Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

BR80 uit DCC startset (N) wil niet lekker lopen

Gestart door catweazle, 07 januari 2007, 19:43:19 PM

catweazle

Ik ben een beginnend "digitalist" met MRdirect en een br80 uit een startset van Fleischmann schaal N (7027). De trein rijdt goed op gemiddelde snelheid en de baan vertoont geen sporen van slechte stroomvoorziening toch wil de loc nog niet echt lekker langzaam rijden( met en zonder wagons er achter). Dan begint hij een beetje te kraken alsof hij wil zeggen "ik wil wel maar ik kan niet....." nadat ik dan een beetje gas geef komt hij schokkend op snelheid en rijdt dan verder goed ( geen gekraak meer)

In mijn ogen zou dat drie dingen kunnen betekenen:

1. Beter afregelen met aangepaste CV waarden ( ik weet hoe ik moet programmeren met MRDsys maar ben daar nog geen held in).
2. Een locje uit een startset is niet gemaakt om mooi en langzaam te laten rijden.
3. Een defect?

Wie heeft er tips voor mij. Nieuwe locs staan op mijn verlanglijstje.

Roderik

#1
Misschien moet je de wielen eens een goeie schoonmaakbeurt geven en ok de stroomafnemers die op de wielen meeglijden. Daar hoopt zich toch het een en ander op.
Always be modelling!

catweazle

#2
Dat heb ik in principe gedaan. Locje was in mijn ogen schoon. Maar wellicht heb ik het onvoldoende gedaan.

Toch een extra vraag hierover. Bij digitaal rijden is de spanning constant op de baan en regelt de decoder de snelheid. Dus ik vraag mij dan af waarom hij wel netjes rijdt als ik hem een zetje heb gegeven. Blijkbaar komen de commando?s via DCC wel goed binnen dus zou hij toch ook netjes langzaam moeten kunnen rijden/optrekken?

Waar ik niet naar gekeken heb zijn de koolborstels. Kan dat ook het euvel zijn? Ik ben echter nog niet zo?n held om een N loc geheel open te maken en een koolborstel te vervangen. Heeft iemand een paar foto?s of handdleiding hoe dat te doen?

catweazle

#3
Hij loopt weer netjes....wat heb ik gedaan:

1. koolborstels gecheckt
2. collector schoon gemaakt ( kwam flink wat zwart af)
3. De wielen zeer goed schoon gemaakt die waren op het loopvlak ook bijna zwart.

Roderik

#4
Voila !!! Zo simpel gaat dat.[:)]
Always be modelling!