tekenen ) , naar schema dat INFO op het forum heeft geplaatst ( is dezelfde als ik heb , maar dan 4 kanalen van 2.5 A ipv 1 x 10A) ofwel , de simpelste oplossing gebruiken , namelijk gloeilampjes in serie plaatsen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Klaas Zondervan

Precies Wim, dat schema bedoel ik, maar kon het niet meer vinden.
Er is ook iemand die dit idee heeft uitgevoerd en op zijn website beschreven, kan ik ook niet meer terugvinden wie dat was.
Maar wellicht heeft de vraagsteller genoeg aan dat schema.

n/a

citaat:
Geplaatst door INFO

Krispy, ik denk dat je in de vorm van een BDM16-SD al een uitstekende kortsluitbeveiliging hebt. De gebruikte diodes voor de stroom detectie 1N400x zijn geschikt voor 1A. dus als je een kortsluiting hebt zullen die in rook opgaan. Dus ook een stroomverbruik van 2A per sectie zal niet echt lukken.




Dit is niet de goede methode vrees ik.
Eer die diode in rook opgegaan is kan uw booster naar de filistijnen zijn.

Flip

krispy

citaat:
Geplaatst door INFO

Klaas, volgens mij is dit schema van je eigen hand,


kwam het tegen op een ander forum.


hoi Info en klaas en de anderen ,

Ik heb nog een vraagje ivm het schema , rond T11 is een veiligheidscircuit gebouwd ( geeft het signaal voor overload door richting edits systeem of mrdirect als men de aanpassing van marco roede maakt ) die de booster uitschakeld ( Mrdirect weet hiermee wanneer er overstroom is en schakeld af ( MRdirect verbinding pin 6 (DSR) geeft kortsluiting weer en pin 5 (DTR) zorgt voor aan en afschakelen van booster )
Deze schakeling ( T11 )zorgt ervoor dat er geen thermische overbelasting gaat ontstaan wanneer T9 en T10 voor de begrenzing gaan zorgen (-> sterke spanningsval=>sterke toename van dissipatie op eindtranstoren ->oververhitting) T11 ontdekt namelijk de spanningsval en geeft dit door.
Nu op bovenstaande tekening is enkel een kontrole op ROOD4 , mag ik dit circuitje zondermeer copieren voor rood1,2en 3 ( maw gewoon 1 circuit per uitgang maken en de uitgang van het circuit gewoon parralel aanschakelen ?  ( uitleg rond T11 komt uit electuur Januari 1989 pag 64 )
Wat denken julie hiervan , want nu is er enkel een controle op rood4, dus 1,2 en 3 kunnen nog altijd opfikken of niet ?
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m