Railverbinders

Gestart door Mickey, Gisteren om 14:04:57 PM

Mickey

Hallo allemaal,

Hier zijn we nog een keertje, nu met een vraagje over railverbinders.

Ik zag dit héél toevallig voorbijkomen op FB
Een contactrailverbinder van Fleischmann 6430 en 6431

Heeft er daar iemand ervaring mee?
Kunnen deze verbindingen eventueel geplooid worden zonder te breken?
Anders zou ik deze durven gebruiken ipv draden aan de rails vast te solderen en dan onder tafel wegwerken
Wel geen idee of ze op Peco's Code 100 passen?

Enig idee wat de bedoeling is van het ontwerp op de onderste foto?

Alvast bedankt

Rangeerduivel

Citaat van: Mickey op Gisteren om 14:04:57 PMIk zag dit héél toevallig voorbijkomen op FB
Een contactrailverbinder van Fleischmann 6430 en 6431

Heeft er daar iemand ervaring mee?
Kunnen deze verbindingen eventueel geplooid worden zonder te breken?
Anders zou ik deze durven gebruiken ipv draden aan de rails vast te solderen en dan onder tafel wegwerken
Wel geen idee of ze op Peco's Code 100 passen?

Enig idee wat de bedoeling is van het ontwerp op de onderste foto?

Alvast bedankt

Citaat van: Mickey op Gisteren om 14:04:57 PMHallo allemaal,

Hier zijn we nog

deze raillassen zou ik niet gebruiken voor een andere rail dan de Fleischmann Profi....en plooien...waarom moet je een raillas plooien?
Als je overschakelt naar een andere railhoogte, bvb code 100 naar 80, daar bestaan raillassen voor die er speciaal voor ontworpen zijn en dus door 'plooien' in hoogte verstelbaar zijn.
(Het merk en nr ontgaat mij op dit moment wel....)

;)

Herwig

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/214587_AB_00_FB/image.jpg?x=1440&y=1440&format=jpg&ex=1440&ey=1440&align=center

dit is een foto die initieel niet was gepost en toont hoe deze raillas wordt/werd gemonteerd op de kop van een Profi-spoor

blijft het feit dat Profi verleden tijd is, want niet meer geproduceerd ...

Mickey

Citaat van: Herwig op Gisteren om 19:57:05 PMhttps://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/214587_AB_00_FB/image.jpg?x=1440&y=1440&format=jpg&ex=1440&ey=1440&align=center

dit is een foto die initieel niet was gepost en toont hoe deze raillas wordt/werd gemonteerd op de kop van een Profi-spoor

blijft het feit dat Profi verleden tijd is, want niet meer geproduceerd ...

Nogmaals Herwig, deze foto had ik ook reeds gevonden, maar er staat nergens bij vermeld wat het voordeel is van deze railverbinder tov een gewone, want die kan je ook gebruiken

Mickey

Citaat van: Rangeerduiveldeze raillassen zou ik niet gebruiken voor een andere rail dan de Fleischmann Profi....en plooien...waarom moet je een raillas plooien?
Als je overschakelt naar een andere railhoogte, bvb code 100 naar 80, daar bestaan raillassen voor die er speciaal voor ontworpen zijn en dus door 'plooien' in hoogte verstelbaar zijn.
(Het merk en nr ontgaat mij op dit moment wel....)

;)

Het is niet de bedoeling van railverbinding te plooien, het is de bedoeling om het plaatje waar de railverbinding aan vast zit te plooien, zodoende dat ik deze door de tafel kan steken en zo mijn kabels kan aansluiten ipv ze vast te solderen aan de zijkant van de rails  ;)
Ik verander zeker niet van railhoogte, maar zal ze gewoon willen gebruiken op de manier waarvoor ze dienen, mits de aanpassing zoals hierboven net beschreven  ;)
Daarom mijn vraag of er iemand ervaring mee heeft met deze verbidningen en of die plaatjes dus kunnen geplooid worden

Metpetergaathetbeter

Overgangsprofiel is Roco 42612 100 naar code 83. Ik dacht dat ik al railverbindingen zag met aansluitdraad

Mickey

Citaat van: Metpetergaathetbeter op Gisteren om 22:19:12 PMOvergangsprofiel is Roco 42612 100 naar code 83. Ik dacht dat ik al railverbindingen zag met aansluitdraad

Ik heb geen overgangsprofiel nodig, lees aub mijn andere reacties  ;)
Toch bedankt voor het advies

Metpetergaathetbeter

Met Peco verbindingen zou het moeten gaan zo te zien.......

SuSke

Het zijn geen railverbinders, maar aansluitklemmen om de rails van stroom te voorzien.

Het is niet de bedoeling dat je dat plaatje gaat plooien.
Het systeem werkt door het beugeltje te klemmen over de rail en de bedding om zo een goed contact te garanderen.
Als je dat beugeltje gaat plooien om de aansluiting met het klemmetje de draad aan te sluiten, ben je die klemspanning kwijt en is het contact niet meer gegarandeerd.

Ik zou het dus bij zichtbare montage of solderen houden.

Als ik het zo bekijk wordt de railvoeding op die speciale (dubbele hoogte) railverbinder aangesloten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.